شماره ۱۰۲۵

تدبیـر دیابت با گیاهان

پزشکی امروز

تدبیـر دیابت با گیاهان

دانشمندان غذایی کشف کرده‌اند که گیاهان آشپزخانه‌یی معروف مانند اکلیل کوهی rosemary، ارگانوoregano و مرزنگوش marjoram حاوی ترکیباتی هستند که بالقوه به‌طریقی مشابه با داروهایی که درحال‌حاضر درزمینه‌ی دیابت تجویز می‌شود، در تدبیر دیابت نوع‌2 مؤثرند.
استادان بخش علوم غذایی و تغذیه‌یی انسانی دانشگاه ایلی نویز یافته‌های خود در‌این‌زمینه را در شماره‌ی اول ژوئن 2014 نشریه‌ی Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر ساخته‌اند.
مصنفان گوشزد کرده‌اند باتوجه به این مسأله که دیابت نوع2 بیش‌از 8٪ جمعیت آمریکا را مبتلا ساخته و هزینه‌ی آن در سطح ملی حدود 175 میلیارد دلار در سال است، به‌این‌جهت لازم است راه‌های بسیار دیگری در مبارزه با این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.
درعین‌حال که بعضی افراد می‌توانند با تغییر در جیره‌ی‌غذایی و افزایش فعالیت جسمی، این بیماری را تدبیرکنند و عده‌یی نیز با کمک دارو، میزان گلوکز خون را تحت‌نظر می‌‌گیرند، اما همه نمی‌توانند از تغییر در شیوه‌ی زندگی متابعت کنند و یا مرتب از دارو استفاده نمایند.
پژوهشگران متوجه شده‌اند که نتایج حاصل از بررسی‌های اخیر نشان داده است که می‌توان ازگیاهان به‌عنوان  راه طبیعی جانشین برای حفظ گلوکز درحد معین استفاده کرد و ازاین‌جهت نگاهی نزدیک‌تر به این مسأله افکنده‌اند. دراین مقاله، نحوه‌ی تحقیق درمورد خواص ارگانوی یونانی Origancem vulfare مرزنجوش (Origanum marjorana)، رزماری (Rosmarinus officinalis) و ارگانوی مکزیکی (Lippia grareolens) تحقیق شده‌است.
دانشمندان عصاره‌ی این گیاهان را از شکل خشک گلخانه‌یی و تجاری به‌دست‌آورده و قدرت این گیاهان را در مهار دو‌آنزیم مورد بررسی قرار‌دادند. یکی از ‌ایـن آنـزیم‌ها‌DPP-IV یا (DPP-4) است که در ترشح انسولین نقش دارد و دیگری PTP1B  است که درگیر پیام‌رسانی به انسولین است.
این آنزیم‌ها به‌عنوان هدف در ساخت دارو برای تدبیر دیابت مورد استفاده قرارمی‌‌گیرند. به‌عنوان‌مثال سیتاگلیپتینsitagliptin و متفورمین از داروهای دسته‌ی مهارکننده‌ی DPP-4 به‌شمار  می‌روند. اما جستجو برای مهارکننده‌هایPTP1B چالش برانگیزتر است.
پژوهشگران دریافته‌اند که میزان پلی‌فنل‌ها و فلاونوئیدهای گیاهان گلخانه‌یی بیشتر از نوع خشک‌شده‌ی تجارتی است. همچنین مشخص‌شد عصاره‌ی رزماری، ارگانوی مکزیکی و مرزنگوش گلخانه‌یی بهترین مهارکننده‌ی DPP-4 به‌شمار می‌آیند ولی عصاره‌ی نوع تجارتی این گیاهان بهترین مهار‌کننده‌ی PTP1B به‌شمار می‌روند.
آنالیز بیشتر این گیاهان وجود تعدادی دیگر از ترکیبات را ثابت‌کرد که دارای همین  آثار مهارکننده ‌می‌باشند، به‌این‌جهت برای درک نقش این ترکیبات در کاهش خطر  دیابت نوع‌2 در انسان، باید بررسی‌های بیشتر انجام شود. در ژانویه‌ی2014 نیز طی یک کارآزمایی بالینی گزارش شده بود داروهای گیاهی مورداستفاده در طب‌سنتی چین از پیشرفت دیابت نوع2 پیشگیری می‌کنند و این امیدواری حاصل شده‌است که از پیشرفت پره‌دیابت به دیابت نیز جلوگیری شود.

 

تعداد بازدید : 1636

ثبت نظر

ارسال