شماره ۱۰۴۶

بررسی عوامل خطر (R.F) کمردرد

پزشکی امروز

تحقیق جدیدی که در گردهمایی سالانه آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) در نشست سالانه‌ی ۲۰۱۵ ارائه‌شد وابستگی به نیکوتین، چاقی مفرط، سوء‌مصرف الکل و اختلالات افسردگی را عوامل خطر کمردرد می‌داند که به‌عنوان مشکلی شایع منجر به ناتوانی، از‌دست‌دادن کار، هزینه‌های بالای پزشکی و کاهش کیفیت زندگی می‌شود.
طبق بررسی موسسه ملی سلامت درسال ۲۰۱۳ توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) آمریکا، حدود یک‌سوم بزرگسالان در آمریکا از کمردرد در سه ماه گذشته شکایت داشتند. برای بسیاری از بزرگسالان کمردرد عارضه‌ای ناتوان‌کننده و مزمن است. تعیین عوامل اصلاح‌کننده‌ی خطر کمردرد می‌تواند به حذف یا کاهش هزینه‌های مالی و احساسی این مشکل کمک کند.
محققان یافته‌های الکترونیک ثبت شده مربوط به بیش‌از 26میلیون بیمار را از 13‌سیستم مراقبت بهداشتی در سراسر آمریکا شامل ۱/۲‌میلیون بیمار با تشخیص کمردرد (تقریباً حدود ۴/۵۴‌درصد موارد ثبت‌شده از بیماران) مرور کردند.
یافته‌های این مطالعه نشان‌داد ۱۹/۳‌درصد بیمارانی که از یک مشکل افسردگی رنج می‌بردند و ۱۶/۷۵درصد بیماران مبتلا به چاقی مفرط  (BMI>30kg/m2)،

۱۶/۵۳درصد بیماران وابسته به نیکوتین و ۱۴/۶۶‌درصد از افراد مبتلا به سوء‌مصرف الکل کمردرد را گزارش کردند. بیماران دچار وابستگی به نیکوتین، چاقی مفرط، اختلالات افسردگی و سوء‌مصرف الکل ازنظر آماری به‌ترتیب خطر نسبی: ۴/۴۸۹، ۶/۰۰۷، ۵/۵۱۱ و ۳/۳۲۶ برای کمردرد در مقایسه با سایر بیماران داشتند.
به‌گفته‌ی دکتر اسکات شموری سرپرست نویسندگان مقاله و جراح ارتوپد «این مطالعه از یک پایگاه اطلاعاتی الکترونیک برای شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح، چاقی‌مفرط، اختلالات افسردگی، مصرف الکل و تنباکو، در بیماران مبتلا به کمردرد استفاده کرد». «این یافته‌ها امکان ارائه مشاوره بهتر و پیگیری دقیق‌تر بیماران در معرض خطر بالا را برای پزشکان فراهم می‌نماید».

Ref: AAOS Annual Meeting 27 March 2015

تعداد بازدید : 1105

ثبت نظر

ارسال