شماره ۱۰۴۵

تزریق سم بوتولینوم داخل شکمی برای چاقی

پزشکی امروز

بررسی دو فراتحلیل، کارآیی چشمگیری رادر تزریق سم بوتولینیوم داخل شکمی برای از‌دست‌دادن وزن نشان‌می‌دهند.

تزریق سم بوتولینوم‌A به پیلور (باب‌المعده) و/یا آنتروم به‌طور آزمایشی برای کمک به بیماران چاق جهت کم‌کردن وزن به‌کار رفته است. عملکرد فرضی، کاهش تخلیه معده و افزایش سیری است. محققان برای ارزیابی کارآیی این رویکرد، فراتحلیلی از 7‌بررسی، شامل 115بیمار چاق را انجام دادند که 79 نفر آنها از تزریق سم بوتولینوم برای کم‌کردن وزن برخوردار شدند. همه‌ی بررسی‌ها شامل داده‌های مربوط به وزن بدن قبل و بعد‌از درمان بود. چهار بررسی نیز شامل گروهی بود که پلاسبو برای مقایسه به آنها تزریق شده بود.

محققان دو فرا‌تحلیل را انجام دادند‌، یکی مقایسه‌کننده‌ی وزن بیماران قبل و بعد‌از تزریق و دیگری مقایسه‌کننده تغییرات وزن بدن در بیماران درمان شده و افراد تحت کنترل. محققان برای کنترل انحراف از تعداد کم بیماران در بررسی‌ها نتایج را با استفاده از آمار Hedges گزارش کردند که هیچ واحدی ندارد اما دامنه‌ی تأثیر را اندازه‌گیری می‌کند. (صفر معادل با عدم‌تأثیر است).

هر‌دو فراتحلیل نشان دادند که تزریق سم بوتولینوم با کم‌کردن وزن همراه است (ارزش‌P=0.031 ،0/443 ،g برای تحلیل قبل‌از تزریق درمقابل تحلیل بعد‌از تزریق و 0.521- ؛ P=0.019 برای مقایسه با کنترل‌ها).

veriewing Bang CS et al. Gastrointest Endoce 2015 Mar.9

تعداد بازدید : 849

ثبت نظر

ارسال