شماره ۱۰۲۴

بی‌دردی و سندرم سفارشی پزشکی

دکتر شهره فتاح‌پور- دکتر سعیدرضا شیخی - داروساز

بی‌دردی حالتی است که شخص فارغ از هر‌مشکل و مشغله‌یی بوده و نسبت به امری درحوزه‌ی سلامت خود و یادگیری حساس می‌شود و این حساس‌شدن سرآغاز پیگیری‌هایی می‌گردد که نه‌تنها ممکن‌است به‌جای خوبی ختم نشود، بلکه ممکن‌است عوارض جبران‌ناپذیری نیز به‌دنبال داشته باشد. بازنشسته‌یی که هنوز حکم حقوقش نیامده تصمیم به چکاپ کامل می‌گیرد مشخص می‌شود نقطه‌ی ‌کوچکی آب‌مروارید دارد مصمم به رفع آن می‌گردد. موقع عمل مسائلی پیش‌می‌آید که جان ‌به ‌جان‌آفرین تسلیم می‌نماید اگرچه ممکن بود که تا آخر عمر مشکلی از آن جهت برایش پیش نیاید. دختر بچه‌یی که از زیبایی خارق‌العاده‌یی برخوردار بود به‌دلیل فرو‌رفتگی کوچکی در بالای ابرویش که اصلاً در نگاه اول درچهره‌ی بسیار زیبای دخترک قابل تشخیص نبود به اصرار والدینش راهی اتاق عمل‌جراحی پلاستیک می‌شود متأسفانه درحین عمل به‌دلیل قطع اکسیژن معصومانه و مظلومانه با دارفانی وداع می‌نماید. جوانی تسلیم گروه همسالان می‌گردد درحین عمل‌ زیبایی بینی دچار ایست تنفسی می‌گردد و برای همــیشه از مصاحبـت و لذت حضور در جمع همسالان محروم می‌گردد و...
سندرم سفارشی پزشکی سندرمی است که به‌خاطر توصیه‌ی شخص ثالثی، پزشک و بیمار در ‌شرایط خاصی قرارمی‌گیرند و رفتار هردو طرف میز با شرایط متعارف و معمول متفاوت می‌گردد و دربسیاری از موارد اگرچه توقع و انتظار چیزی بیش‌از نتیجه‌ی متعارف است اما همین نتیجه‌ی متعارف نیز به‌دست نمی‌آید و کارخراب‌تر از وضع معمول می‌گردد و درنهایت نتیجه‌یی که حاصل می‌شود چیزی جز ضرر و گرفتاری‌های بعدی برای بیمار و اطرافیان او نمی‌باشد.
این اشکالات و مشکلات بعدی مخل آسایش روح وجسم از زیادی طلبی‌های بیمار و اطرافیان او که به‌دنبال توجه مناسبی می‌گردند ناشی می‌شود. اغلب موارد هرچه تخصص توصیه کننده به تخصص پزشک معالج نزدیک‌تر باشد یا اینکه هم رشته باشند و یا اینکه اگر مراجعه به یکی از اساتید دوران دانشجویی باشد سندرم سفارشی پزشکی جنبه‌ی بارزتری پیدا می‌کند.
یک مورد از بدترین سندرم‌های سفارشی پزشکی چنین است: همسر یکی‌از پزشکان فوق‌تخصص برای سزارین در بیمارستان بستری می‌شود اتاق خصوصی... اتاق خصوصی به‌طور مخصوص ضد‌عفونی... جراح خود خانم دکتر متخصص ریاست بیمارستان... به‌جای کمک‌جراح یک جراح زنان دیگر در جمع دو جراح... به‌جای تکنیسین‌ بیهوشی خود متخصص‌بیهوشی و مسوول بیهوشی‌های بیمارستان... خلاصه همه از نوع عالی... بیمار از کمر بی‌حس می‌شود و از بخت بد وسط عمل درد را حس می‌کند درنتیجه‌ مجبور به انجام بیهوشی عمومی می‌شوند. عمل با ظرافت تمام انجام می‌شود بخیه‌ها زده شده و شکم چند لایه بخیه خورده مطمئناً همه‌چیز درحد قابل قبول.... آخر عمل ای‌ داد و بیداد یک گاز استریل کم است، بالاخره پس‌از عکس‌برداری مشخص می‌شود یک گاز استریل توی شکم بیمار جامانده،‌ مجبور می‌شوند یک جای دیگر را بازکنند و... سزارین که نهایتاً نیم ساعت تا چهل‌و‌‌پنج ‌دقیقه طول می‌کشید و تقریباً روزی چند مورد در آن بیمارستان انجام می‌شد هشت صبح تا یک بعد‌از ظهر طول‌می‌کشد.
موردی دیگر جراحی فرزندش را برای عمل‌جراحی لوزه به خارج از کشور می‌فرستد درحین عمل مشکلاتی پیش می‌آید که مجبور به تزریق خون می‌شوند، متأسفانه واقعه قبل‌از کشف ویروس ایدز اتفاق افتاده و خون تزریقی آلوده به ویروس ایدز بوده و...
خلاصه سندرم سفارش پزشکی برای گروه پزشکی به قدری آشنا و ملموس است که وقتی مریضی سفارش می‌شود همه دست به دعا برمی‌دارند که خدایا، خداوندا، بارالاها به فریادش برس!

 

 

تعداد بازدید : 2975

ثبت نظر

ارسال