شماره ۱۰۲۸

تازه‌های چشم پزشکی

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

تازه‌های چشم پزشکی

آکوپورین:

آکوپورین‌Aquaporiمیکرو‌پروتئینی است که در کلیــرانس کلیـه رل عمده دارد.

یــــک‌نوع آن به‌نـــام AQPO)Aquaporine Zero) فقط در عدسی چشم پستانداران دیده‌می‌شود آکوپورین در تنظیم آب در عدسی و نتیجتاً در شفافیت عدسی دخالت دارد.
هرگونه تغییردرعدسی ممکن‌است منجر‌به کاتاراکت بشود. علاوه‌بر سن، سیگار‌کشیدن، دیابت و عامل ژنتیک در ایجاد کاتاراکت مؤثر هستند. مـوتاسیون در ژن(AQPO) نیز ممکن‌است سبب کاتاراکت کونژنیتال و ازدیاد کاتاراکت سنیل بشود.

Calmodulin یک میکروپروتئین حساس به کلسیم است که درتنظیم عمل AQPO کمک می‌کند.

محققان متوجه شدند که درحضور کلسیم Calmodulin ازیک طرف به یک واحد و ازطرف دیگر به واحد دیگر Aqpo چسبیده و در تنظیم عمل Aqpo مؤثر است.

درک عمل (Calmodulin (Interaction وآکوپورین به پیشگیری کاتاراکت کمک خواهد کرد. گرچه کاتاراکت با جراحی درمان می‌شود ولی اطلاعات فوق ممکن‌است در پیشگیری و یا به تأخیر انداختن کاتاراکت کمک نماید.

همـیـن درک عملــــکرد (Calmodulin (Interaction با میکروپروتئین‌های دیگر نیز دریچه‌یی برای یافتن داروهای جدید برای درمان بیماریهای دیگر خواهد بود.

Eye World oct.2013

سندرم پسودواکسفولیشن:

یک بیماری سیستمی است معمولاً دراشخاص مسن و با تراکم رشته‌های فیبری که حاوی اجزای Basement Membrane است در اتاق قدامی چشم (در روی عدسی در لبه‌ی‌ مردمک و در ترابکولارمش ورک) و همچنین دربین ارگانهای دیگر مشخص می‌شود. سلولهای آندوتلیوم قرنیه غیرطبیعی و ناپایدار و درمواردی تعداد آنها کمتر ازمعمول بوده. این بیماری ممکن‌است همراه با ازدیاد فشار داخل‌چشم باشد که علت آن تراکم رشته‌های فیبری بسیار کوچک در ترابکولارمش ورک (در زاویه‌ی اتاق قدامی) می‌باشد.
ازنظر هیستوپاتولوژی تعداد سلولهای آندوتلیال کمتر ملانین فاگوسیتوز، ضخیم‌شدن مامبران دسمه مشاهده شده است.

هیپوفوزیون ایریس، هیپوکسی اتاق قدامی و تغییرات درمایع زلالیه  که دراثر شکسته شدن سد خونی زلالیه‌یی ایجاد شده و ممکن‌است تغییرات در سلولهای آندوتلیال قرنیه را توجیه نماید.

اتاق قدامی سطحی‌تر‌از معمول بوده و مردمک خوب باز نمی‌شود، زنون‌ها ناپایدار‌بوده و به‌علت غیرطبیعی و ناپایدار‌بودن و نقصان سلولهای آندوتلیال شانس ادم قرنیه متعاقب عمل کاتاراکت را باید درنظر داشت لذا در عمل‌جراحی کاتاراکت ‌باید احتیاط‌های لازم را درنظر داشت:

1ـ به بیمار باید توضیح داد که خطر جراحی از افراد معمولی بیشتر است.

2ـ ‌باید آمادگی داشت تا درموقع عمل عوارض غیرمنتظره را جبران نمود.

رترکتور اریریس Tension Ring و Capsular Flxation Device، لنز داخل چشمی که توان در Sulcus قرار‌داد ‌باید آماده داشت ضمناً آمادگی برای ویترکتومی قدامی و درصورت لزوم دسترسی به متخصص قرنیه را باید درنظر داشت که در‌صورت آسیب قرنیه اقدامات جراحی روی قرنیه را انجام دهند.

