شماره ۱۰۳۹

ناباروری در مردان

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

ناباروری در مردان

ناباروری بارزترین بیماری در بین زوجین است که مشکلات فراوانی در بین خانواده‌ها به‌وجود می‌آورد که گاه بسیار عمیق و قابل‌توجه بوده و آمار بسیاری از طلاق‌ها و رفتارهای ناهنجار همگی در این موضوع نهفته است. این مشکل که به دلیل وجود برخی‌از بیماری‌ها برای خانواده‌ها پیش می‌آید، در ۱۵٪ این موارد متوجه مردان است. این مشکل دلایل مشخص علمی خود همچون: جلوگیری از رهایی اسپرم (واریکوسل)، تولید کم اسپرم، ناقص‌بودن یا بی‌حرکتی اسپرم و یا اختلالات ژنتیکی را دارا می‌باشد و حتی بعضی از بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های مزمن قلبی، کبدی و کلیوی نیز می‌توانند برباروری تأثیر منفی داشته باشند.

اما اصلاح عواملی که فعلاً موجب ایجاد ناباروری در مردان امروزی شده و رفع آن، می‌تواند ما را به داشتن یک‌باروری سالم هدایت نماید، به این قرار می‌باشد:

۱- پوشیدن شلوارهای تنگ:

پوشیدن لباس‌های جین وتنگ که دارای فاق کوتاه بوده و همچنین چسبان می‌باشند می‌تواند سلامتی فرد را مخصوصاً از‌نظر جسمی به خطر اندازد. تحقیقات علمی در کشور سوئد نشان داده که در سال1990 میزان نرخ ناباروری مردان سوئدی نسبت به سایر کشورها بسیار بالاتر بوده و محققان این کشور پس‌از ارائه و تحقیق روی تئوری شلوارهای تنگ دریافتند مردانی که در یک دوره‌ی خاص و طبق پیروی از مد، شلوارهای ‌جین‌تنگ استفاده نموده‌اند دچار این بیماری گردیده و تعداد اسپرم‌های کمتری نسبت به افراد عادی دیگر داشته‌اند که از این نوع لباس‌های تنگ استفاده نمی‌کرده‌اند.

پوشیدن‌لباس‌های ‌‌زیرتنگ  آقایان:

یکی از مواردی که بین جوانان امروزی رایج‌شده پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و چسبان است که این امر از طریق بالا‌رفتن دمای بیضه‌ها باعث آسیب‌رساندن به اسپرم‌ها می‌گردد و قدرت باروری در مردان را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی بیضه ها تلاش می‌نمایند تا گرما را از ناحیه‌ی تناسلی دور نمایند (نقش خنک‌کننده را ایفا می‌نمایند). اما وقتی آقایان لباس زیر تنگ می‌پوشند و این کار به مدت طولانی انجام می‌پذیرد باعث می‌گردد در ناحیه تناسلی آنان گرما حبس‌ گردیده و این امر باعث اختلال در باروری آنها می‌گردد. پوشیدن لباس‌های زیرتنگ و شلوارهایی که تبادل هوا و حرارت در آنها به‌خوبی انجام نمی‌شود می‌تواند دمای بیضه‌ها را افزایش داده و باعث اختلال در تولید اسپرم شود. به مردانی که قصد بچه‌دار‌شدن را دارند توصیه می‌گردد از پوشیدن این گونه لباس‌های زیر و یا نشستن در آب گرم به مدت طولانی و یا در وان آب‌گرم و یا سونای خشک و مرطوب به‌مدت زیاد که باعث پائین‌آمدن قدرت باروری می‌گردد جداً‌خودداری نمایند.

۲- استفاده از مواد نیروزا و هورمونی:

در آمریکا در سال2004 در یک بررسی بسیار مفصل در مرکز ناباروری ماساچوست پزشکان دریافتند که ۷۵٪ مردانی که از این گونه مواد و داروهای هورمونی استفاده می‌کردند دچار کمبود اسپرم و یا دیگر انواع ناباروری شده‌اند و حتی پس‌از قطع این مواد و داروها متاسفانه بسیاری از آنها نتوانسته‌اند که اسپرم خود را به میزان استاندارد باروری نزدیک نمایند. در مقالات علمی نیز هم‌اکنون به اینگونه مواد و داروها اشاره شده و مرتباً مورد بررسی قرار می‌گیرند و تأکید می‌شود که مصرف آنها خطرات جدی در تولید جنین‌ناقص (سندرم‌داون) و یا بروز دیگر بیماری‌ها در جنین می‌شود. بررسی اینگونه مواد و داروها مرتباً از‌طریق مراکز بهداشتی و درمانی آمریکا دنبال می‌شود ولی برای کنترل و استفاده نکردن از این مواد و یا داروها باید از طریق رسانه‌های گروهی آموزش کافی صورت گیرد که استفاده از آنها چه خطراتی را در آینده به‌وجود می‌آورد که غیرقابل جبران خواهد بود.

