شماره ۱۰۴۲

ویتامین‌های گروهB وآلزایمر

دکتر فروغ موسوی - داروساز

ویتامین‌های گروهB وآلزایمر

متخصصان اظهار می‌دارند: بیماران مراحل بسیار نخستین زوال عقل ممکن‌است درمان‌ بالقوه موثری را به‌خاطر تحقیقات گمراه‌کننده منتشر‌شـده در‌سال‌گذشتــه از دست‌بدهند.

تحقیقی که ادعا کرد متاسفانه ویتامین‌های گروه B از بیماری آلزایمر جلوگیری نمی‌کند، به شدت مورد انتقاد واقع شده است.

پزشکان و دانشمندان این ادعا را «نادرست و گمراه‌کننده» خوانده و ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است این ادعای ناموجه موجب تغییر جهت‌گیری بودجه پژوهش و تصمیم‌گیری‌ها در سیاست‌های بهداشتی شده و همچنین تأثیر منفی بر رفاه بیماران داشته باشد.

دکتر پیتر ژرارد از موسسه تحقیقات قلب و عروق و علوم‌سلولی سنت جورج، دانشگاه لندن، می‌گوید که تجزیه و تحلیل داده‌های کارآزمایی‌بالینی قبلی منتشر شده در سال گذشته هیچ‌ شکی در وجود پتانسیل اسیدفولیک و ویتامین 12-B برای جلوگیری از زوال عقل و اینکه یافته‌های نویسندگان مقاله « نادرست و گمراه کننده» بودند، باقی نگذاشت.

دکتر ژرارد اشاره می‌کند که مصرف ویتامین‌های  گروه B سطح خونی نوعی مولکول به‌نام هموسیستئین (Homocystein) که در غلظت‌های بالا به عنوان عامل خطر قوی برای زوال عقل عمل می‌کند را کاهش می‌دهد. او بر شواهد علمی معتبری تاکید می‌کند که استفاده از ویتامین‌های گروهB دارای مـزایــای بیـولـوژیــکــی و عصـبی ـ روان‌شنـــاختــی  (Neuropsychological) در افراد بالای 70سال که اخیراً متوجه کاهش توانــایی‌های شناختـــی (Cognitive abilities) خود شده‌اند، می‌باشد.

وی بر نیاز فوری بر انجام مطالعه‌ای قطعی برای تعیین این که آیا این درمان ساده و امن زوال شناختی(ادراکی) را آهسته‌تر می‌کند، چراکه این افراد در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری آلزایمر کامل هستند، تأکید می‌کند.

در نامه‌های جداگانه‌ای به مجله‌ی، تغذیه بالینی آمریکا، دکتر ژرارد و پروفسور دیوید اسمیت از دانشگاه آکسفورد، با اشاره به برخی نقایص تجزیه و تحلیل اخیر، از جمله:

1) تکیه‌بر داده‌های حاصل از کارآزمایی های پیشگیری از بیماری‌های عروقی به جای زوال عقل.

2) استفاده ‌از آزمـون حـالت‌روانی فشرده(MMSE)،

(Mini Mental/state Examination) که برای تشخیص زوال عقل طراحی شده است اما برای ارزیابی تغییرات کوچک در وضعیت ادراکی (شناختی) افراد طبیعی نامناسب است.

3) عدم وجود هرگونه زوال شناختی در بیــماران درمان‌نشده، تمام مزایای بالینی این درمان در اختلالات شناختــی یا زوال عقـل مـورد بــررسی را بی‌ربـط نمــوده و زیر سـؤال می‌بـرد.

 

 

تعداد بازدید : 1917

ثبت نظر

ارسال