شماره ۱۰۲۴

اهمیت نورآبی در انتخاب لنز

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

انتخاب مناسب‌ترین لنز در بهبود spherical aberration و chromatic aberration و شفافیت و محدود ‌نمودن مهاجرت سلول‌های اپی‌تلیال عدسی و نتیجتاً بهترین دید متعاقب جراحی کاتاراکت اهـمیت بسیار دارد.

spherical aberration با ازدیاد سن زیاد می‌شود که سبب نقصان contrast sensitivity می‌شود و برعکس اگر spherical aberration اصلاح شود contrast sensitivitx در شرایط mesopic و photopic بهتر می‌‌شود.

chromatic aberration: دراثر uneven  focusing سبب می‌شود که طول موج‌های مختلف نور سفید focal point‌‌های مختلف داشته باشد.

مقدار این پراکندگی رنگی نوری با AbbE Number مشخص می‌شود. هرچه این شماره بیشتر باشد chromatic aberratiun کمتر بوده و contrast sensitivity بهتر خواهد بود.

اهمیت نورآبی: شواهد زیادی موجود است که نشان می‌دهد لنزهایی که نورآبی را بلوکه نمایند اثرات مثبتی ندارند و اینکه نور آبی اثر منفی در دژنرسانس ماکولا داشته باشد ثابت نشده است.

در اشخاص مسن به‌علت میوزیس و کمی ‌زردرنگ‌شدن عدسی جلوی عبور نورآبی را گرفته منجر به نقصان ترشح ملاتونین شده و نتیجتاً اختلال ریتم خواب وسلامت روانی (circadian dysfunction) ایجاد می‌شود. بنابراین جراحی کاتاراکت به بهبود این وضع بیمار کمک می‌کند. scotopic visiun با ازدیاد سن حتی بدون کاتاراکت و بدون بیماری شبکیه نقصان  یافته و نتیجتاً رانندگی و تحرک و دیدمحیطی همه مشکل‌تر می‌شوند.
اگر لنزی که برای داخل چشم انتخاب می‌شود به مقدار مناسب نور آبی را به داخل چشم رد کند مناسب‌ترین دید در محیط‌های کم نور ایجاد خواهد کرد.

نور آبی35٪ scotopic sensitivity دارد درحالی‌که با حذف نورآبیscotopic sensituvity کمتر می‌شود21٪ و علائمcircadian dysfunction (مثل بی‌خوابی، نقصان هوشیاری و حافظه و دپرسیون) تشدید می‌شود.
نور آبی درتنظیم میزان ملاتونین و ازدیاد هوشیاری حتی درافراد نابینا کمک می‌کند.

سلول‌های حساس گانگلیونر نور را به هسته‌های فوق کیاسما (Master Pacemaker & Clock) رسانده و ساعت  بدن را تنظیم می‌کند. نورآبی در روشنایی روز سبب نقصان ترشح ملاتونین و در شب ازدیاد ترشح آن می‌شود.

سلول‌های فتورسپتور رتین درتشخیص مقدار روشنایی محیط و انتقال آن به مراکز حساس‌ مغز و تأثیر در یادگیری و حافظه مؤثر است.

اشخاصی که درمعرض نور‌آبی بوده‌اند عکس‌العمل سریعتر داشته و کمتر لحظات از‌دست‌دادن توجه را در مقایسه باآنهایی که در معرض نور سبز بوده‌اند دارند.

لنزی که مقدار لازم نور‌آبی را رد نموده و از اشعه‌ی‌UV‌ ممانعت نماید فوائد متعددی دارد که به سلامت و رضایت خاطر بیماران مبتلا به کاتاراکت می‌انجامد.

ترکیب مواد سازنده و شکل‌لنز و هیدروفیلیک یا هیدروفوبیک لنز نیز باید موردتوجه باشد.

شانس کدورت و تغییر رنگ در لنزهای هیدروفیلیک بیشتر است.

مخصوصاً این عوارض متعاقب پیوند قرنیه معمولاً 3تا 51 ماه بعد‌از پیوند ظاهرمی‌شود. عامل‌خطرساز شایع ‌در جراحی‌قرنیه تزریق هوا به داخل اتاق قدامی است.

بالا‌رفتن فسفر و کلسیم، لایه‌لایه‌شدن و انجماد چاله‌هایی در لنزهایی هیدروفوبیک یا سیلیکون دیده‌نشده ولی در هیدروفیلیک دیده‌شده است.

لنزهای هیدروفوبیک که قسمت اپتیکال لنز آن لبه‌ی تیز داشته باشد. 50٪ کمتر احتیاج به کپسولوتومی 5 سال بعد‌از قرارگرفتن داخل‌چشم ایجاد می‌شود.

مواد لنز نیز بهتراست به ایجاد کدورت کپسول عدسی نیز بیشتر مقاومت نشان دهد.

خیرگی که در اثر براق بودن لنز ایجاد می‌شود نیز باید مورد توجه باشد.

براق‌بودن و  نقاط سفید در لنز سبب پراکندگی نور به شبکیه می‌شود.

این پراکندگی نور متعاقب عمل زیادتر شده و سبب نقصان  کیفیت‌دید می‌شود (ازدیاد خیرگی، نقصان contrast sensitivity هاله در اطراف نور زیاد وعدم تشخیص دقیق صورت در مقابل نور).

با درنظرگرفتن نکات فوق مناسب‌ترین لنز، هیدروفوبیک اکریلیک لنز با 360 درجه کناره مربع optic و spherical aberration منفی و یک AbbE Number بالا، لنزی که براق نباشد با بلوکه‌نمودن‌UV وبدون بلوکه نمودن نور آبی بوده که متعلق به Tecnis Family of Lenses Abbott می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1373

ثبت نظر

ارسال