شماره ۱۰۲۴

بیماری قلب و بن‌یاخته

پزشکی امروز

روش‌های درمانی با بن‌یاخته stem cell therapies به‌عنوان مکمل روش‌های درمانی استاندارد کار می‌کند و بالقوه از تعداد مرگ بعد از یک سال می‌کاهد. این امر، حاصل آخرین بازبینی Cochrane است یعنی درمان با بن‌یاخته‌ دربیماری ایسکمیک مزمن قلب و نارسایی احتقانی قلب، برداشت بن‌یاخته از مغزاستخوان بیمار و تزریق آن به قلب صدمه دیده، راهی مؤثر برای درمان بیماری قلب است.
دربازبینی جدید که توسط کتابخانه‌ی Cochrane انتشار یافته از داده‌های 1255‌نفراز23 کارآزمایی غیر‌انتخابی شاهددار به‌دست‌آمده که تمامی شرکت‌کنندگان تحت درمان استاندارد قرارگرفته بودند. درمقایسه باتنها درمان استاندارد یا با دارونما، درمان با بن یاخته با استفاده از یاخته‌های مغزاستخوان به مرگ‌های کمتری به‌علت بیماری قلب و نارسایی قلب منتهی شده و احتمال پذیرش مجدد بیمار دربیمارستان کاهش یافته و کرده‌ی قلب بهبود پیدا کرده است. اما پژوهشگران می‌گویند با کارآزمایی‌های بسیار بیشتری که در راه است، باید درانتظار یافته‌هایی بود که در انسان درمقابل این یافته‌ها، یقین بیشتر به‌وجود می‌آورد.
مدارک به دست آمده بسیار مهیج است زیرا نشان می‌دهد درمان با بن یاخته دارای آثار واضح دربیماران قلبی است. اما این نتایج از تعداد اندکی بیمار حاصل شده و به دشواری می‌توان نتیجه‌ی قاطعی به‌دست آورد مگر آنکه کارآزمایی‌های بالینی با آثار درازمدت‌تر انجام شود.
درمان با بن یاخته از روش‌های درمانی تجربی است و درحال حاضر درمؤسساتی انجام می‌شود که کارطبی پژوهشی انجام می‌دهند. اگر درنهایت مشخص شود این کار موثر است، می‌توان ازآن به‌عنوان درمان جانشین یا مکمل درمان دارویی استاندارد و درمان جراحی برای بعضی بیماران مبتلا به بیماری مزمن قلب استفاده کرد. این رویه شامل گردآوری بن‌یاخته‌ از خون یا مغزاستخوان خود بیمار و استفاده ازآن برای ترمیم بافت صدمه دیده در قلب و سرخ رگ‌های بیمار است.
با‌وجودی‌که ظرف سال نخست منافع آشکاری میان درمان با بن‌یاخته و درمان استاندارد دیده نمی‌شود ولی در آنالیز داده‌های درازمدت بعد‌از یک‌سال یا بیشتر میزان مرگ در‌افراد تحت‌درمان با بن‌یاخته‌3٪ در‌مقابل 15٪ در گروه شاهد است. پذیرش مجدد بیمارستانی نیز به 2‌مورد از هر100‌نفر درمقابل 9‌نفر درگروه شاهد کاهش یافته بود و آثار ناگوار نیز نادر بود.
هنوز معلوم نیست کدام نوع بن‌یاخته بهتر کار می‌کند یا چرا به‌نظر می‌رسد درمان با بن‌یاخته دربعضی افراد مؤثر است ولی درعده‌یی تأثیر ندارد. لازم است مشخص شود چه چیز متفاوتی درافرادی وجود دارد که نسبت به درمان با بن‌یاخته‌ خوب جواب می‌دهند آنگاه می‌توان درمان را برحسب مورد انـجام داد تا بهتر مؤثر باشد.

 

 

تعداد بازدید : 1464

ثبت نظر

ارسال