شماره ۱۰۲۵

درمان طبیعی آلرژی‌ها

دکتر فرخ سیف بهزاد

درمان طبیعی آلرژی‌ها

آلرژی را می‌توان حساسیت‌ بدن نسبت به ماده‌یی دانست که به‌طور معمول سبب ایجاد اختلال درافراد دیگر نمی‌شود. در محیط‌ مواد بی‌شماری وجود دارند که ممکن‌است سبب بروز واکنش‌های خفیف تا شدید دربسیاری افراد شوند. این واکنش‌ها از آلرژی‌های واقعی به‌علت عدم تحمل بعضی خوراکی‌ها و مواد تا آن دسته که از آلودگی‌ به‌وجود می‌آیند، گستردگی دارند.
واکنش‌های آلرژیک ممکن‌است ظرف چند دقیقه پس‌از تماس بیمار با آلرژن به‌وجود آیند و یا به‌صورت تأخیری ظرف چند ساعت یا حتی چند روز بروز کنند. تقریباً همه‌ی بخش‌های بدن ممکن‌است تحت تأثیر آلرژی قرارگیرد. آن بخش از بدن که تحت‌تأثیر آلرژی قرارمی‌گیرد عضو شوک نامیده می‌شود.
محل‌های رایج برای شروع آلرژی عبارتند‌از: بینی و چشم، پوست، قفسه‌ی‌سینه، روده‌ها و گوش.
واکنش‌های آلرژیک در اثر انواع گسترده‌یی از مواد و حالات به‌وجود می‌آیند. این مواد عبارتنداز: گرده‌ی‌گل‌ها، گرد‌وغبار، موادآرایشی و موی حیوانات، گیاهان سمی، سرم‌ها، واکسن‌ها و داروها، عوامل فیزیکی مانند گرما، سرما و نورخورشید و نیز انواع خوراکی‌ها. درمیان آلرژن‌های متعدد موجود در زمینه‌ی ‌غذاها، شایع‌ترین آنها پرتقال، شیر، تخم‌مرغ، گندم، ماهی، شکلات، کلم، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی وتوت‌فرنگی را می‌توان نام برد.

نشانه‌ها:

نشانه‌های آلرژی مانند مواد ایجاد‌کننده‌ی واکنش‌ متنوع است. این نشانه‌ها عبارتند‌از: سردرد راجعه، میگرن، سرگیجه، آغالش‌پذیری، عصبانیت، افسردگی، درد عصبی‌(نورالژی)، عطسه، التهاب ملتحمه‌‌(کونژنکتیویت)، دیابت، اگزما، سوزش قلب، تب‌یونجه، سوء‌هاضمه، یبوست، اسهال، زخم معده، آسم، افزایش‌وزن، بالا‌رفتن فشارخون، درد قفسه‌‌ی‌سینه، حمله‌های قلبی، گرفتگی یا آبریزش بینی، کوتاهی نفس، ورم صورت و زبان و... یک نوع غذا ممکن‌است سبب بروز نشانه‌های متفاوت در افراد مختلف شود. بسیاری از  موارد آلرژی‌ها متعدد بوده و ممکن‌است در اثر آلرژنی‌ متعدد ایجاد شده باشد.

علل آلرژی در شیرخواران:

آلرژی ‌نشانه‌ی کاسته‌شدن از مقاومت و ناهماهنگی درونی به‌علت خطا در‌مصرف جیره‌ی‌غذایی و شیوه‌ی‌غذایی غلط است. اعتقاد بر‌آن است که علت اصلی آلرژی نوزادان تغدیه‌ با غذاهایی مانند غلات، گوشت، ذرت، شیرپرچرب و غیره پیش‌از رسیدن به ‌سن10‌تا12‌ماهگی است. این غذاها سبب بروز واکنش‌های آلرژی می‌شود زیرا دراین مرحله، نوزاد فاقد آنزیم‌های مناسب لازم برای گوارش است. نوزادان باید حداقل به‌مدت 8‌ماه از شیرمادر تغذیه شوند زیرا این روش، راه طبیعی تدارک تمامی مواد‌مغذی مورد نیاز دراین دوره برای کودک است.
یکی دیگر از علل مهم آلرژی، استفاده از غذاهای پردازش شده امروزی است که مملو از افزودنی‌های متعدد شیمیایی است و بسیاری از این افزودنی‌ها سبب بروز  واکنش‌های پرقدرتی می‌شوند. حالت آلرژی، ممکن‌است حاصل عدم تعادل جیره‌ی‌غذایی باشد. ممکن‌است قدرت بدن در‌مقابله با قند به‌علت دریافت بیش‌از‌حد قند تصفیه‌شده و بی‌نظمی‌ درمیزان قند‌خون یا عدم تعادل ویتامین و موادمعدنی به‌علت الگوی استفاده از جیره‌ی‌‌غذایی ناقص ازبین رفته باشد.
استرس عاطفی و روانشناسیک نیز به بروز آلرژی منتهی می‌شود. طبق نظر دکتر هانس ‌سلیه Hans Selye نخستین‌پژوهشگر پیشتاز جهان در زمینه‌ی استرس، نشانه‌های آلرژی غالباً چیزی جز واکنش بدن نسبت به استرس نمی‌باشند. هرشخص ممکن‌است به‌علت استرس مزمن نسبت به غذاهای رایج یا موادی مانند دود بنزین که در همه‌جا هست دچار آلرژی شود.

