شماره ۱۰۳۸

کاربرد دارونماها در سرفه کودکان

پزشکی امروز

کاربرد دارونماها در سرفه کودکان

دادن دارونما موثرتر از مصرف نکردن دارو یا « انتظار هشیارانه» (watchful waiting) برای مقابله با علائم سرفه در کودکان کم سن و سال است. نتایـج این بررسی که در مجله‌ی JAMA Pediatries بــه‌چــاپ رسید نــشان‌داده کاربرد شهـد آگاو  (agave nectar)(agave syrup) موثرتر از انتظار هشیارانه است.

سرفه یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه به پزشک اطفال است. گرچه داروهای بدون‌نسخه برای درمان سرفه و سرماخوردگی در کودکان کم سن و سال در دسترس هستند، شـواهد چندانی برای حمایت از کاربرد آنها وجود ندارد.

به دلیل فقدان این شواهد، و همچنیــن به خاطـر نگرانــی‌هایی که در ارتباط با استفاده از این داروهای بــدون نسخه وجـود دارد، FDA کاربرد این داروها را در کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌کند.

در سال 2008، بیشتر تولید کنندگان درانجمن تولید کنندگان و توزیع‌کنندگان داروهای بدون نسخه  به‌طور داوطلبانه روی برچسب فرآورده‌های خود این هشدار را اضافه‌کردند که این داروها را نباید برای کودکان زیر 4‌سال استفاده کرد.

اما ، به‌دلیل‌فقدان درمان‌های موثر برای سرفه کودکان کم‌سن و سال، پزشکان می‌گویند والدین به آنها فشار می‌آورند که برای این کودکان آنتی بیوتیک تجویز کنند، گرچه این داروها بر ویروس‌های عامل سرماخوردگی و سرفه تاثیر نمی‌کنند.   

پروفسور ایان‌پال ، پزشک متخصص اطفال اظهار داشت «پزشکان متخصص اطفال به والدین کودکان می‌گویند «چیزی به کودکتان ندهید» یا بیشترین کاری که می کنند تجویز استامینوفن یا ایبوپروفن است. می‌دانیم کودکان بیمار عذاب می‌کشند و نمی‌توانند بخوابند، و والدین احساس درماندگی می‌کنند از اینکه نمی‌توانند به کودکان‌شان کمک‌کنند ».

در یک بررسی قبلی دکتر پال و گروه دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی پن، که محققان دیگر آن را تکرار کردند، مشخص شد در درمان سرفه کودکان عسل موثرتر از دارونما است.  

اما عسل با خطر ابتلای کودکان زیر یک سال به بوتولیسم‌مرتبط است.  این محققان، در بررسی جدید خود از شهد آگاو برای درمان کودکان کم‌سن و سال استفاده کردند، که این شهد برخی از ویژگی‌های عسل را دارد و تاکنون خطری برای ابتلای کودکان به بوتولیسم نداشته است.

شهدآگاو و دارونما به یک اندازه علائم را برطرف کردند:

این محققان 119 کودک 2 تا 47 ماهه را در دو‌مطب پزشکان متخصص اطفال بررسی کردند. این کودکان یک هفته یا کمتر بیمار بودند و علائم سرفه‌ی ‌حاد غیراختصاصی و سرفه شبانه را نشان می‌دادند.

کودکان بیمار شهد آگاو با طعم انگور که به صورت تجاری در دسترس است یا آب دارای طعم انگور دریافت کردند یا چیزی برای درمان به آنها داده نشد. والدین این کودکان جزییات مربوط به فراوانی و شدت سرفه و کیفیت خواب کودکان و کیفیت خواب خود را گزارش کردند.

در این بررسی مشخص شد شهد آگاو و دارونما با طعم انگور در مقایسه با گروه بدون درمان ‌علائم سرفه را تخفیف مـی‌دادند، اما از نـظر‌کارآیی تـفاوتـی بـا هم نداشتند.

اما در یک زیر گروه کوچک ولی مهم  شامل 30 کودک زیر یک سال، شهد آگاو موثرتر از دارونما بود. این محققان گزارش کردند عوارض سوء در گروه دریافت‌کننده شهد آگاو و گروه دریافت‌کننده دارونما به‌ندرت مشاهده می‌شد.

دکتر پال نتایج به‌دست آمده را این‌گونه توصیف کرد:

«متوجه‌شدیم دادن دارونما بهتر از آن است که چیزی تجویز نشود. ممکن است این یافته‌ها به ویژه برای کودکان زیر یک سال مهم باشد، زیرا برای آنها گزینه دیگری وجود ندارد.»

شاید این موردی باشد که در آن دادن دارونما مانند شهد آگاو یا آب قند بتواند به والدین و کودکانشان کمک کند تا این بیماری ناراحت کننده را پشت سر گذارند. این مطلبی است ک جامعه پزشکان متخصص اطفال و والدین باید درباره‌ی آن بحث‌کنند».

این محققان اذعان می‌دارند نتایج به دست آمده است با نظرات شخصی همراه هستند، زیرا بر پایه‌ی گزارش‌های والدین درباره سرفه‌ی کودکان استوار هستند. اما، به نظراین محققان، شاید این عامل محدود‌کننده‌ای برای این بررسی نباشد زیرا «در اغلب موارد ارزیابی ذهنی شدت بیماری اساس تصمیم‌گیری افرادشاغل در مراقبت‌های بهداشتی و والدین کودکان را تشکیل می‌دهد».

آگاو (agave) از گیاهان گلدار زینتی است. از شربت (شهد) آن به‌عنوان یک شیرین‌کننده در بسیاری از آب‌نبات‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود، شیرینی آن بیشتر از عسل ولی چسبندگی کمتری دارد. شربت آگار به‌طور تجاری از گونه‌های مختلف این گیاه تهیه می‌شود و از آفریقای‌جنوبی و مکزیک وارد آمریکا می‌شود.

این گیاه دارای انواع متعددی از جمله: Agave salmianaو Blue Agave Agave Tequilana می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 2041

ثبت نظر

ارسال