شماره ۱۰۲۸

داسـاتینیـب و سرطان‌ها

پزشکی امروز

محققان دانشکده‌ی پزشکیLoyola در شیکاگو دریافتند که دارویDasatinib که در درمان لوسمی به‌کارمی‌رود ممکن‌است در درمان بعضی سرطان‌ها مانند سرطان‌پوست، پستان و دیگر سرطان‌ها موثر باشد.

Dasatinib در درمان لوسمی جهت مقابله با افزایش سلولهای از کنترل خارج‌شده عمل می‌کند.

اما وقتی که با سلولهای سرطانی از نوع دیگر برخورد می‌کند رویه‌ی دیگری در‌پیش می‌گیرد. این دارو باعث می‌شود سلول‌ها با چسبیدن به‌هم به‌صورت یک خوشه درآمده و از مهاجرتشان جلوگیری می‌کند. بدون قابلیت مهاجرت سلولی، سلولهای سرطانی قابلیت متاستاز را از دست می‌دهند. دکتر Mitchell Denning و همکاران وی مکانیسم مولکولی عامل چسبندگی سلول‌ها به یکدیگر را کشف نموده و نتیجه‌ی تحقیقات خود را در مجله‌ی (Molecular Carcinogenesis) به‌چاپ رساندند.

اثر درمانیDasatinib با‌نام تجاریSprycel در درمان بعضی از لوسمی‌ها به اثبات رسیده‌‌است. این دارو پروتئین‌سلولی به‌نام BCR-ABL که انرژی لازم برای رشــد سلول‌های ســرطــانی را تأمین می‌کند تا مورد هدف قرارمی‌دهـد. BCR-ABL شبیه پروتئینی به‌نام Fyn در سایر سلولهای بدخیم است که در سرطانهای پستان، مغز، پانکراس، پوست و سرو گردن پیدا شده‌است. Fyn درچسبیدن سلولها و مهاجرت آنها نقش دارد. دکتر Denning و همکاران وی کشف کردند کهDasatinib در محیط آزمایشگاهی باعث چسبیدن سلولهای سرطانی به‌صورت خوشه‌یی به‌هم می‌شود و از مهاجرتشان جلوگیری می‌کند. آنها این موضوع را در سلولهای سرطان‌پستان نیز به‌اثبات رساندند. آنها همچنین دریافتند که داساتینیب باعث کاهش تعداد و حجم تومور در موش‌های مبتلا به کانسر پوست می‌شود. در شرایطی که Dasatinib قادر به حذف Fyn نمی‌باشد از فعالیت این پروتئین جلوگیری می‌کند.

دکترDenning همچنین گزارش کرد که این بررسی درمورد ملانوم، سرطان پروستات، پانکراس و آندومتر، تومورهای زیر مخاطی دستگاه گوارش(CIST)، سرطان تخمدان، میلوم‌مولتیپل، لنفوم‌هوچکین و لوسمی لنفوبلاستیک حاد در‌حال انجام است و به عقیده‌ی وی داساتینیب می‌تواند در درمان بسیاری از سرطان‌ها به‌کار رود.

 

 

 

تعداد بازدید : 1753

ثبت نظر

ارسال