درمان:

برای مقابله با بسیاری‌از ‌آشفتگی‌های آلرژیک‌راه‌های متفاوتی وجود دارد.
اول منشاء بروز آلرژی باید شناسایی شود. این کار دشوار است ولی غیرممکن نیست.
دوم آنکه وقتی منشـأ پیدا شد، باید ازآن پرهیزشود.
سوم و مهم‌ترین باید سلامت کلی و مقاومت برای استقرار ایمنی سازماندهی‌شود.
برای تشخیص خوراکی‌های آشفته‌ساز دو روش ‌وجود دارد. روش اول براساس جیره‌ی حذفی آزمون و خطا است. با این روش به‌طور خودکار، بسیاری‌از خطرات و غذاها حذف می‌شود. تا آنجا که ممکن‌است باید از غذاهای ارگانیک و پردازش نشده استفاده کرد و به‌این‌ترتیب است که یک مجموعه‌ی ‌دیگر خطرات مثل حشره‌کش‌ها، افشانه‌های مختلف و سایر سم‌ها کنار گذاشته می‌شود.
بعد‌از حذف بسیاری از عوامل آشفته‌ساز تاحد ممکن، برای یقین به پیدایش هرنوع نشانه‌های مشکوک ناشی از غذا باید جستجو از خویش آغاز شود. دراین زمینه بهتر است از جیره‌ی حذفی استفاده شود و غذاهای مشکوک به‌مدت دوهفته کنارگذاشته شود تا علت مشخص گردد. گاهی با تغییر Brand یا نوع، می‌توان غذای جانشینی یــافت که مایه‌ی ناراحتی نمی‌شود.
روش دیگر تشخیص علت آلرژی«آزمون نبض» دکتر کوکا Coca است. این روش به‌این‌صورت انجام می‌شود. پیش‌از صرف وعده‌ی غذا، تعداد نبض در دقیقه شمرده می‌شود. سپس از یک وعده‌ی غذایی استفاده می‌شود که فقط دارای یک نوع خوراکی است. نیم‌ساعت پس‌از خوردن این خوراکی‌، دوباره نبض گرفته شده و تعدادش شمارش می‌شود. افزایش خفیف تعداد نبض، پس‌از خوردن غذا، حتی تا 16‌ضربه‌ی اضافی طبیعی تلقی می‌شود. درصورتی که تعداد نبض از 84 فراتر نرود، آلرژی وجود ندارد. اما اگر تعداد نبض از این مقدار فراتر رفت و تا یک ساعت پس‌از خوردن وعده‌ی‌غذایی بالامانده شخص به آلرژی غذایی دچار است.
اما، بهترین راه پیشگیری از آلرژی‌ها یا مسلط شدن بر آنها، تقویت مقاومت کلی جسم است تا در دام هر آلرژنی که درمعرضش قرارمی‌گیرد نیفتد. درآغاز این کار، بیمار باید با 4یا 5 روز، روزه‌ی آب میوه، درمان را شروع کند، تکرار روزه‌های آب‌میوه، احتمالاً سبب تحمل آلرژی‌های قبلی می‌شود. بعداز روزه‌‌ی آب‌میوه، بیمار باید در رژیم‌غذایی خود از یک چیز استفاده کند و یک هفته فقط از سبزی یا میوه‌هایی مانند هویج، انگور یا سیب استفاده نماید. بعداز یک‌هفته، یک خوراکی دیگر به وعده‌ی ‌غذایی افزوده می‌شود. هفته‌ی بعد، خوراکی سوم به غذا افزوده می‌شود و جیره‌ی‌غذایی به‌این‌ترتیب ادامه می‌یابد. بعداز هفته‌ی چهارم، می‌توان غذاهای پروتئینی را هر بار یک مورد وارد جیره‌ی‌‌غذایی کرد. در حالت بروز واکنش آلرژیک نسبت به غذایی که تازه وارد جیره‌ی‌غذایی شده است باید آن خوراکی قطع شده و خوراکی جدیدی آزمایش شود. به این طریق، می‌توان درنهایت تمامی آلرژن‌های واقعی را ازجیره‌ی‌‌غذایی حذف نمود.
