شماره ۱۰۲۰

پیش‌بینی نارسایی حاد کبد

پزشکی امروز

 مواردی از صدمه‌ی شدید ناشی‌از دارو (DILI) را درکبد به‌عنوان موارد قانونHY تعریف می‌کنند که با تراز بیش‌از سه برابر حد طبیعی بالای(ULN) آلانین آمنیوترانسفراز (ALT) و تراز بیش‌از 2‌برابر ULN بیلیروبین توتال می‌شود و سایر علل بالقوه حذف می‌شود. با وجودی که FDA از این تعریف در توسعه‌ی بالینی دارو استفاده کرده است ولی این تعریف در پیشگویی نارسایی حادکبد (ALF) دربیماران مبتلا به DILI شدید چندان اختصاصی نیست.
برای متناسب‌کردن تعریف قانونHY و ایجاد انگاره‌ی بهبود یافته‌یی برای پیش‌بینی ALF دربیماران مبتلا به DILI، پژوهشگران از داده‌های 771‌بیمار مبتلا به DILIا(۸۰۵ رویداد) از ثبت اعتبار یافته‌ی DILI اسپانیا استفاده کردند. از سه راه متفاوت از قانون HY استفاده شد: بیلیروبین توتال بیش از دوبرابرULN و یا ALT بیش‌از سه برابر ULN، ارزشALTXULN/alKP × ULN) R) بیش‌از 5 یا ارزش nR (بالاترین میزان آسپارتات آمنیوترانسفراز (AST) یا ULNxALT/‌آلکالین فسفاتاز ULNx) بیشتر از برای به حداکثر رساندن حساسیت، اختصاصی‌بودن و منطقه‌ی زیر منحنی (AUC) پالایش بیشتری انجام شد.
درمیان بیماران دچار DILI و باTbili بیش‌از دو برابر ULN، حساسیت و اختصاصی بودن برای تعیین نارسایی حاد کبد با  استفاده از ALT بیش‌از 3 برابر ULN به‌ترتیب برابر90 و 44٪ و با R بیش از 5 به‌ترتیب‌83 و 67٪ و با nR بیش‌از 5 به‌ترتیب برابر‌90 و 63٪ بود. میزان AUC به‌ترتیب برابر ۰/۶۷، ۰/۷۴ و ۰/۷۷ درصد بود. باوجودی‌که nR بیش‌از 5 دارای بهترین کارنمودکلی و بالاترین AUC بود ولی میزان اختصاصی‌بودن آن کاملاً پایین بود. مصنفان آلگوریتمی به‌صورت زیرساخته‌اند:
AST > 17/3 × ULN
Tbili > 6/6 × ULN
AST:ALT>1/5
این آلگوریتم برای پیشگویی نارسایی حاد ریه تا 80٪ اختصاصی است و دارای حساسیتی اندکی پائین‌تر حدود 82٪ و AUC بالاتر ۰/۸۰ می‌باشد. درصورت کاربرد درهمنوای خارجی DILI از آمریکای لاتین، این آلگوریتم دارای حساسیت و اختصاصی‌بودن80 و 82٪ بود.

 

تعداد بازدید : 1345

ثبت نظر

ارسال