شماره ۱۰۴۳

رایحه سرطان

پزشکی امروز

مگس‌های میوه(Fruit files) از‌طریق حس‌بویایی قادر به تشخیص سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم هستند. در تحقیقی به رهبری عصب‌شناس و جانورشناس دکتر جیووانی گالیزیا که در مجله‌ی گزارش علمی بین‌المللی (International Scientific report) منتشر شده، امکان ثبت الگوی ویژه موجود در گیرنده‌های بویایی حشره درزوفیلای تغییر ژن یافته (Transgenic Drosophilac) را به‌هنگام فعال‌شدن با رایحه مطرح می‌کنند. نه‌تنها می‌توان تمایز روشنی بین سلول‌های سالم و سلول‌های سرطانی ایجاد نمود؛ بلکه می‌توان در‌میان سلول‌های سرطانی شناخته‌شده مختلف گروه‌بندی مشخصی را ایجاد نمود.
دکتر جیووانی گازیلیا توضیح می‌دهد:«ترکیبی از نتایج عینی، اختصاصی و قابل‌سنجش آزمایشگاهی و حساسیت بسیار بالای موجود زنده در‌حدی که بینی الکترونیکی و یا کروماتوگرافی گازی با آن قابل مقایسه نیست، واقعاً جدید و غیرعادی است. «سیستم بویایی طبیعی برای تشخیص تفاوت بسیار کوچک در رایحه‌ی سلول‌های سالم و سلول‌های سرطانی مناسب‌تر است. این واقعیت قبلاً در آزمایش روی سگ‌ها نشان داده شده است؛ با‌این‌حال، این نتایج قابل عینی‌سازی (objectipiable) نیست و در‌نتیجه‌ی کاربردی در تشخیص پزشکی سیستماتیک ندارد.
محققان از این واقعیت که تک‌مولکول رایحه‌دار(odourant) به نورون‌گیرنده روی شاخک مگس متصل‌شده و در‌نتیجه نورون‌ها را فعال می‌کند، استفاده کردند. در روش تصویربرداری که توسط محققان متحول‌شده بود، مولکول‌های مختلف رایحه‌دار ایجاد الگوهای مختلف فعالیت نورونی می‌کنند که در زمان فعال‌بودن، به‌دلیل انجام اصلاحات ژنتیکی، در زیر میکروسکوپ فلورسنت می‌شوند. در‌این آزمایش پنج نوع مختلف رده‌ی سلولی سرطان‌پستان مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و درمقایسه با سلول‌های سالم به وضوح الگوهای متفاوتی نشان‌دادند. آلیا لوک عضو واحد پژوهشی و محقق دانشگاه کنستانس اینگونه توضیح می‌دهد که: «به‌دلیل اینکه نه‌تنها می‌توان سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم متمایز نمود، بلکه زیر‌گروه‌ها نیز در سلول‌های سرطانی قابل‌تشخیص بودند؛ به‌نظر می‌رسد که حتی انواع متفاوت سلول‌های سرطان پستان را می‌توان از‌طریق شاخک مگس سرکه متمایز نمود».
نتایج واحد تحقیقات میان رشته‌ای، متشکل از زیست‌شناسان و متخصصان در زمینه‌ی مهندسی الکترونیک، پایه اساسی و کاری زیربنایی برای تشخیص سرطان می‌باشد. دکتر جیووانی گالیزیا تأکید می‌کند که «حساسیت بالای گیرنده‌های طبیعی بویایی، همراه با سرعتی که ما می‌توانیم با آن این نتایج را به‌دست آوریم، ممکن‌است منجر به ایجاد روش پیش غربالگری ارزان، سریع و بسیار کارآمد شود که ممکن‌است سلول‌های سرطانی را سریع‌تر از تکنیک‌های تصویربرداری تشخیصی موجود، به‌خوبی تشخیص دهد.


Internat. Scientific Riport 27. Jan. 2015

 

 

تعداد بازدید : 1085

ثبت نظر

ارسال