شماره ۱۰۲۸

از «اخبار پزشکی» تا «پزشکی امروز»

دکتر طهمورث فروزین

از «اخبار پزشکی» تا «پزشکی امروز»

پنجاه‌و‌سه سال پیش که در انگلستان مشغول تکمیل دوره‌ی جراحی بودم با یک مرکز فعال انتشار اخبار دنیای پزشکی به‌نام «آژانس مدیکال‌نیوز» آشنا‌شدم که دائماً آخرین پیشرفت‌های‌پزشکی، جراحی و داروسازی را در اختیار پزشکان قرارمی‌داد و در‌همان ایام تصمیم گرفتم وقتی به ایران آمدم چنین موسسه‌ای را دایر‌کنم.

 در‌سال1344 که به ایران بازگشتم به ‌فکر انتشار‌ هفته‌نامه‌ی «‌اخبارپزشکی»  افتادم و پس‌از کسب‌امتیاز چاپ این هفته‌نامه، به‌چاپ و انتشار آن مبادرت‌کردم. به‌این معنی که آژانس مدیکال‌نیوز، مرتب آخرین اطلاعات‌پزشکی را در اختیار ما می‌گذاشت و ما با کمک تعدادی از دانشجویان پزشکی، این اخبار را ترجمه و در هفته‌نامه چاپ می‌کردیم و آن را به‌طور رایگان برای تمام پزشکان ارسال می‌کردیم. یکی از این دانشجویان که در«اخبار‌پزشکی» خوب درخشید فرخ‌سیف‌بهزاد آن روز بود. در‌میان مترجمان آن مطالب دکتر بهزاد سریع‌تر از همه ترجمه می‌نمود، ترجمه‌هایش سلیس و روان بود. هیچگاه از تعداد مقالات مختلفی که به او داده می‌شد شکوه نمی‌کرد و همه ‌را با خوشرویی و نشاط ترجمه می‌کرد. «اخبار‌پزشکی» در طی پانزده سال انتشار مرتب‌خود، دارای سردبیران گوناگون چون آقـایان؛ دکتر احمد صدیقی، دکتر مهاجر، دکتر رضا علیم مروستی و بالاخره دکتر فرخ‌سیف‌بهزاد بود. پشتکار مثال زدنی دکتر سیف‌بهزاد به‌نحوی بود که اگر تعدادی از دانشجویان در ترجمه‌ی مقالات تعلل می‌کردند او به‌جای همه‌ی آنها ترجمه می‌کرد. کم‌کم کار هفته‌نامه‌ی «اخبار‌پزشکی» به‌جائی رسید که هر‌سال به بهترین پزشکان، جراحان و پرستاران جوائز ممتازی اهداء می‌کرد. به‌تدریج تیراژ «اخبار‌پزشکی» بالا و بالاتر رفت. من همیشه به دکتر فرخ‌سیف‌بهزاد سفارش می‌کردم که اگر به‌عللی روزی نتوانستم به انتشار این هفته‌نامه ادامه دهم تو نگذار این چراغ خاموش شود و الحق این پزشک‌ فعال و دلسوز و کاردان کار سترگی را که از «اخبارپزشکی» شروع‌ کرده بود در «پزشکی‌امروز» ادامه داد و ارسال هفته‌نامه به‌طور رایگان برای اکثریت پزشکان کشور و بسیاری در خارج از کشور به تیراژ فوق‌العاده‌ای دست یافت.

در پایان فقدان این مرد فعال و کاردان را صمیمانه تسلیت گفته و برای آقای مهندس اردوان‌سیف‌بهزاد فرزند خلف دکتر فرخ‌سیف‌بهزاد و دیگر گردانندگان و همکاران نشریه‌ی‌«پزشکی‌امروز» مــوفقـیت‌های روزافـزون آرزو می‌کنم.

 

 

تعداد بازدید : 1195

ثبت نظر

ارسال