شماره ۱۰۳۵

شیرین‌کننده‌های مصنوعی و افزایش قندخون

سپیده زرین کفش - ماما

بعضی‌از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند«ساخارین» باعث تغییر فلور طبیعی روده‌ها (Microbiom) شده و احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

به افرادی‌که دیابتی هستند یا قندخون بالایی دارند توصیه می‌شود از مصرف شیرینی ‌و شکر خودداری کنند و به‌جای آن از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده نمایند. حتی‌کسانی‌که باید کالری مصرفی روزانه‌ی خود را کنترل‌کنند در اکثر موارد ازاین شیرین‌کننده‌ها استفاده می‌کنند. ولی نتایج تحقیقات اخیری که انجام شده‌است نشان می‌دهد که مصرف مواد شیرین‌کننده خود باعث افزایش قندخون می‌شوند. آزمایش‌های انجام شده روی موشهای آزمایشگاهی و انسان نشان‌داده است که ساخارین، سوکرالوز، آسپارتام باعث افزایش قندخون نه از‌طریق مستقیم بلکه از‌طریق تغییر فلورطبیعی روده باعث افزایش میزان قندخون می‌شو‌ند.
با مصرف روزانه و مرتب این مواد بعداز مدت کوتاهی تغییرات اساسی در ساختار و نوع باکتری‌های طبیعی موجود و ترکیبات بیوشیمیایی آنها به‌وجود می‌آید. باتوجه به نتایج به‌وجود آمده باید در تولید غذاها و نوشابه‌های رژیمی با استفاده از این مواد مجدداً تجدیدنظر شود.
بین بدن انسان با ترکیبات باکتریایی روده‌ها و نوع تغذیه‌یی که هرکس دارد ارتباط مستقیمی می‌باشد.
امروزه می‌دانیم که ایجاد یک عدم‌تعادل بین کلونی باکتریایی روده‌ها باعث تغییراتی در سوخت‌وساز بدن می‌شود و ابتلا به بیماریهایی مانند چاقی و اضافه وزن و دیابت Type2 را افزایش می‌دهد.
تاکنون مشخص نبود که ترکیبات شیرین‌کننده‌ی مصنوعی که بسیار کم کالری یا بدون هیچ‌کالری می‌باشند می‌توانند باعث تغییر کلی فلور طبیعی روده‌ها شوند. این ترکیبات بیشتر در نوشابه‌هایی که فاقد شکر، لیمونادهای‌رژیمی، شیرینی‌هایی که فاقد شکر می‌باشند، یافت می‌شود که روده‌ی انسان قادر به تجزیه‌ و دفع این مواد نمی‌باشد.
دلیل این‌که چرا بعضی از باکتری‌های موجود در روده‌ها به‌این‌صورت عمل می‌کنند هنوز مشخص نیست و حدس زده می‌شود این باکتری‌ها موادی از ‌خود آزاد می‌کنند که باعث اختلال در تنظیم قندخون می‌شوند. دانشمندان آب موشهای آزمایشگاهی را با ساخارین/ سوکرالوز یا آسپارتام ترکیب  کردند نسبت به وزن بدن آنها که تشابه به‌مقدار مصرفی اجازه داده شده توسط انسان می‌باشد.
در‌گروه مقابل موشهایی که با آب و یا آب ترکیب‌شده با شکر یا آب ترکیب شده با شکرخام مصرف کردند. بعد‌از11‌هفته درگروه اول به‌صورت قابل‌توجهی افزایش مقدار قند‌خون دیده شد.
بیشترین تأیید را ساخارین داشت که بعد‌از 5‌هفته در موشهایی که آن را مصرف می‌کردند افزایش قابل‌توجهی در قند‌خون دیده شد. برای این که بفهمند آیا باکتری‌های روده باعث این افزایش می‌شود به موشها آنتی‌بیوتیک‌های قوی دادند تا باکتری‌های روده‌شان را از‌بین ببرند و سپس مجدداً این تست را تکرار کردند ولی این‌بار هیچ تغییری در میزان قند‌خون توسط ساخارین دیده نشد.
آزمایش دیگری که تغییر قند‌خون توسط شیرین‌کننده‌های مصنوعی را ثابت می‌کند به‌این‌صورت انجام شد؛ دسته‌ی اول موشها که مدتی با این شیرین‌کننده‌ها تغذیه می‌شدند.محتویات روده‌ی آنها را همراه باکتریها وارد روده‌ی دسته‌ی دیگری از موشها کردند که تا‌به‌حال ازاین مواد استفاده نکرده بودند. این دسته از موش‌ها نیز افزایش مقدار قند خون را نشان دادند.
درنهایت دانشمندان روی ۷ نفر که تاکنون از مواد شیرین‌کننده‌ی مصنوعی استفاده نکرده بودند این تست‌ها را آزمایش کردند. این افراد برای 1‌هفته از نوشابه‌ها و مواد‌غذایی شیرین شده با این مواد مصرف‌کردند و بعد‌از گذشت 4‌روز افزایش قابل‌توجهی در قندخون و تغییرات کلی درسیستم میکروبی روده‌هایشان مشاهده شد.

 

تعداد بازدید : 677

ثبت نظر

ارسال