 Eye World June.2013

اندیـکاسیون ‌CXL در درمان بیماریهای قرنیه:

1ـ درجوانان بین 15‌تا‌30 سال که علائم پیشرفت کراتوکونوس را نشان‌می‌دهند (درکسانی‌که در ظرف 12‌ماه بیش‌از یک دیوپتر نشان‌داده و یا قدرت بینایی یک خط بیشتر نقصان یافته است).

2ـ دربیماران کراتوکونوس که تحمل کنتاکت لنزهای سخت
(gaa permeable) را نداشته و از قدرت بینایی خود ناراضی و یا کمتر‌از ۲۰/۸۰ دید داشته باشند که مرحله‌ی بعدی پیوند‌قرنیه خواهد‌بود می‌توان با‌CXL آنها را قادر ساخت که کنتاکت لنز را تحمل نمایند و پیوند‌قرنیه را به بعد موکول کرد و احتمالاً هرگز بعد‌از CXL به پیوند نیاز نخواهند داشت.

3ـ دربیماران کراتوکونوس که 27 سال و یا جوانتر هستند و علائم پیشرفت نشان نداده‌اند.

4ـ دربیمارانی‌که دچار دژنرسانس و یا تحلیل‌رفتن حاشیه‌ی قرنیه هستند.

5ـ دربیمارانی که بعد‌از پیوند‌قرنیه دچار عود کراتوکونوس شده و یا متعاقب LASIK دچار اکتازی قرنیه بشوند.

مواردی‌که ‌CXL توصیه نمی‌شود:

1ـ ‌CXL با ایزوتونیک ریبوفلاوین در قرنیه‌هایی که ضخامت کمتر‌از 400 میکرون دارند (بدون در‌نظرگرفتن ضخامت اپی‌تلیوم)

2ـ درچشم‌هایی که اختلال التیام اپی تلیوم قرنیه داشته باشند مثل DRY EYE

3ـ اختلال روماتیسمی داشته باشند (Nuclear Rheumatic Disorder)

4ـ کراتیت هرپتیک، چراکه UV ممکن‌است ویروس را فعال نماید.

در قرنیه‌هایی که ضخامت کمتر از 400 میکرون داشته باشند می‌توان با هیپوتونیک ریبوفلاوین انجام داد.

تحقیقات جدید نشان‌می‌دهد که ضخامت لایه‌ی بومن قرنیه در ناحیه‌ی محیطی تحتانی قرنیه بیماران مبتلا به کراتوکونوس نازک‌تر‌از قسمت فوقانی است و شدت بیماری در کراتوکونوس و همچنین دراکتازی قرنیه متناسب  با نقصان آن می‌باشد.

ضمناً ضخامت اپی‌تلیوم قرنیه در قسمت فوقانی بیشتر و در قسمت تحتانی کمتر خواهد بود Galilei Analyzer System با اندازه‌گیری 56 پارامتر قرنیه می‌تواند قبل‌از شروع علائم کراتوکونوس بیماری را تشخیص دهد و دقت آن بیش‌از 90٪ است.

Eye World Oct.2013
(Ultra Widfield Technology(UWFI

 قبلاً 30‌تا‌50 درجه از رتین را می‌توانستیم با‌یک تصویر بررسی کنیم ولی با UWFI تا 200 درجه یعنی 83٪ ازسطح رتین را می‌توان با یک تصویر بررسی نمود. همچنین از این وسیله در فلورستئین آنژیوگرافی نیز می‌توان استفاده نمود. (High-Resolution Widefield Fluorescein Angiogram)

نه‌تنها از ناحیه‌ی ماکولار بلکه از تقریباً تمام شبکیه اطلاعات دقیقی از واسکولاریزاسیون و تغییرات ایسکمیک در رتینوپاتی دیابتی و بیماریهای عروقی چشم در اختیار ما قرار می‌دهد.

همچنین دربیماریهای التهابی رتین و واسکولایتیس، دیستروفی رتین، ازجمله رتینیت پیگمانتروStargardt، سندرم Usher، کوریودرمیا و بالاخره سندرم Susacs Syndrome اطلاعات دقیقی در اختیار ما خواهد گذارد.

در بیماریهای التهابی رتین که با داروهای ضد‌التهابی تحت‌درمان قرار‌می‌گیرند، ازآنجا که این داروها دارای عوارض هستند لذا با تصاویر پی‌درپی و کم‌کردن مقدار دارو می‌توان مینیمم داروی لازم را جهت درمان بیماری معین نمود.

ضمناً با کمک فلورستئین آنژیوگرافی توسط این‌وسیله می‌توان از فعال‌بودن ضایعات شبکیه اطلاع دقیقی به‌دست آورد.

