شماره ۱۰۴۲

سیستم طبقه‌بندی برای پیش‌آگهی سرطان مثانه

پزشکی امروز

سیستم طبقه‌بندی برای پیش‌آگهی سرطان مثانه

محققان دانشگاه لوند سیستم طبقه‌بندی جدیدی را برای تعیین پیش‌آگهی سرطان مثانه توسعه داده‌اند، با این امید که این کار برای تحقیقات آینده سرطان مثانه و ایجاد داروهای جدید مفید واقع شود.

دکتر گاتفرید سودال، در بخش انکولوژی دانشگاه لوند، اظهارمی‌دارد: با استفاده از این سیستم طبقه‌بندی جدید،ما می‌توانیم در‌مقایسه با روش‌های موجود، بیماران دارای پیش‌آگهی ضعیف را بهتر پیش‌بینی کنیم.

سرطان مثانه پنجمین نوع سرطان رایج در‌جهان غرب است. درمان‌های موجود برای مبتلایان به سرطان مثانه در 20 سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. به‌عقیده‌ی بسیاری‌از محققان سرطان یکی‌از دلایل این امر عدم وجود روشی برای تشخیص تفاوت‌های مولکولی در تومورهای سرطان مثانه است.

دکتر گاتفرید سودال سیستم طبقه‌بندی را ارائه می‌کند که سرطان مثانه را به پنج زیرگروه تقسیم می‌کند.

«همچنین ما امیدواریم که به‌نحوی این طبقه‌بندی بتواند تحلیل‌گر خطر برای نوع درمان لازم، به‌عنوان‌مثال درمان شیمی‌درمانی وسیع‌تر برای تومورهای تهاجمی‌تر، باشد».

امروزه از شیمی‌درمانی به‌ندرت استفاده می‌شود. این امر تاحدی به‌این‌دلیل است که اگر به همه دارو داده شود، صرفه‌ی اقتصادی نخواهد داشت و تاحدودی نیز به‌این‌دلیل است که بسیاری از بیماران به‌علت حالت سلامت کلی بدن و کهولت‌سن نمی‌توانند علاوه‌بر عمل‌جراحی، شیمی‌درمانی را تحمل کنند. حتی اگر مزایای شیمی‌درمانی همراه با عمل‌جراحی ازنظر آماری اثبات‌شده باشد، بسیاری‌از بیماران شیمی‌درمانی غیرضروری دریافت می‌کنند چراکه نوع توموری که آنها دارند، به شیمی‌درمانی پاسخ نمی‌دهد.

دکتر گاتفرید سودال می‌گوید: «ما مشاهده نمودیم که بسیاری‌از داروهای آزمایش‌شده برای مولکول‌های هدف در سرطان‌مثانه تنها در یک و یا تعداد کمی از پنج زیرگروه سرطان‌مثانه وجود دارند. تقسیم‌بندی سرطان‌مثانه به پنج زیرگروه فرصت‌های جدیدی برای درمان هدفمند و تحقیقات سرطان مثانه ارائه می‌نماید».

 

Lund University reseanch Group on Bladder Cancer 30 Jan. 2015

تعداد بازدید : 600

ثبت نظر

ارسال