شماره ۱۰۲۱

نخستین بیومارکر افسردگی

دکترحسین نجمی - روانپزشک

طبق سنجش انستیتوی ملی بهداشت روانی، قریب 11/2٪ نوجوانان آمریکایی 13و18 ساله درمرحله‌یی از عمر خود دچار افسردگی بوده‌اند.

اکنون پژوهشگران انگلیسی نخستین ‌بیومارکری را کشف کرده‌اند که قادر به پیش‌بینی احتمال افسردگی بالینی درپسران نوجوان می‌باشد.
گروه پژوهشی بخش روانپزشکی دانشگاه کمبریج می‌گویند این کشف به کاهش تعداد افراد رنجه از افسردگی منتهی می‌شود زیرا می‌توان این نابسامانی‌ را زودتر درمان کرد.
یافته‌های این پژوهش در نشریه‌یProceeding of the National Academy of Sciences به‌چاپ رسیده است. محققان نمونه‌های بزاق صدها پسر و دختر نوجوان را گردآوری کرده‌اند و میزان کورتیزول یاهورمون استرس را در نمونــه‌های بـزاق انـدازه‌گیری کرده‌اند.
 نوجوانان دراین پژوهش لازم بود بروز هرنوع نشانه‌ی افسردگی خود را گزارش کنند. براساس میزان کورتیزول ونشانه‌های افسردگی، محققان  این نوجوانان را به 4 گروه تقسیم کردند.
این نوجوانان بین 12‌تا‌36 ماه پیگیری شدند و پس‌از این مدت محققان می‌توانستند مشخص‌کنند کدام گروه، بیشتر احتمال دارد دچار افسردگی بالینی شود. بالابودن میزان کورتیزول ونشانه‌های افسردگی در پسران بیومارکر افسردگی بود. گروه پژوهش دریافت که در پسران، آنهایی که دارای نشانه‌های افسردگی و میزان بالای کورتیزول در بزاق هستند 14‌برابر بیشتر درمقایسه با پسران دارای تراز پایین‌کورتیزول و بدون نشانه‌های افسردگی به افسردگی بالینی مبتلا می‌شوند. اما درمقایسه  با دخترانی که نشانه‌های افسردگی نداشتند  و میزان کورتیزول در‌آنها پایین‌بود، دختران دارای نشانه‌های افسردگی و بالا‌بودن تراز کورتیزول 4‌برابر بیشتر دچار افسردگی بالینی می‌شدند. محققان اظهار داشته‌اند که این یافته‌ها حاکی ازآن است که اختلافات جنسی در ایجاد افسردگی بالینی تأثیر دارد.
افزون بر این بالا‌بودن کورتیزول ونشانه‌های افسردگی به بخش‌های مراقبت اولیه کمک می‌کند تا پسرانی شناسایی شوند که درمعرض خطر زیاد  افسردگی هستند.
محققان امیدوارند که این یافته‌ها به پیدایش راهکارهای جدید بهداشت روانی برای عموم مردم منتهی شود. ازطریق این پژوهش، اکنون راهی بسیار واقعی برای شناسایی آن دسته از پسران نوجوان ایجاد شده است که به احتمال زیادتر دچار افسردگی بالینی می‌شوند. این امر به محققان کمک خواهد کرد تا ازنظر راهکاری مسایل مربوط به پیشگیری و مداخله را دراین افراد انجام دهند و امیدوارانه به کاهش احتمال بروز رویدادهای وخیم افسردگی و پیامدهایش در زندگی بزرگسال کمک نماید.
با پیدایش این بیومارکر رویکرد درمان شخصی می‌شود تا بتوان بهتر با احتمال بروز افسردگی در پسران نوجوان مبارزه کرد. یافتن این نکته‌ی تازه ضرورتی است برای کاهش تعداد افرادی‌که از افسردگی رنج می‌برند.

 

تعداد بازدید : 1629

ثبت نظر

ارسال