شماره ۱۰۳۸

تأثیر ماری‌جوانا در ابتلا به بیماریها

پزشکی امروز

تأثیر ماری‌جوانا در ابتلا به بیماریها

براساس گزارش جدید به‌دست‌آمده از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کلرادو، آمریکا باید خود را برای مواجه با شیوع بیماری‌های بیشتر و مرگ‌های احتمالی ناشی‌از مخدرهای صناعی ازجمله ماری‌جوانای مصنوعی آماده کند.

این تحقیق که در مجله‌ی‌پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) به‌چاپ رسیده است نشان می‌دهد که افزایش روزافزون همه‌گیری مصرف این موادمخدر، خطرات بسیار زیادی به‌همراه دارد.

در پاییز سال2013، دانشکده‌ی بهداشت عمومی و محیط‌زیست کلرادو متوجه افزایش غیرعادی بیماران اورژانسی مرتبط با مصرف ماری جوانای مصنوعی در بخش متروی دِنوِر شد. در فاصله‌ی21 آگوست تا 19‌سپتامبر حدود 263نفر با علائم مشابهی نظیر وضعیت مغزی تغییر یافته، ضربان قلب نامنظم و حمله‌ی صرع به اورژانس ناحیه مراجعه کردند. تقریبا 10 درصد این افراد تحت مراقبت های ویژه قرار گرفتند و تنفس آنها به کمک دستگاه ونتیلاتور امکان‌پذیر شد.

ماری‌جوانای مصنوعی گاهی با نام‌های incense، potpourri و یا herbal smoking blend یافت می‌شود. این ماده‌ی مخدر در پمپ‌بنزین‌ها و مغازه‌های دم‌دست با مارک‌های مختلف ،Black Mamba  K2 و Spice به‌فروش می‌رسد. ماری‌جوانا ترکیبی از گیاهان خشک و طعم‌دهنده‌های شیمیایی است که به‌هنگام مصرف نوعی حالت سرخوشی در فرد ایجاد می‌کند؛ حالتی شبیه THC (تتراهیدروکانابینول‌ها) که اصلی‌ترین ماده‌ی محرک ماری‌جوانا است. در واقع، این مواد نسبت به ماری‌جوانای طبیعی علائم شدیدتری دارند. برچسب روی پاکت ماری‌جوانا اغلب هشدار می‌دهد که این ماده برای مصرف انسان نیست.

دکتر آندرو مونت (Andrew Monte)، نویسنده‌ی اصلی این مقاله و استادیار رشته‌ی طب اورژانس و سم‌شناسی پزشکی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کلرادو اظهارداشت که این مواد عاری از خطر نیستند. وی افزود: «می‌توانید مواد مخدر صناعی را از مغازه‌های دم‌دست یا اینترنت تهیه کنید. مردم اغلب نمی‌دانند که این مواد چقدر می‌توانند خطرناک باشند، اتصال آنها به گیرنده‌های شاهدانه (Cannabis receptors) در‌مقایسه با ماری‌جوانای طبیعی حدود هزار برابر بیشتر است.»  به‌علاوه، ماری‌جوانای مصنوعی بر سروتونین و سایر گیرنده‌های محرک مغز تأثیر می‌گذارد و همین امر می‌تواند منجر به روانپریشی، حمله صرع و سکته شود.

طبق اظهارات دکتر مونت، ماری‌جوانای مصنوعی براساس قوانین سازمان مبارزه با موادمخدر آمریکا غیرقانونی است، اما شرکت‌های سازنده، باوجود موادشیمیایی جدید و بسته‌بندی‌های آماده همیشه یک گام جلو هستند. وی ادامه می‌دهد که طی 5 سال اخیر، مصرف ماری‌جوانای مصنوعی افزایش چشمگیری داشته است.

تعیین اینکه چه ماده ای موجب بیماری مردم کلرادو شده است مستلزم تحقیقات فراوان از طرف بیمارستان‌ها، مرکز کنترل سموم، دانشکده بهداشت و محیط زیست کلرادو، سازمان مبارزه با مواد مخدر و مراکز کنترل بیماری هاست.

دکتر مونت می‌گوید: «بروز چنین شرایطی احتمالاً ادامه خواهد داشت. ما برای شناسایی این مواد به آزمایش‌های بیشتری نیاز داریم. لازم است تا هنگام بروز چنین شرایط غمباری با مسئولان بهداشت عمومی ارتباط آزاد برقرار گردد و ما اطمینان حاصل نماییم که پزشکان سوالات بی‌پرده و صریحی درخصوص مصرف موادمخدر از بیماران خود می‌پرسند».

New England Journal of Medicine

 

تعداد بازدید : 746

ثبت نظر

ارسال