شماره ۱۰۳۵

حق اسباب عمل‌جراحی

دکترعبدالحمید حسابی - جراح

خاطره‌ای از آقای پروفسور عدل - به‌مناسبت 14‌ بــهمن سالگرد وفات استاد

آقای پروفسور یحیی عدل که من ایشان را همیشه به‌عنوان اسطوره‌ی جراحی ایران نام می‌برم در دهه‌های بیست و سی قرن حاضر به‌خاطر توجه و سلامت بیشتر در امر جراحی بیماران، دستورالعملی در بیمارستان سینا صادر نمود مبنی‌بر‌این که هیچ یک از دستیاران جراحی ـ رزیدنت‌ها ـ حتی آنها که سال آخر دستیاری را طی می‌کنند حق ندارند بدون حضور رئیس بخش مربوطه اقدام به عمل‌جراحی نمایند و برای استحکام این دستورالعمل، به سرپرستاران اتاق‌عمل دستور اکید دادند که تا رئیس بخش وارد اتاق‌عمل نشود هیچگونه وسیله‌ی جراحی دراختیار دستیاران گذارده نشود.

و چنین بود که رؤسای بخش آن زمان بیمارستان سینا که هریک از بزرگان زمان خود بودند نظیر دکتر ابولقاسم نجم‌آبادی ـ دکتر جهانگیر وثوقی (دوره‌ای‌که در بیمارستان سینا بودند)ـ دکتر محمدحسین منصور ـ دکتر باقر نصیر‌پور ـ دکتر خداوردی کیافر ـ دکتر صدرالدین نبوی ـ دکتر احمد فلسفی ـ دکتر وزیر‌زاده و بزرگان دیگر... هنگام انجام عمل‌های جراحی چه اورژانس و چه غیر‌اورژانس حضور فعال داشته یا خود عمل‌های سنگین را انجام می‌دادند و یا مواردی که کمک می‌کردند تا دستیاران عمل‌کنند و خود این حقیر بارها و بارها در انجام عمل‌هایی نظیر فتق، آپاندیسیت، بواسیر و ... یک رئیس بخش مرا کمک و راهنمایی می‌کرد. اقدامی که امروز به‌ندرت مشاهده می‌شود؟!

حضور این روسای بخش‌ها نه‌تنها درکیفیت و موفقیت جراحی‌ها مؤثر بود، بلکه در معاینه‌ و تشخیص قبل‌از عمل هم میزان اشتباه را به حداقل می‌رساند و از جراحی‌های غیر‌ضرور پرهیز می‌شد.  

در دوره‌های خاصی که با توصیه روسای بخش‌ها مایل بودند بعضی از فارغ التحصیلان جراحی را به‌عنوان دستیار ثابت یا رئیس درمانگاه ـ اصطلاحی که بعداً به استادیاری تبدیل شد ـ  در بیمارستان سینا نگهدارند و اینکار گاهی چند‌ماه و یا چند‌سال طول می‌کشید!

آقای پروفسور عدل از اختیارات خود استفاده می‌کرد و دستور می‌داد اینها به‌عنوان دستیاران منتظر ارتقاء! در بیمارستان سینا بمانند و کمک‌کننده روسای بخش‌ها باشند و درموارد لزوم وظایف آنها را انجام دهند یعنی حق داشته باشند که در اتاق عمل‌ها به‌عنوان جانشین رئیس بخش، هنرآموزان جراحی را کمک‌کنند و آموزش‌دهند و سرپرستاران اتاق‌عمل‌ها هم وسایل کافی در اختیارشان بگذارند و چنین بود که به این افراد با اصطلاح  آن روز می‌گفتند اینها «حق اسباب‌عمل» دارند و راقم این اسطور خود در فاصله‌ی سال 1338تا1340 که به استادیاری رسید در بیماران سینا «حق‌اسباب عمل» داشت.

 

تعداد بازدید : 1486

ثبت نظر

ارسال