۳- هوای گرم:

بیضه‌ها نمی‌توانند در هوای گرم عملکرد درستی داشته باشند مگر اینکه سردتر از بقیه اجزای بدن باشند. خوشبختانه آناتومی بدن مردان طوری طراحی گردیده که درجه حرارت آن متناسب باشد. دکتر لانزر متخصص باروری در آمریکا می‌گوید: اگر درجه حرارت بیضه‌ها خیلی بالا برود تولید اسپرم متوقف شده و این قطع تولید اسپرم می‌تواند برای ماه‌ها ادامه یابد. لذا مشاهده می‌شود که در بعضی کشورها و یا مناطق با هوای گرم لباس‌های سنتی آنها بسیار گشاد و آزاد است و اینگونه اثرات منفی را هوای گرم برای فرد ندارد و ‌از پوشش آنها می‌توان دریافت که لباس چه نقش مهمی در این مورد دارد.

۴- وان داغ:

نتایج یک تحقیق در سال 2007 میلادی نشان می‌دهد که حتی  قرارگرفتن به‌مدت30دقیقه در وان یا جکوزی گرم درطی 5 روز از هفته می‌تواند به‌طور موقت تولید اسپرم را‌کاهش‌داده و همچنین حرارت گرم مرطوب نیز برای بیضه‌ها خوب نبوده و این‌گونه موارد نیز می‌تواند از باروری جلوگیری نموده و اثرات منفی آن بر تولید‌اسپرم ممکن‌است قابل‌برگشت نباشد.

۵- تب:

تب بالا نیز همانند حرارت گرم مرطوب با پایداری بیشتری ‌روی اسپرم‌های مرد اثر گذارده و می‌تواند میزان اسپرم‌ها را تا ۳۵٪ کاهش دهد.

۶- گوشی تلفن همراه:

دکتر لانزر توصیه می‌کند گوشی همراه خود را در جیب پائین شلوار و یا نزدیک اندام تناسلی خود قرار ندهید چرا‌که امواج الکترومغناطیسی ممکن‌است در باروری شما مشکل جدی به‌وجود آورد. بررسی‌ها در سال 2008 نشان داده که مردان با بالاترین استفاده ‌از تلفن همراه (بیش‌از چهار ساعت در روز) به تعداد قابل‌توجهی اسپرم پائین‌تر از حد معمول تولید‌کرده‌اند.

۷- چاقی:

دکتر دانیل پارتر متخصص زنان و زایمان و پزشک مرکز باروری در کالیفرنیا معتقد است مردان چاق دچار عارضه‌ی کاهش عملکرد بیضه‌ها هستند و تعداد اسپرم آنها به طرز قابل‌توجهی پائین‌تر از افراد دیگر است. افزایش وزن در آقایان علاوه بر این مشکل کاهش تعداد اسپرم با مشکلات دیگری همچون اختلال عملکرد جنسی که باعث عدم باروری در آنان می‌گردد، درگیر می‌باشد.

۸- اعتیاد:

یکی از بیماری‌هایی که تقریباً همه‌ی جوامع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اعتیاد می‌باشد. در این راستا نخست موادمخدر و بعد تنباکو، الکل و سایر مواد اعتیادزا می‌توانند عملکرد جنسی را به‌طور‌ موقت یا دائم مختل نمایند، به‌همین‌دلیل توصیه می‌گردد که افراد از مصرف اینگونه مواد به طور جدی اجتناب نمایند زیرا مصرف اینگونه مواد و یا الکل تأثیر بدی بر کمیت تولید ‌اسپرم و کیفیت آن می‌گذارد حتی سیگار‌کشیدن نیز ممکن‌است تحرک اسپرم را به‌طور موقتی مختل نماید.

 

تعداد بازدید : 1735

ثبت نظر

ارسال