شماره ۱۰۲۴

کشف سیستم ضدحواس‌پرتی

پزشکی امروز

کشف سیستم ضدحواس‌پرتی

دو روانشناس دانشگاه‌ Simon Fraser در ارتباط با مغز کشفی کرده‌اند که سبب انقلابی در درک و درمان نابسامانی‌های نقص توجه خواهد شد.

با این کشف این امکان آشکار می‌شود که آیا ممکن‌است عوامل محیطی و یا ژنتیکی فعالیت خاصی از مغز را مخفی یا فرونشانی کنند که این پژوهشگران به‌عنوان عامل کمک به پیشگیری از حواس‌پرتی شناسایی کرده‌اند.

درشماره‌ی آوریل2014 نشریه‌یThe Journal of Neuroscience به قلم John Mc Donald استادیار روانشناسی  و John Gaspar دانشجوی دکترایی که این کشف را انجام داده، مقاله‌یی انتشار یافته است.

دراین بررسی برای نخستین‌بار آشکار شده است که مغز برای پرهیز از حواس‌پرتی به‌علت اطلاعات برجسته‌ی خارج ازموضوع وقتی که انسان می‌خواهد روی موضوع یا کارخاصی تمرکز کند از مکانیسم‌ فرونشانی فعال استفاده می‌کند.

پروفسور مک دونالد استادیار کرسی پژوهشی کانادا در علوم عصبی شناخت و سایر دانشمندان اولین کسانی بودند که به سال 2009 در آزمایشگاه خود شاخص اختصاصی عصبی فرونشانی را کشف کردند. اما تاکنون درمورد نحوه‌ی کار این شاخص در کمک به چشمپوشی از حواس پرتی دیداری مطالب اندکی در دست بود.
این کشف برای دانشمندان علوم عصبی و روانشناسان بسیار مهم است زیرا بسیاری از تصورات معاصر در مورد دقت روی جریان‌های مغز تأکید دارند که درگیر جداکردن موضوعات برجسته از میدان بینایی تکیه دارند، این امر شبیه یافتن حیوانی در تصویر آن حیوان است.

نتایج به روشنی نشان‌می‌دهد که این مسأله فقط یک بخش معادله است و فرونشانی Suppression فعال موضوعات بی‌ربط یک بخش مهم دیگر است.

با‌توجه به تکثیر دستگاه ایجاد حواس‌پرتی مصرف‌کننده‌ در جامعه‌ی سوار بر تکنولوژی که به سرعت رو به‌جلو می‌رود، روانشناسان می‌گویند که این کشف به دانشمندان و خبرگان تیمار از سلامت کمک خواهد‌کرد تا بهتر افراد دچار نقص توجه مرتبط با حواس‌پرتی را درمان کنند.

حواس‌پرتی علت اساسی صدمه و مرگ در رانندگی و سایر محیط‌های مسابقه‌یی است. درقدرت رویارویی با حواس‌پرتی، اختلافات فردی دیده می‌شود. محصولات الکترونیک جدیدی برای ربایش دقت ساخته شده‌است. فرونشانی این نوع پیام‌ها تلاش لازم دارد وگاهی به نظر می‌رسد بسیاری از عهده‌ی این کار برنیایند افزون‌ بر‌این روشن شده‌است بسیاری از نابسامانی‌های همراه با نقص توجه مانند‌ADHD و شیزوفرنی بیشتر به‌علت اشکال در فرونشانی موضوعات نامرتبط به‌وجود می‌آیند تا دشواری درگزینش موضوعات مرتبط.

اکنون پژوهشگران توجه خود را معطوف درک چکونگی رویارویی با حواس‌پرتی کرده‌اند و به این مسأله نظر دارند که انسان درچه زمانی و چرا نمی‌تواند موضوعات بالقوه‌ی ایجاد‌کننده‌ی حواس‌پرتی را فرونشاند، اما بعضی در انجام این کار بهتر عمل می‌کنند و چرا این حالت دیده می‌شود.

مدارک موجود نشان می‌دهد که قدرت دقت با افزایش سن رو به نشیب می‌گذارد و خانم‌ها بهتر‌از آقایان می‌توانند بعضی وظایف مربوط به‌دقت دیداری را انجام دهند.

این بررسی براساس انجام سه تجربه انجام شده‌است که طی آن 47 دانش‌آموز یک تجربه‌ی دیداری محتاج توجه را انجام دادند. سن متوسط این افراد 21‌سال بود. پژوهشگران جریان عصبی مرتبط با‌دقت، حواس‌پرتی و فرونشانی را با ثبت سیگنال‌های الکتریکی مغز ازطریق سنسوری که در کلاه جاسازی شده بود انجام دادند.
 

 

تعداد بازدید : 1420

ثبت نظر

ارسال