شماره ۱۰۳۸

بی‌حرکتی طولانی و نارسایی قلبی

دکترتقی درودگر - داخلی قلب

خطر نارسایی قلبی کمتر نه‌تنها به انجام ورزش بیشتر بلکه به‌طور مستقل به نشستن (ساکن‌بودن) کمتر نیز مربوط است.

دکتـر دبــورا‌ رام یــانگ دانشمنـد ارشــد در موسـسه‌ی تحقیـقاتی قلب و عروق شهر پــاسادنــا در ایــالــت کالیفــرنیا و همکارانـش که یــافتـه‌های‌ خــود را در مجله‌ی Circulation چــاپ کرده‌اند.

توضیح می‌دهد که حتی مردانی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند اما برای مدت طولانی می‌نشینند در‌خطر افزایش نارسایی قلبی قرار‌دارند.

دکتر یانگ در‌مورد یافته اساسی در تحقیقشان می‌گوید: اولین چیزی‌که در ارتباط بین خطر نارسایی قلبی و زمان نشستن باید به آن توجه کرد این است که:

«فعال‌تر باشید و کمتر بنشینید»

نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب قادر به پمپ خون و اکسیژن کافی به ارگانهای دیگر بدن نیست. این به معنای توقف کار قلب نیست، با این وجود وضعیت خطرناکی است.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) نارسایی قلبی بیش‌از 5 میلیون نفر در ایالات‌متحده را تحت‌تأثیر قرار داده، که حدوداً علت 1مورد از 9 مرگ در آمریکا می‌باشد و هزینه‌ای در حدود 32 میلیارد دلار در‌سال بر کشور تحمیل می‌کند.

به‌رغم انجام ورزش، مدت زمان طولانی نشستن با خطر نارسایی قلبی ارتباط دارد.

دکتر یانگ و همکارانش در تحقیق خود به بررسی داده‌های مربوط به 84170 مرد در برنامه‌‌ی یک گروه متنوع از‌نظر نژادی  پرداختند که این افراد در برنامه‌ی مطالعه‌ی تحقیق سلامت مردان کالیفرنیا شرکت‌کرده بودند. شرکت‌کنندگان بین 45 و 69 ساله بوده و در زمان ورود در مطالعه هیچ علائمی از نارسایی قلبی نداشتند.

تقریبا و به‌طور متوسط در پیگیری 8 سال بعد، در 3473 نفر از شرکت‌کنندگان نارسایی قلبی تشخیص داده شد.

برای ارزیابی میزان فعالیت جسمی، محققان از معادل متابولیک کار یا (‌MET‌s) (معیاری از مصرف انرژی بدن) استفاده کردند درحالی‌که زمان نشستن (بی‌حرکتی) برحسب ساعت اندازه‌گیری شد.

هنگامی‌که آنها داده‌ها را بررسی کردند، دریافتند که:

مستقل از زمان نشستن، مردان با کمترین میزان فعالیت بدنی در مقایسه با مردان با بالاترین سطح فعالیت بدنی با احتمال 52% بیشتر به نارسایی قلبی دچار شدند.

• صرف‌نظر از میزان ورزش، مردانی که به‌مدت 5‌ساعت یا بیشتر در خارج از محل کار نشسته (بی‌حرکت) بودند با احتمال 34‌درصد بیشتر در‌معرض نارسایی قلبی بودند.

• مردانی که بیش‌از 5‌ساعت در روز را خارج از محل کار نشسته (بی‌حرکت) بودند و کمترین ورزش را انجام می‌دادند در مقایسه با همتایان خود که کمتر‌از 2 ساعت در روز می‌نشستند و بیشترین ورزش می‌کردند با احتمال دو برابر به نارسایی قلبی دچار شدند.

باتوجه به اینکه محققان داده‌های مربوط به زنان را در نظر نگرفتند، نمی‌توان گفت که آیا این نتایج برای زنان نیز قابل تعمیم است. همچنین، همه‌ی این مردان شرکت‌کننده در‌یک برنامه‌ی سلامت جامع بودند، پس مشخص نیست که آیا این یافته‌ها برای افرادی غیر از آنها نیز قابل اعمال است.

محدودیت دیگر این تحقیق آن است که داده‌ها تنها زمان بی‌حرکت بودن خارج از محل کار را پوشش می‌دهد، بنابراین به‌طور موکد نمی‌توان گفت که این تحقیق می‌تواند بر تمامی فعالیتهای نشسته اعمال شود.

دکتر یانگ می‌گوید یافته‌های ما توصیه‌های انجمن قلب آمریکا  را پشتیبانی می‌کند که برمبنای آن بزرگسالان باید حداقل 150دقیقه در هفته به ورزش هوازی باشدت متوسط بپردازند تا خطر ابتلا به نارسایی قلبی و سایر بیماری‌های قلبی‌و‌عروقی کاهش یابد.

 

تعداد بازدید : 1880

ثبت نظر

ارسال