شماره ۱۰۳۵

زایمان طبیعی بدون‌درد

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

زایمان طبیعی بدون‌درد

یکی‌از بزرگترین دردهای خانم‌ها درد زایمان است و اغلب برای رهایی ازآن به‌این‌دلیل ترجیح می‌دهند تا به سزارین روی بیاورند اما می‌توان با کمی صبر و حوصله این مشکل را به‌طور علمی حل‌نموده و عوارضی که سزارین دربردارد را کنار نهاد و زایمان طبیعی جانشین آن گردد. در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌ دلیل عوارض عمل‌سزارین، روش زایمان بدون‌درد انجام می‌گردد. این عمل از  افزایش تعداد سزارین‌ها که به دلیل ترس از درد صورت می‌پذیرد به‌صورت چشمگیری کاسته است.

در کشور ما نیز اخیراً این روش در برخی‌از مراکز به‌عنوان یکی‌از شیوه‌های نوین شروع گردیده و  به‌کار گرفته می‌شود و نیز وزارت‌ بهداشت‌و‌درمان با صدور بخشنامه‌یی انجام روش زایمان بدون‌درد در کلیه‌ی مراکز درمانی و زایشگاهی دولتی و دانشگاهی را ترویج نموده است. به‌این‌صورت این شیوه زایمان در آینده‌یی نه‌چندان‌دور در کشورمان جانشین مناسبی برای پیشگیری از عوارض ناشی‌از سزارین‌ها و دردهای زایمان طبیعی خواهد بود و از عوارض سزارین‌ها خواهد کاست و با شناخت آن درجامعه‌ی زنان ایران قطعاً روش مناسبی  خواهد بود.

به‌طور کلی سزارین که درواقع درمانی برای جانشین زایمان‌های خطرناک و مشکل‌آفرین بوده امروزه به‌علل مختلف در جوامع گوناگون به‌ویژه درکشورهای درحال‌توسعه رواج زیادی یافته‌است. دوره‌ی درد و ناتوانی درازمدت مادران، عوارض داروهای بیهوشی در مادران و نوزادان و نیز امکان پارگی رحم در زایمان‌های بعدی از معایب عمل سزارین می‌باشد.

پزشکان معتقدند سزارین تنها درمواردی‌که سلامت مادر و نوزاد را تهدید می‌نماید نه برای کاهش درد، به‌عنوان روش زایمان نجات‌بخش تلقی می‌گردد.

سزارین عوارضی دارد که زایمان طبیعی ندارد مانند: عفونت‌های شکمی، عفونت‌لگنی و همچنین مادری که یک‌بار تحت عمل سزارین قرار‌می‌گیرد دیگر قادر به زایمان طبیعی نخواهد بود و ‌باید مجدداً نیز تحت عمل سزارین قرارگیرد و از همه مهمتر هزینه‌ی بالای این امر را نیز نباید نادیده گرفت که این نیز برای اقتصاد خانواده بسیار مهم است.

متخصصان زنان و زایمان براین عقیده‌اند که خطر‌های عمل سزارین بیش‌از زایمان‌طبیعی بوده و نباید اولین گزینه در زایمان‌باشد مگر به تشخیص پزشک متخصص.در زایمان‌های طبیعی روشهای غیردارویی و دارویی برپایه‌ی کاهش درد زایمان به کارگرفته می‌شود که بستگی به تشخیص متخصص بیهوشی دارد. متداول‌ترین روش‌ غیردارویی آماده‌کردن مادر ازنظر روانی است و حداقل 6هفته قبل‌از زایمان در این روش با آموزش‌های صحیح نحوه‌ی تنفس و تمرکز زیاد، احساس درد کاهش یافته و مهار می‌گردد و اساس آن براین واقعیت است که اضطراب و نگرانی و ناآگاهی نسبت به مراحل زایمان، درد را تشدید می‌نماید و از این بابت حمایت روانی از مادر درد را کاهش می‌دهد.

روش‌های دارویی نیز شامل  استفاده از داروهای هوشبری تزریقی، گازهای هوشبری و روش بی‌حسی اپیدورال می‌باشد. در‌این روش بی‌حسی تقریباً کامل ایجاد شده و اثرات نامطلوب دارو نیز  در روی جنین وجود ندارد که البته انجام این روش نیاز به تجربه و مهارت پزشک بیهوشی دارد.

زایمان بدون درد: دراین روش متخصصان بیهوشی و پزشک زنان و زایمان روشهایی را به‌کار می‌گیرند که غیرتهاجمی بوده که از ترکیب گازهای بیهوشی با میزان کم با تزریق داروهای کاهش دهنده‌ی درد انجام می‌پذیرد که به شرایط مراکز درمانی و تجربه‌ی افرادی که این‌کار‌ را انجام می‌دهند بستگی دارد. این روش یک کارگروهی در مراکز درمانی است که گروه اتاق زایمان و متخصص‌بیهوشی و نیز روانپزشک حضور دارند و با آموزش‌هایی که از قبل به مادر داده شده این عمل انجام می‌پذیرد.

روش دیگر نیز زایمان در آب می‌باشد که این نوع روش نیز زیر  نظر پزشک متخصص زنان و زایمان که مهارت  خاصی در این ‌نوع زایمان دارد انجام می‌پذیرد که روش بسیار جالبی در ‌نوع خود می‌باشد و  اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.

 

تعداد بازدید : 1384

ثبت نظر

ارسال