شماره ۱۰۳۸

نقش بویایی در تشخیص چربی غذا

دکترسروش پیام‌یار - گوش، حلق وبینی

نقش بویایی در تشخیص چربی غذا

انسان‌ها می‌توانند از حس ‌بویایی برای شناخـت سطـوح چــربی رژیم غذایی خود استفاده کنند.

از آنجا که بوی غـذا تقریباً همیشه قبـل ‌از طعم، شناسایی می‌شود یافـته‌های جــدید یکی‌از اولین کیفیت‌های حسی را که در ‌مـورد غذای حاوی چربی سیگنال می‌دهد شناسایی می‌کنـند. روش‌هـای ابـداعی با استـفاده از بو برای دلپـذیرتـر ‌کردن غذاهای دارای چـربی پایین می‌توانند به تلاش‌های سلامت عمومی در‌ جهـت کاهش جذب چربی رژیمی کمک کنند.

مولف ارشد، دکتر جوهان‌ لانستـروم محقق عـصب‌شناس در مرکـز مونل اظهار می‌دارد:

حس بویایی انسان در زندگی روزمره بسیار بهتر از آنچه که فعلاً می‌دانیم می‌تواند راهنمای ما باشد. اینکه ما توانایی شناسایی و تمایز تفاوت‌های جزیی را در محتوای چربی غذای خود داریم نشان می‌دهد که این توانایی می‌تواند اهمیت تکاملی قابل‌توجهی داشته باشد.

چربی به‌عنوان پرکالری‌ترین ماده‌ی غذایی منبع انرژی مطلوبی در تغذیه‌ی انسان محسوب می‌شود. حس بویایی می‌تواند برای شناسایی منابع چربی در غذا سودمند باشد همانطور که به‌نظر می‌رسد طعم شیرینی سیگنال‌دهنده‌ی منبع انرژی کربوهیدرات باشد.

اگرچه دانشمندان می‌دانند که انسان‌ها از نشانه‌های حسی برای شناسایی چربی استفاده می‌کنند ولی هنوز مشخص نیست کدام سیستم‌های حسی به این توانایی کمک می‌کنند. محققان  مرکز مونل استدلال می‌نمایند که شناسایی چربی ازطریق بو دارای همان مزیت شناسایی منابع‌غذایی از دور است.

در‌حالی‌که تحقیقات قبلی مشخص‌نمودند که انسان‌ها می‌توانند از حس‌بویایی برای شناسایی سطوح بالای چربی خالص به شکل اسیدهای چرب ا‌ستفاده کنند، مشخص ‌نیست شناسایی چربی در زمینه‌ای واقعی‌تر مثل غذا امکان پذیر است یا خیر.

در بررسی فعلی، که در ژورنال اینترنتی PLUS ONE گزارش شد، محققان افراد شرکت‌کننده در مطالعه را درمورد شناسایی و تمایز مقدار چربی در یک ماده‌ی‌غذایی مثل شیر که به‌طور روزمره مصرف می‌شود، مورد پرسش قراردادند.

آنها برای انجام این‌کار از افراد سالم خواستند شیر حاوی مقداری چربی را که ممکن‌است در شیر معمولی به‌صورت ۰/۱۲۵ درصد، ۱/۴ درصد یا ۲/۷‌ درصد چربی باشد بو کنند.
نمونه‌های شیر به افراد چشم بسته در سه ظرف ارائه شد. دو ظرف از ظروف حاوی شیر با میزان چربی یکسان بودند در‌حالی‌که سومین ظرف با غلظت چربی متفاوتی بود. وظیفه افراد بوکردن سه ظرف بود و شناسایی اینکه کدام نمونه با بقیه متفاوت است.

همین آزمایش سه بار با استفاده از گروه‌های مختلفی از افراد انجام شد. اولین گروه افراد سالم با وزن نرمال از ناحیه فیلادلفیا بودند. دومین آزمایش این بررسی را در افراد با زمینه‌ی فرهنگی متفاوت در ناحیه‌ی Wageningen هلند تکرار کرد. بررسی سوم نیز که در فیلادلفیا انجام شد، شناسایی بوی چربی را، هم در افراد دارای وزن نرمال و هم در افراد دارای اضافه وزن مورد پژوهش قرارداد.

در هر‌سه آزمایش شرکت‌کنندگان می‌توانستند از حس‌بویایی برای تمایز سطوح مختلف چربی در شیر استفاده کنند. این توانایی در دو فرهنگ متفاوت تست شده، تفاوتی نداشت اگرچه افراد در هلند به‌طور میانگین شیر بیشتری در روز نسبت به آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند. همچنین رابطه‌ای بین وزن و توانایی تشخیص چربی وجود نداشت.

دکتر سان بوسولت، دیگر متخصص عصب‌شناس اظهار داشت: «ما اکنون به شناسایی مولکول‌های بو نیازداریم که افراد را قادر به شناسایی و تشخیص سطوح متمایز چربی نمایند. مولکول‌های چربی معمولاً در هوا نیستند به این‌معنا که آنها احتمالاً به‌وسیله‌ی بوکشیدن نمونه های غذا حس نمی‌شوند. ما نیاز به تحلیل‌های شیمیایی پیچیده‌ای برای استشمام سیگنال چربی داریم.

 

تعداد بازدید : 1623

ثبت نظر

ارسال