شماره ۱۰۴۴

مصرف ایزوترتینوئین در پیشگیری از بارداری

دکتر رعنا باقری‌فرد - رزیدنت زنان

مصرف ایزوترتینوئین در پیشگیری از بارداری

برگه‌ای حاوی اطلاعات مربوط به‌روش‌های پیشگیری از بارداری دانش‌ما را نسبت به اثرگذاری آن در زنان مراجعه‌کننده به پزشک پوست افزایش داد که می‌تواند استفاده ایمن‌تر از ایزوترتینوئین (Accutane) به عنوان داروی آکنه را افزایش دهد. دارویی که طبق مقاله منتشر شده در مجله درماتولوژی JAMA با نقص‌های زمان تولد در ارتباط است.

از‌آنجا که ایزوترتینوئین یک عامل تراتوژن شناخته‌شده‌است. FDA مقررات استفاده‌از آن را در زنانی که در سنین باروری به سر می‌برند از طریق برنامه iPledge تنظیم‌کرده است که از زنان می‌خواهد استفاده از حداقل دو نوع روش پیشگیری  بارداری را در حین مصرف این دارو استفاده‌کنند.

با این حال بارداری‌های در معرض ایزوترتینوئین همچنان اتفاق‌می‌افتد.

دکتر کارلی ای. ورنر و همکاران از دانشگاه پیتزبورگ میزان اثرگذاری برگه حاوی اطلاعات همراه قرص‌ها را روی دانش‌زنان در استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری ارزیابی‌کردند. بررسی‌های انجام‌شده برای ارزیابی میزان دانش در مورد اثرگذاری هشت‌روش جلوگیری از بارداری توسط ۱۰۰ خانم مراجعه کننده به پزشک پوست صورت گرفت.

پیش‌از‌خواندن برگه‌ی‌حاوی اطلاعات بیش‌از نیمی از زنان(با متوسط سن ۲۷/۵ سال و ۶۴ درصد با تحصیلاتی حداقل در حد دانشگاه) اثرگذاری معمول‌کاندوم، تزریق برای جلوگیری از بارداری و روش‌های جلوگیری خوراکی را بیش‌از‌حد موجود ارزیابی‌کردند. حدود ۳۴ درصد زنان تابه‌حال چیزی از قرص‌های کاشتنی جلوگیری از بارداری و ۱۶درصد از ابزار جلوگیری داخل رحمی (IUD) چیزی ‌نشنیده ‌بودند.

شرکت‌کنندگان توانستند میزان اثرگذاری معمول حدود نیمی از هشت روش‌های جلوگیری مورد سئوال را به درستی پاسخ دهند.

پس‌از‌خواندن برگه‌ی حاوی اطلاعات به‌مدت متوسط کمتر از یک دقیقه (متوسط ۳۱ثانیه) درصد زنانی که توانستند به درستی میزان اثرگذاری معمول روش‌های جلوگیری را شناسایی کنند افزایش یافت (کاشت زیر پوستی، از ۴۵ درصد به ۷۸ درصد؛ IUD از ۶۱ درصد به ۸۳ درصد ؛ تزریق از ۲۸ درصد به ۴۴ درصد؛ حلقه از ۶۰ درصد به ۶۹ درصد؛ پچ (patch) (چسب‌های‌پوستی  حاوی هورمون) از۵۰ درصد به ۷۱ درصد؛ قرص از ۴۱ درصد به ۶۵ درصد، کاندوم از ۲۵ درصد به ۴۵ درصد و کناره‌گیری شریک‌جنسی‌مرد از ۷۴ درصد به ۹۰ درصد). با این حال ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان همچنان میزان اثرگذاری‌کاندوم را بیش از مقدار واقعی ارزیابی کردند.

نتیجه بررسی این بود که «برگه حاوی اطلاعات جلوگیری از بارداری می‌تواند به میزان قابل توجهی دانش پیشگیری از بارداری بیماران را ارتقا بخشد و ممکن‌است مکمل‌خوبی برای تلاش‌های مربوط به‌جلوگیری از‌نقایص زمان تولد ناشی از ایزوترتینوئین باشد».

و سرانجام دکتر مری سی. لجر از دانشگـاه‌نیـویورک می‌نویســد : «‌به‌طور خلاصه ورنر و همکاران نشان دادند که حتی یک وقت‌گذاری کوچک توسط پزشک و بیمار می‌تواند درک بهتر از گزینه‌های جلوگیری از بارداری را تا حد زیادی افزایش دهد . . . و پرکردن این شکاف در عمل می‌تواند از بارداری در بیمارانی‌که ایزوترتینوئین مصرف می‌کنند جلوگیری‌کند و به پزشکان متخصص‌پوست این اطمینان را بدهد که درمان آکنه را در زنان به‌طور سهوی کمتراز میزان لازم انجام‌ندهند».

 

تعداد بازدید : 847

ثبت نظر

ارسال