شماره ۱۰۲۱

میکرب‌های ریه و آسم

پزشکی امروز

میکرب‌های ریه و آسم

مدتها است تصور می‌شود ریه‌های انسان عاری از میکرب بوده و استریل هستند. همین چندی پیش کشف شد که مانند روده‌ها و پوست دراندام‌های تنفسی نیز باکتری‌ها پرگنه یا کلنی می‌سازند. اکنون پژوهشگران بیمارستان دانشگاهی لوزان با انجام آزمون‌هایی روی موش ‌نشان‌داده‌اند که این میکرب‌های ریه سبب حفاظت در برابر آسم آلرژیک می‌شوند.
این پژوهشگران موش‌ها را درمعرض عصاره‌یی قراردادند که از مایت‌های گرد و غبار منازل به دست آورده بودند. شدت واکنش‌‌آلرژیک موش‌های نوزاد بسیار قوی‌تر از موش‌های سالمند بود چرا؟ ریه‌ها در نوزاد موش‌ هنوز دارای پرگنه‌ی میکرب‌هایی نیست که سبب اختلال دستگاه ایمنی شده وازشدت پاسخ‌ها نسبت به واکنش‌ آلرژیک می‌کاهد.
 این پژوهشگران کشف کرده‌اند که جریان پرگنه‌سازی و تطابق طی دوهفته‌ی ‌نخست زندگی موش‌ صورت می‌گیرد. موش‌های جوانی که به‌طور کامل عاری از میکرب نگاه داشته شده بودندنسبت به آسم تأثیر‌پذیرتر بوده و دارای پاسخ‌های ایمنی بیش‌از‌حد، حتی در سال‌های بعدی زندگی نسبت به آلرژن‌های مایت گرد و غبار بودند.
از مدتها پیش، این گروه پژوهشی بررسی در‌این مورد را آغاز کرده‌اند که آیا میکرب‌های ریه در انسان نیز سبب تأمین سلامت مجاری هوایی می‌شوند. نتایج بررسی‌های مقدماتی روی نوزادان انسان در سویس و نیوزیلند حاکی ازآن است که این موقعیت‌در انسان و موش، یکسان است.اما برای شناسایی مکانیسم‌های بالقوه در انسان، انجام بررسی‌های بیشتر لازم است.
به‌نظر‌می‌رسد که در اوایل زندگی یک پنجره‌ی رشد باید وجود داشته باشد که مشخص می‌کند در انسان، بعدها آسم به وجود خواهد آمد یا نه. تا به حال دانشمندان و پزشکان، اساساً روی آسم، از نقطه‌ نظر سیر بیماری وعوامل مستقیم و احتمالی شعله‌ور کننده توجه داشته‌اند. اما از این پس، احتمالاً باید به مراحل اولیه، یعنی در نوزادان توجه شود.
 آنچه که اکنون باید دانست، میزان بزرگی پنجره‌ی رشد برای ساخت دستگاه ایمنی در دوره‌ی کودکی است. امید می‌رود این کشف جدید به پیشگیری از آسم کمک کند. با تشویق خانم‌های باردار به مصرف میوه و سبزی بیشتر ثابت شده‌است که فیبرغذایی موجود در‌این خوراکی‌ها با ایجاد اختلال در فلور میکربی از بروز آسم آلرژیک جلوگیری می‌کند و این قدرت حفاظت ممکن است از مادر به نوزادان انتقال یابد.

 Nature Medicine 2014 May 11

 

تعداد بازدید : 1702

ثبت نظر

ارسال