شماره ۱۰۳۴

آلومینیوم و ناباروری مردان

دکتر جواد سنادی‌زاده - اورولوژیست

آلومینیوم و ناباروری مردان

پژوهش جدید دانشمندان بریتانیا و فرانسه نشان می‌دهد که قرارگرفتن انسان درمعرض آلومینیوم می‌تواند عامل مهمی در کاهش تعداد اسپرم و درنتیجه کاهش باروری مردان شود.

مطالعه با میکروسکپ فلورسانس با استفاده از یک رنگ‌آمیزی خاص آلومینیومی، وجود آلومینیوم در اسپرم را تأییدکرد و آلومینیوم را درون اسپرم افراد نشان داد.

تیم پژوهشگران در دانشگاه‌های لیون و سن‌ـ اتین در فرانسه و کیل در انگلستان، دریافتند که هرچه میزان آلومینیوم بیشتر باشد، تعداد اسپرم کمتر می‌شود.

طی چند دهه‌ی گذشته در سراسر جهان پیشرفته، کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در باروری مردان ازجمله در تعداد اسپرم، پدید‌آمده است و پژوهش‌های اخیر این مسئله را به عوامل زیست‌محیطی که عامل اختلال در غدد درون‌ریز می‌شوند، مرتبط دانسته‌ است.

محققان دست‌اندرکار این پژوهش اظهار می‌دارند که؛ قرارگرفتن انسان درمعرض آلومینیوم، درطی چند دهه‌ی اخیر، به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و مشاهده‌ی ما از آلودگی قابل ملاحظه‌ی اسپرم مردان توسط آلومینیوم، باید آلومینیوم را به‌عنوان کمک‌کننده‌ی فعال اینگونه تغییرات در باروری مردان، دخیل بداند.

مقدار متوسط آلومینیومی که در اسپرم تمامی 62 نفر اهدا‌کننده مشخص‌شد، بسیار بــالا درحد 339ppb‌ بود و دراین بین، مقدار آلومینیوم اسپرم چند اهداکننده بیش‌از 500ppb‌ بود. از‌نظر آماری، نسبت معکوس قابل‌توجهی بین مقدار آلومینیوم اسپرم و تعداد اسپرم، پیدا‌شد. نتیجه اینکه، آلومینیوم بیشتر منجر به تعداد اسپرم کمتر می‌شود.

 

تعداد بازدید : 1482

ثبت نظر

ارسال