شماره ۱۰۴۳

جراحی‌زیبایی‌ پلک‌و‌میگرن

دکتر فرخ سیف بهزاد

در بیش‌از ۹۰٪ بیمارانی که برای دکومپرسیـون اعصـاب  محـرک میگرن تحـت عمل ‌جراحی قرارگرفته بودند، میگرن تسکین یافت، و ضمناً با این عمل جایزه‌ی عمـل ‌جراحـی زیبایی پلک هم گرفتند. این بررسی، که منـافع  درمان جراحی بـرای میـگرن را تـأیید می‌کند و دسترسی به آن را گسترش می‌دهد
 بـه صورت آنلاین و پیـش‌از چاپ در نشریـــه‌ی Plastic and Reconstructive Surgery در دسترس عموم قرارگرفته است.
این تکنیک، جانشین دیگری به جای رویکرد مورد استفاده‌ی آندوسکوپیک به‌شمار می‌رود که از بالای سر و زیر پوست انجام می‌شود. موارد زیادی ازبیماران برای این عمل مناسب نیستند که ازمسایل آناتومیکی بیمارگرفته تا عدم دسترسی بعضی جراحان به آندوسکوپ و یانداشتن تجربه‌ی کار با این وسیله را شامل می‌شود.
این گروه پژوهشی دریافته است که دریک گروه انتخاب شده از بیماران، انسیزیون ازطریق پلک فوقانی نیز سبب آزادشدن مؤثر و ازبین‌رفتن فعالیت اعصاب مؤثر در میگرن می‌شود.
پژوهشگران که شامل جراحان بیمارستان عمومی ماساچوست و اعضای دانشکده‌ی طب‌هاروارد هم می‌شدند، درمجموع نرخ پاسخ مثبت ۹۷٪ راگزارش کرده‌اند. در ۵۱/۳٪ بیماران، سردرد میگرنی به‌طور کامل ازبین‌رفته و درحدود یک پنجم بیماران، نشانه‌ها تا ۸۰٪ کاهش یافته بود. درقریب به ثلث بیماران ۵۰ تا ۸۰ درصد نشانه‌ها از بین رفته بود.
سی‌وپنج بیمار در بررسی شرکت داشتند. تمام این بیماران به سردردهای مزمن میگرنی کمپرسیون عصب دچار بودند که با پاسخ مثبت قبلی نسبت به بوتاکس Botox یا روش‌های درمان بلوکاژ عصب تأیید شده بود.
بیش‌از ۱۷٪ زنان و ۵٪ مردان در ایالات متحده دچار سردردهای میگرنی هستند. طی یک بررسی جدید گزارش شده بود که درخانم‌های ۱۸‌تا۴۴ سال فشار ناشی‌از سردرد در بالاترین حد خود است و فراوانی ۳ ماهه‌ی میگرن یا سردرد شدید دراین عده برابر ۲۶/۱٪ و سردرد سومین علت اصلی رجوع به بخش‌های اورژانس بوده است.
سردردهای میگرنی سبب درد شدید در یک منطقه‌ی سر شده و غالباً یا تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه هستند. میگرن سبب افزایش احتمال بروز استروک به‌خصوص درمواردی می‌شود که با اورا aura همراه است. با وجودی که در این زمینه بعضی عوامل برافروخته شدن شعله‌ی سردرد میگرنی شناخته شده‌اند اما زنجیره‌ی رویدادهایی که در مغز به میگرن منتهی می‌شود به‌طور کامل مشخص نیست.
دربعضی بیماران، جراحی، روش درمان معتبری برای میگرن است. اعتقاد بر‌این است که این بیماران باید به جراحی دکومپرسیون محل برافروختن شعله‌ی میگرن دسترسی داشته باشند. اما به هرحال اگرچه دراین زمینه انجام بررسی‌های وسیع‌تر لازم است ولی بااین عمل نشان داده شده است که این بیماران به زندگی کامل و مولد خود بازگشته‌‌اند.

 

 

تعداد بازدید : 2112

ثبت نظر

ارسال