(Optical Coherence Tomography (OCT

با OCT جدید با طول موج مختلف قادر خواهیم بود تصاویر دقیق از لایه‌های مختلف قرنیه، رتین وکوروئید به‌دست‌آورد. از ضخامت لایه‌ها و ازپاتولوژی بافت‌های چشم، اطلاعات دقیقتری دراختیار ما خواهد گذارد.

برای زیرنظر داشتن تغییرات دردژنرسانس ماکولار، سوراخ ماکولار نیز مورد‌استفاده قرارگرفته ولی استفاده از‌آن درجراحی متداول نبوده است.

ازآنجا‌که درحین عمل دقیقاً لازم است بدانیم درچه لایه‌یی کار می‌کنیم توسط‌OCT که روی میکروسکوپ کارگذارده شده می‌توانیم با دید کامل سه بعدی (3D) اقدامات دقیق جراحی انجام داد و دانشمندان توانستند وسایل دقیق‌تر برای چنین جراحی‌ها بسازند مخصوصاً برای سوراخ ماکولار مامبران اپی‌رتینال این‌وسیله کمک شایان‌توجهی می‌نماید.

OCT در‌مورد پیش‌آگهی وضع جداشدگی شبکیه و درمورد رتینوپاتی دیابتی وهمچنین در درمان اووئیت مفید است ومی‌توان متوجه شد که با درمان ضخامت کوروئید به حد نرمال برگشته یا نه و در تومورهای چشم، کراتوپلاستی لاملار و درست قرارگرفتن پیوند، عمق جداشدگی لایه‌ها و مایع بینابینیInteraface کمک می‌نماید.

برای ارزیابی ویتریورتینال Interface  و وضعیت کوروئید واسکلراو حتی چربی دور کره‌ی چشم  کمک می‌کند. در سنترال سروزکوریورتینوپاتی ضخامت کوروئید را که زیاد شده نشان می‌دهد ونسبت به فلورستئین آنژیوگرافی و ایندوسیائین گرین آنژیوگرافی طریق‌آسان‌تری است و به‌خوبی می‌توان مایع زیر اپی‌تلیوم‌پیگمانتر را از دژنرسانس اگزوداتیو‌رتین افتراق‌نموده و بی‌جهت اقدام به تزریق آنتی VEGA ننماییم (پرونوستیک  آن بهتراز دژنرسانس ماکولار است).

درمان میوپی با لنز ارتوکراتولوژی:

برای بی‌نیازشدن از عینک و لنز (Contact Lens) و جراحی در درمان میوپی همراه با آستیگماتیسم و همچنین جلوگیری از پیشرفت میوپی اولین‌بار در1960 دکتر Herzberg متوجه شــد که Contact Lens‌های سخت که از پلی‌متیل‌متا‌کریلیت‌(PMMA) ساخته‌شده اگر درطول شب در روی قرنیه قرار‌داده شود به‌تدریج درطول یک هفته انحنای قرنیه را نقصان‌داده و منجر به درمان میوپی می‌شود. اما دو مشکل وجود داشت:

اول اینکه  لنز باید در تمام طول شب قابل‌تحمل باشد لذا لنزها را از مواد Gas Permeable درست کردند.

دوم ‌باید همواره درطول شب لنز درمرکز قرنیه قرارگیرد.

درســـال1990 توانستنـد توسط برش‌های کامپیوتری با درنظرگرفتن انحنای قرنیه در نقاط مختلف قرنیه لنزهای مناسبی درست‌کنند که درمرکز مسطح و در محیط کمی انحناء داشته باشد.
برای هر بیمار متناسب با انحنای مرکزی قرنیه آن فرد به‌خصوص و همچنین برای انحنای ناحیه‌ی بین مرکز  و محیط و انحنای جایی که لنز در  ناحیه‌ی لمب یا اسکرا اتکاء پیدا می‌کند لنز مخصوص توسط برش‌های کامپیوتری ساخته می‌شود.

در درمان میوپی از ۱ـ تا ۵ـ دیوپتر وآستیگمات ۱/۵ درجه ـ دوبینی، پیرچشمی حتی قبل از لیزر درمانی و همچنین برای جلوگیری از پیشرفت میوپی و حتی درکودکان مورد استفاده قرارمی‌گیرد. ضمناً ازنظر سلامت همپای لنز نرم می‌باشد.

 

 

تعداد بازدید : 2028

ثبت نظر

ارسال