شماره ۱۰۲۸

اثر درمان نئوادجوانت در کانسرپستان

دکتر فرشادمهدوی - جراح

اثر درمان نئوادجوانت در کانسرپستان

نتایج بررسی‌های دارتموت نشان‌می‌دهد که شاید امکان استــفــاده از تصویــــربرداری (Diffuse Optical Spectroscopic Tomoagraphic(DOST، برای پیش‌بینی اینکه چه بیمارانی بهترین واکنش را نسبت به شیمی‌درمانی به‌منظور کوچک‌کردن تومورهای سرطان‌پستان قبل‌از جراحی، نشان ‌می‌دهند، وجود داشته باشد. این یافته‌ها می‌توانند تاخیر در معالجه‌ی موثر اولیه برای تومورها را که واکنش‌شان در مقابل شیمی درمانی نئوادجوانت (neoadjuvant chemotherapy(NAC بعید است، حذف کنند. این پژوهش، به‌صورت آنلاین در Clinical Cancer Research تحت‌عنوان:«پیش‌بینی واکنش تومور‌پستان به شیمی‌درمانی نئوادجوانت به‌وسیله‌ی تصویربرداریDOST، قبل از درمان».

سرطان‌پستان رایج‌ترین سرطان غیرپوستی در زنان، در سراسر جهان و دومین علت منجر به مرگ‌و‌میر ناشی‌از سرطان در زنان در ایالات‌متحده است. استراتژی رایج معالجه بعد‌از تشخیص، کوچک‌کردن تومورهای سرطان‌پستان بزرگتر از 3سانتیمتر با یک دوره‌ی6 تا 8ماهه‌ی NAC  قبل‌از جراحی است. نتایج بررسی‌های بالینی نشان داده است بیمارانی‌که به NAC پاسخ مثبت نشان می‌دهند، مدت بیشتری فارغ از بیماری زندگی می‌کنند، اما تنها 20‌تا‌30درصد بیمارانی که NAC را دریافت می‌کنند از این درمان سود می‌برند.

شیدانگ چیانگ، نویسنده‌ی این مقاله‌ی پژوهشی، دستیار پروفسور رشته‌ی مهندسی در دانشکده‌ی‌ مهندسی‌Thayer در دارتموت گفت:«طبق بررسی‌های ما، نخستین شواهد بالینی نشان‌می‌دهند که هموگلوبین کلی تومور (تخمین با استفاده از تصاویر DOST) در زنان با سرطان موضعی پیشرفته‌ی پستان که نسبت به شیمی‌درمانی نئوادجوانت واکنش نشان می‌دهند، متفاوت است. ما توانستیم برمبنای داده‌های به‌دست‌آمده از تصویربرداری قبل از شروع درمان، واکنش تومور‌پستان را نسبت بهNAC پیش‌بینی کنیم».

تصویربرداری DOST، برای اندازه‌گیری سطح هموگلوبین و مقادیر اشباع اکسیژن در بافت تومورال استفاده می‌شود، شاخص‌های اصلی این روش، حضور عروق نازک خونی که نیاز به رشد دارند، در تومورهای سرطانی می‌باشد. این پژوهش نشان می‌دهد که زیست نشانگرهای (biomarker) به‌دست‌آمده از‌طریق تصویربرداری DOST می‌توانند به پزشکان کمک‌کنند تا بهترین استراتژی درمانی را برای بیماران مشخص‌کنند.

جیانگ می‌گوید:«معنای ضمنی این اطلاعات این است که تومورهای مشخصی، در مقابل واکنش به شیمی‌درمانی نئوادجوانت آماده هستند و این آمادگی می‌تواند قبل‌از انتخاب درمان، شناخته شود. این بررسی همچنین می‌تواند آزمایش‌های بالینی اتفاقی(R.C.T) آینده درباره‌ی سیستم‌های بهینه‌ی NAC را به میزان قابل‌توجهی شتاب بخشد. به‌عنوان مقیاسی برای نتیجه‌گیری، می‌توانیم تعداد بیماران ضروری و مدت زمانی که احتیاج به پیگیری دارند را با استفاده از یک روش تصویربرداری معتبر جایگزین، به‌صورت بالقوه کاهش دهیم».

جیانگ می‌گوید قدم‌بعدی، ارتقای سیستم قابل‌حمل و فشرده‌ای خواهد بود که پیش‌از (درحین) شیمی‌درمانی نئواجوانت، تغییرات را به‌طور دقیق‌تری در پستان اندازه‌گیری کند. این سیستم می‌تواند به روند کار فعالیت تومورشناسی بالینی وارد شود تا مشارکت بیمار را به حداکثر برساند و مشخص‌کند که آیا اطلاعات اضافی مربوط به پیش‌بینی که از این روش به‌دست می‌آید، آیا بر کنترل بیماری تأثیر می‌گذارد یا خیر؟


Ref: Clinical Cancer Research, doi: 10.1158/1078-0432.CCR-14-1415,published online 7 October 2014.

 

تعداد بازدید : 1663

ثبت نظر

ارسال