شماره ۱۰۲۸

استفاده فوری از اپی‌نفرین در مدارس

دکترفرهاد فیلی - کودکان

استفاده فوری از اپی‌نفرین در مدارس

نظام مدارس دولتی شیکاگو (CPS) در‌سال تحصیلی ‌2012 تا 2013، 38‌ مورد استفاده اورژانس از آدرنالین داشتند که بیش‌از نیمی از این موارد برای اولین‌بار بوده‌است. آنافیلاکسی‌‌anaphylaxis (حساسیت شدید بدن به یک پروتئین خارجی یا ماده‌ی دیگر)، واکنشی آلرژیک است که با مشکل تنفسی، خِس‌خِس سینه و گرفتگی گلو شناخته می‌شود. این واکنش می‌تواند در زمان بسیار کوتاه (دقایق یا ثانیه‌هایی) رخ‌ دهد و حتی گاهی اوقات می‌تواند منجر به مرگ گردد.

 بنابراین، بسیار اهمیـت دارد که تمام این مدارس، وسیله‌ی تزریـــق خودکار‌ آدرنالیــن (Epinephrine Auto-injector (EAI را برای استفاده‌ی عموم دانش‌آموزان‌ در دسترس تمام مدارس داشته باشند، این مطلب در شماره‌ی اخیر مجله‌ی پزشکی پیشگیری آمریکا، American Journal of Preventive Medicine گزارش شده‌است.

روچی گوپتا (Ruchi Gupta (MD,MPH نویسنده‌ی گزارش از مرکز بهداشت جامعه‌ی Center  for Community، مدرسه‌ی پزشکی فینبرگ Feinberg، دانشگاه نورث‌وست، شیکاگو آی‌اِل، می‌نویسد: «آلرژی‌های غذایی می‌توانند شروع‌کننده‌ی آنافیلاکسی‌ باشند و در این رابطه، تقریباً 8% از بچه‌ها در سطح کشور ایالات‌متحده، تحت‌تأثیر آلرژی‌های غذایی قراردارند که درمان خاصی نیز ندارد. درصورت وقوع آنافیلاکسی ناشی‌از واکنش آلرژیک، اجرای به‌موقع EAI، خط دفاعی اول و اصلی کودک است».

نویسندگان، تمام 38 مورد EAI را بررسی کردند و دریافتند که:

• اکثریت قریب به اتفاق کسانی که EAI را دریافت کردند، دانش‌آموز بودند (92%).

• بیش‌از نیمی‌از دانش‌آموزان نمی‌دانستند که دچار نوعی آلرژی هستند (55%).

• 21 مورد از (EAI (55% داده‌شده برای واکنش‌های آلرژیک، ناشی‌از مواد غذایی بود.

• در‌میان واکنش‌های ناشی‌از مواد‌غذایی، بادام‌زمینی رایج‌ترین بود (18%) و پس‌از آن باله‌ماهی (13%) قرار داشت.

• علت شروع‌کننده‌ی واکنش آنافیلاکسی در بیش‌از یک‌سوم موارد تمام واکنش‌ها در مدارس ابتدایی ناشناخته بودند که بیشترین موارد استفاده‌شده‌ی (EAI (63% بودند.

• پرستاران مدرسه، درمان را در بیشتر موارد (76%) اجرا کردند

تقریباً 37% موارد در سمت شمال ـ شمال‌غرب شیکاگو رخ داد، درحالی‌که بیش‌از 26% در منتهی‌الیه سمت جنوب اتقاق افتاد. این نکته بسیار اهمیت دارد، چراکه تقریباً نیمی (47%) از دانشجویان CPS با آلرژی غذایی به ثبت رسیده‌ی پزشک، در سمت شمال ـ شمال‌غرب ساکن بودند و تنها 8% آنها در‌سمت جنوب زندگی می‌کردند. این نتیجه بر نیاز به دسترسی EAI در سراسر شهر تأکید دارد، چنان‌که کودکان ساکن در منتهی‌الیه سمت جنوب، شاید دسترسی به تشخیص پزشکی آلرژی غذایی نداشته باشند و نتوانند اولین واکنش آلرژیک خودشان را در مدرسه تجربه کنند.

نظام مدارس دولتی شیکاگو (CPS)، سومین منطقه‌ی بزرگ تحصیلی در ایالات متحده، با بیش از 600 مدرسه است که آموزش تقریباً 400،000 دانش‌آموز را برعهده دارد. CPS، در پاسخ به قوانین کشوری و محلی، EAI را در تمام مدارس قرار داد. این اولین منطقه‌ی بزرگ و شهری تحصیلی در ایالات متحده است که طرح توسعه و اجرای توزیع منطقه‌ای آدرنالین اضطراری را به اجرا می‌گذارد.

استفانی ای. وایت، MD، نویسنده‌ی مشترک این بررسی و مقام ارشد بهداشت CPS، متذکر می‌شود: «در CPS، هدف ما پیشگیری از هرگونه مانع مربوط به سلامت با آموزش دادن است و به‌همین دلیل با تمام مدارس حوزه‌ی شیکاگو کار می‌کنیم، تا به این مقوله‌ی بسیار مهم پرداخته و دراین رابطه ابزارهای لازم را در اختیارشان قرار‌دهیم و برای حفظ دانش‌آموزان در امن و سلامت، راهنمایی‌شان می‌کنیم».


Ref: Journal of Preventive Medicine, DOI:10.1016/j.amepre.2014.09.005, published online 22 October 2014

 

تعداد بازدید : 1781

ثبت نظر

ارسال