بدن برای انجام فعالیت روزانه، به ذخیره‌ی قلیایی بزرگی نیازدارد. بسیاری از موارد با افزایش ایجاد اسید روزانه مثل استفاده از خوراکی‌های ناباب، خستگی، استرس روانی و فقدان خواب ممکن‌است بر ذخیره‌ی قلیایی بدن تأثیر کند. تقویت ذخیره‌ی قلیایی طبیعی بدن با استفاده‌ی آزاد از خوراکی‌های ایجادکننده‌ی قلیایی برای افراد دچار آلرژی‌ بسیار اهمیت دارد.
خوراکی‌هایی که باید از جیره‌ی‌غذایی حذف شوند عبارتنداز: چای، قهوه، شکلات، نوشابه‌های حاوی کولا، الکل، قند، شیرینی و خوراکی‌های حاوی قند، غلات تصفیه‌شده، گوشت‌ها، ماهی، مرغ، شیر، پنیر، کره، خوراکی‌های دودی، نمک‌سود، ترشی‌ها و غذاهای حاوی هرنوع افزودنی شیمیایی، نگاهدارنده و طعم‌دهنده، این خوراکی‌ها یا سبب انباشته‌شدن سموم و یا تحریک بیش‌ازحد غده‌های فوق‌کلیه یا فشار آمدن بر تولید آنزیم لوزالمعده یا اختلال در تعادل قند خون می‌گردند.
به‌منظور پیشگیری؛ تمامی مجموعه‌های ویتامینC که به بیوفلاونوئید‌ها bioflavonoid شهرت دارند توصیه شده‌اند. استفاده از این مواد به‌تدریج سبب تقویت تراوایی یاخته‌ شده و به ایمن‌شدن بدن دربرابر آلرژی‌های مختلف و به‌ویژه تب‌یونجه کمک می‌کند. غالباً افزودن B5 یا اسید پانتوتنیک سبب تسکین خوب رنجوران آلرژی می‌شود. آلرژی‌های متعدد ممکن‌است به‌علت عملکرد ضعیف غده‌ی آدرنال ایجاد شده باشد. دراینگونه موارد استفاده از مقدار آزادانه‌ی اسیدهای پانتوتنیک به علاج بیمار کمک می‌کند ولی پیدایش بهبودی کامل چند هفته به‌طول می‌انجامد. استفاده از مقدار کافی ویتامینE نیز سودمند است زیرا این ویتامین، طبق بررسی‌های انجام شده دارای خواص مؤثر آنتی‌آلرژیک است.
یک داروی شگفت‌انگیز آلرژی‌ توسط پزشکی هندی به نام همنت پاتاک Hement Pathak کشف شده است. دکتر پاتاک دریافت که استفاده از 5 قطره روغن کرچک درکمی آب میوه یا آب که صبح ناشتا با معده‌ی خالی مصرف شود برای آلرژی‌های مجرای روده، پوست و راهگذرهای بینی کاملاً نافع است. دکتر پاتاک خبره‌ی طب‌چینی است و با این روش موارد متعددی از حفاظت در برابرآلرژی‌ را گزارش کرده است.
در مواردی از آلرژی‌که به‌علت استرس به‌وجود می‌آید استفاده از روش‌هایی مانند بسط (تن آرامی)، نرمش، مراقبه و کنترل ذهن موثر است. استفاده از این روش‌ها سبب کاهش یا رفع استرس شده و درنتیجه به درمان آلرژی‌ها کمک می‌‌کند. استفاده از یوگامودرا و آساناهای یوگا مثل اردهماتسی اندرا سانا، ساروانگاسانا،  شاواسانا و آنولوماویلوما و پرانایاما مفید است.

تعداد بازدید : 1702

ثبت نظر

ارسال