شماره ۱۰۳۵

اختلالات شایع هموگلوبین در ایران و خوزستان

دکتر بیژن کیخایی - هماتولوژیست

ایران در منطقه‌ی تالاسمی جهان قرار دارد. این خط از جنوب شرقی آسیا شروع شده و از میان کشورهای هند، پاکستان و سپس کشورهای عربی و بعد ایران عبور کرده و در نهایت به برخی کشورهای اروپایی از جمله یونان، قبرس، ایتالیا و اسپانیا ختم می‌گردد.

تالاسمی شایع‌ترین اختلال ژنتیکی در ایران و به‌ویژه خوزستان به‌شمار می‌آید. طبق آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان ایران، بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور در ایران و خوزستان به ترتیب 18500 و 1800نفر هستند. تخمین زده شده است که 10% این بیماران مبتلا به فنوتیپ تالاسمی حدواسط هستند. بیماری سلول داسی‌شکل‌ sickle cell disease، بیماری شایعی در ایران نیست و اطلاعات بیشتری درباره‌ی اپیدمی آنمی سلول داسی‌شکل وجود ندارد، باوجود این، بیماری سلول داسی‌شکل‌ در خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و ایلام شایع‌تر است. بااین حال، بعداز جنگ ایران و عراق، پراکندگی جدیدی از بیماری‌های موروثی مثل بیماری سلول داسی‌شکل‌ در سایر مناطق ایران پدید آمده است.

شایع‌ترین اختلالات هموگلوبینی که در استان خوزستان با آنها مواجه هستیم، تالاسمی‌آلفا، تالاسمی‌بتا، HbS، HbD، HbC، HbE، Hb JIran و Hb Alpha Variant، هستند.

تالاسمی آلفا، شایع‌ترین اختلال هموگلوبینی در خوزستان است. تخمین زده می‌شود 20% از مردم خوزستان، مبتلا به آلفاتالاسمی خاموش هستند. دومین اختلال هموگلوبینی در خوزستان، تالاسمی بتا است. شیوع ژن تالاسمی بتا در مردم خوزستان،  5 تا 7 درصد است. کثرت گونه‌های هموگلوبین در استان خوزستان پایین است. HbS، شایع‌ترین گونه‌ی هموگلوبین در خوزستان است که بعد از آن به‌ترتیب Hb JIran،HbD، HbC،  HbE، O Arab و گونه‌های هموگلوبین آلفا قرار‌می‌گیرند.

درک الگوی اختلال هموگلوبین در استان خوزستان، می‌تواند دانش پرسنل بهداشتی و سایـرین را نسبت به ارائه‌ی نظریــات مشاوره‌ی ژنتیکی مناسب و پژوهش‌های اپیدمیولوژیکی افزایش دهد.

 

 

تعداد بازدید : 855

ثبت نظر

ارسال