شماره ۱۰۳۴

اُوردوزهای شبه‌مخدرها و مراجعه به اورژانس

دکتر محمدرضا دیباج - طب اورژانس

اوردوزهای شبه‌مخدرها، یکی‌از علل اصلی مرگ در آمریکا است. بررسی‌های جدید نشان‌داده است که اکثر ویزیت‌های اورژانس بیمارستان از اوردوزهای شبه‌مخدرها، به‌خاطر استفاده از شبه‌مخدرهای نسخه‌ای بوده است.

گزارش پژوهشی به چاپ رسیده در نشریه‌ی JAMA Internal Medicine، مطرح می‌کند که شبه‌مخدرهای نسخه‌ای ازجمله متادون،

باعث 67/8% مراجعات بخش اورژانس از کل اوردوز مواد مخدر بوده است که بسیار بیشتر از ویزیت‌هایی است که به‌خاطر هروئین، مخدرهای چندگانه و دیگر مخدرهای نامشخص انجام گرفته است.
طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC)، هرروز در آمریکا، 114 نفر از بین 6478 نفر که به‌خاطر استفاده‌ی زیاد یا نادرست از داروهای مخدر در اورژانس‌ بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. جان خود را از‌دست می‌دهند. اوردوز مخدرها علت 9 مرگ از هر10 مرگ ناشی از مسمومیت است. در سال 2012، 72% اوردوزهای دارویی، به‌خاطر شبه مخدرهای نسخه‌ای بودند.

نویسندگان این مقاله‌ی پژوهشی تأکید می‌نمایند که: «اوردوز شبه‌مخدرها، هزینه‌ی قابل‌ملاحظه و بار سنگین استفاده از مراقبت‌درمانی را بر نظام بهداشت و درمان آمریکا تحمیل می‌کند.

در مطالعه‌ای نیز بیشتر بیماران اوردوزشبه‌مخدرها ناشی‌از شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای بودند نشان‌می‌دهد که برای متوقف‌کردن شیوع اوردوز شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای، تلاش‌ بیشتری مورد نیاز است.
مایکل ‌آ.‌یوکِل، از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استانفورد کالیفرنیا و همکارانش داده‌های بخش‌های اورژانس از سراسر آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و اوردوزهای شبه‌مخدر ثبت‌شده را با

کدهای تشخیص بیماری، مشخص‌کردند. نتیجه‌ی این بررسی، موارد زیر را نشان‌داد:

ازبین ۱۳۵،۹۷۱ موردی که به‌خاطر اوردوز مخدرها در این بخش پذیرش شده بودند:

• شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای (67/8%)

• هروئین (16/1%)

• شبه‌مخدر‌های نامشخص (13/4%)

• انواع شبه‌افیون‌های چندگانه (2/7%) موارد را تشکیل داده‌است.

اکثر اوردوزهای شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای در مناطق شهری اتفاق افتاد (84/1%).

پژوهشگران همچنین دریافتند 40/2% از ویزیت‌های بخش‌های اورژانس به‌خاطر اوردوزهای شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای مربوط به جنوب کشور بوده و53% نیز در میان زنان بوده است.

خوشبختانه، میزان کل فوت بیماران اور‌دوز که برای ویزیت به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه داشتند، تنها 1/4% بود.

نویسندگان مقاله معتقدند که این رقم افزایش استفاده از خدمات اورژانس را به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدگی به اوردوزها تقویت می‌کند، با این توضیح که درمان‌های اورژانس برای اوردوزها شدیداً موثر است.

چندین بیماری همزیست که بعد از اوردوز کردن در بیماران پدیدار شد، در میان آنان مشترک بود. این بیماری‌ها که شامل بیماری روانی مزمن، بیماری‌های گردش خون و تنفسی بودند، نویسندگان مقاله را برآن داشت تا در‌این شرایط، به تأمین‌کنندگان سلامت و بهداشت توصیه کنند تا تجویز شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای را جهت درمان با مشاوره‌ی کامل انجام دهند.

هزینه رواج بهداشت عمومی:

نویسندگان مشاهده کردند، حدود نیمی‌از بیماران در نمونه‌ی مورد بررسی، بعداز ویزیت در بخش اورژانس، نیاز به بستری در بیمارستان داشتند، که کل هزینه‌ی بخش اورژانس و درمان بستری برای این بیماران در مجموع بالغ بر 2/3 میلیارد دلار می‌شود.

آنها همچنین اذعان داشتند که بررسی‌شان تمام اوردوزهای شبه‌مخدر‌ها را نشان نمی‌دهد، ازجمله بسیاری موارد به بخش اورژانس معرفی نمی‌شوند، یا قبل از اینکه هرگونه خدمات درمانی اورژانسی به آنها برسد، فوت می‌کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در آمریکا گزارش می‌کند که استفاده‌ی بیش‌از‌حد شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای، حدود 55/7 میلیارد دلار در‌سال‌2007 هزینه دربر داشته است. این مقدار از موارد زیر تشکیل شده بود:

•هزینه‌های محل کار، مانند بهره‌وری ازدست رفته (46%)

• هزینه‌های درمان موارد زیاده‌روی در مصرف (45%)

• هزینه‌های حقوقی و دادگاهی (9%)

در‌سال‌2012، تامین‌کنندگان بهداشت و درمان، 259 میلیون نسخه در رابطه با شبه‌مخدر‌ها نوشتند که برای هر فرد بالغی در آمریکا کافی است تا شیشه‌ی قرص خود را داشته باشد(یک شیشه قرص به‌ازای هر فرد بالغ در آمریکا). درسال2010 گزارش‌شد که در 12‌ماه گذشته، 1نفر از‌ هر20‌نفر به‌‌دلایل غیردرمانی از شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای استفاده کرده‌است. متعاقباً، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC)، اوردوزهای شبه‌مخدر‌های نسخه‌ای را «بیماری همه‌گیر بهداشت عمومی» نامید.

نویسندگان نتیجه می‌گیرند: «این یافته‌ها نشان می‌دهند، از آنجا که هزینه‌های همراه با اوردوز شبه‌مخدر‌ها، از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. لذا راهبردهایی برای کاهش میزان بیماریزایی و مرگ‌ومیر  ناشی‌از اوردوز، ازجمله افزایش دسترسی به معالجه‌ی اعتیاد، باید در اولویت قرارگیرد.

قبلاً مجله‌ی پزشکی Medical News Today برمبنای بیانیه‌ای از آکادمی نورولوژی آمریــکا American Academy of Neurology گزارش‌داده بود که مسوولان مربوطه در‌آن بیانیه، مقررات مربوط به نسخه‌های شبه‌مخدر‌ها را بسیار آسان‌گیرانه درنظر گرفته‌اند و حتی برای بیماران خاص نیز عوارض جانبی مسکن‌های مخدر بیشتر‌از فواید آن است.

 

تعداد بازدید : 966

ثبت نظر

ارسال