شماره ۱۰۳۴

پیشگیری از سل درخانه

پزشکی امروز

پیشگیری از سل درخانه

چه درمنطقه‌یی با فشاربالای سل (TB) وچه درمناطق کم فشار، تماس‌های افراد با سل‌ فعال، احتمال فزاینده‌ی اکتساب عفونت وایجاد بیماری را در پی دارد. سازمان بهداشت جهانی درحال‌حاضر، توصیه به غربالگری اینگونه تماس‌ها برای بیماری و تجویز ایزونیازید (IPT) در پیشگیری به افراد کمتراز 5 سال دارد.
برای سنجش مناسب بودن این توصیه‌ها و نقش‌بالقوه‌ی مایه‌کوبی روتین باسیل کالمت‌گرن (BCG) ، محققان داده‌های حاصل از یک بررسی همنوای مشاهده‌یی آینده‌نگر شامل 041، 14 تماس خانگی 3446 بزرگسال با تشخیص سل فعال را درفاصله‌ی سپتامبر 2009 و اوت2012 در لیما پایتخت پرو آنالیز کردند.
درطول مدت یک‌سال پیگیری، در 454 تماس خانگیHIV منفی، سل فعال ایجاد شد. افراد کمتر از 10‌ساله‌یی که مایه‌گوبی BCG شده بودند به احتمال کمتر نسبت به گروه مایه‌کوبی نشده به بیماری سل دچار شدند. این اثر درتماس‌های بالاتر از 10‌سال دیده نشد. اما IPT برای تمامی تماس‌ها تا سن 19‌سالگی جنبه‌ی محافظت‌کننده داشت. ترکیبی‌از BCG و IPT به‌طور قابل‌توجه از احتمال بروز بیماری درمقایسه با آنها که ازهیچ درمانی استفاده نکرده بودند در افراد کمتر‌از 1‌سالی کاست که شرایط IPT داشتند. این تأثیر تا 25‌سالگی ادامه داشت.

Am J Respir Crit Care Med 2014 Apr 1

 

 

تعداد بازدید : 1547

ثبت نظر

ارسال