شماره ۱۰۴۰

درمان مری‌بارت با امواج رادیویی

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

مری‌بارت دیسپلاستیک خطرناکترین درجه از شرایطی است که در آن سلولهای پیش‌سرطانی در مری تشخیص داده می‌شوند.

طبق آمار و ارقام جدید که در Clinical Gastroenterology and Hepatology منتــشر شده‌است: درمان ریشه‌کنی با فرکانس رادیویی (Radio Frequency Ablation(RFA منجر به بهبودی91درصد از بیماران مبتلا به مری‌بارت دیسپلاستیک می‌شود.

دکتر نیکلاس جی شاهین نویسنده‌ی مقاله از مرکز بیماریهای مری و بلع در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه نورث کارولینا معتقد است: «به‌منظور تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و مناسب در‌مورد استفاده از RFA، باید اطلاعات خوبی درمورد خطرات و فواید این روش به بیماران و ارائه‌دهندگان داده شود». او اضافه می‌کند:‌«این تحقیق با گردآوری نتایج حاصل از مطالعات کوچکتر به پرکردن شکاف مهمی در پژوهش می‌پردازد. درحال‌حاضر اعداد و ارقام قابل‌اعتمادی داریم که نشان‌می‌دهد RFA روش درمان بی‌خطر و موثری برای اکثر بیماران مبتلا به مری‌بارت دیسپلاستیک است».

محققان بررسی سیستماتیک و فراتحلیلی از مطالعات معتبری که در Pub Med و EMBASE منتشر شده‌است انجام دادند تا روندهای بیماری را در‌میان بیماران مری‌بارت با متاپلازی روده‌ای و مری‌بارت دیسپلاستیک تعیین کنند. این بررسی مشخص نمود علاوه‌بر درصد بالایی از بیماران که ریشه‌کنی کامل دیسپلازی را به‌دست آوردند، محققان گزارش دادند که ریشه‌کنی کامل متاپلازی روده‌ای نیز در 78‌درصد از بیماران به‌دست ‌آمده‌است.

همچنین در‌این تحقیق نشان‌داده شد که بعداز ریشه‌کنی موفق، 13‌درصد از بیماران متاپلازی روده‌ای عود داشتند. گرچه این داده‌ها خیلی قابل‌توجه نیستند، ولی باید آنها را به‌عنوان هشداری در‌نظر‌گرفت که پزشکان باید پس‌از اتمام درمان، بیماران را در برنامه‌ی نظارتی (surveillance) نگهدارند. عوارض‌جانبی RFA (تنگی‌مری، درد و خونروی) در کمتراز 5درصد از بیماران گزارش شده‌است.

تجزیه و تحلیل بیشتر  نتایج تمامی موارد درمان با RFA در سراسر آمریکا برای مری‌بارت، در بالابردن تعمیم اثربخشی RFA در جمعیت وسیعتری از بیماران مبتلا به مری‌بارت مفید خواهد بود.

ریشه‌کنی با RFA نوعی درمان با حداقل تهاجم برای مری‌بارت است که در‌آن داخلی‌ترین لایه‌ی جدار مری با فرستادن امواج رادیویی با فرکانس بالا روی آن، تخریب (باعث آسیب یا «سوختن» حرارتی) می‌شود. هنگامی‌که این سلولهای غیرطبیعی و یا پیش‌سرطانی از بین می‌روند، بافت نرمال معمولا در آنجا بازسازی و رشد می‌کند.

Ref: Clin Gast.& Hepl.Volume 11,Pssue 10 p: 1245-1255 Oct 2014

 

 

تعداد بازدید : 1783

ثبت نظر

ارسال