شماره ۱۰۲۸

مداخله غیرجراحی وکاهش وزن

پزشکی امروز

مداخله غیرجراحی وکاهش وزن

کاهش سریع وزن با افزایش احتمال ایجاد سنگ کیسه‌ی صفرا به علت اشباع بیش ازحد کلسترل و کمی تحرک کیسه‌ی صفرا همراه است. برای ارزیابی تأثیر روش‌های درمان غیرجراحی پیشگیری از سنگ‌کیسه‌ی صفرا در بزرگسالان چاق شرکت‌کننده درمداخله‌های کاهش وزن، محققان یک بازبینی طبقه‌بندی شده ومتاآنالیز انجام داده‌اند.
سیزده کارآزمایی غیرانتخابی و دارای شاهد در این بررسی شرکت داده شد که شامل 1836 شرکت کننده‌ی چاق بود. در 8 کارآزمایی ازمداخله‌ی رژیمی کاهش وزن و در 5 کارآزمایی ازجراحی باریاتریک استفاده شده بود. در 11 کارآزمایی، تجویز اورسودئوکسی کولیک اسید(UDCA) درمداخله جیره‌ی غذایی بنیاد یا پس از جراحی باریاتریک سنجیده شده بود ودر 2 کارآزمایی جیره‌‌ی غذایی کاهش وزن سرشار ازچربی با جیره‌ی‌غذایی کاهش وزن کم چربی مقایسه شده بود. متاآنالیزها با استفاده از انگاره‌های اثرات غیر انتخابی انجام شده بود. تست‌ناهمگونی و آنالیز حساسیت انجام شد.
 جیره‌های غذایی سرشار از چربی کاهش وزن ازاحتمال سنگ کیسه‌ی صفرا با بررسی سونوگرافی درقیاس با جیره‌ی غذایی کاهش وزن کم چربی کاست. تجویزUDCA نیز از احتمال ایجاد سنگ کیسه‌ی‌صفرا در قیاس با شاهد هم درکارآزمایی مداخله‌ی جیره‌ی غذایی وهم درمداخله‌ی جراحی باریاتریک کاست. مصرف UDCA ازخطر کله سیستکتومی برای سنگ کیسه‌ی صفرا‌ی علامتی کاست.

Clin Gastroenterol He‌patol 2014 Jul

تعداد بازدید : 1340

ثبت نظر

ارسال