شماره ۱۰۲۰

ماکروفاژهای اختصاصی وخامت کرون

پزشکی امروز

نتایج یک پژوهش جدید که در Journal of Leukocyte Biology انتشار یافته حاکی از آن است که کاهش منوسیت‌های کلاسیک خون همراه افزایش بعضی ماکروفاژها به هدف‌های درمان دارویی برای بیماری کرون منتهی می‌شود.
برای آنها که با بیماری کرون دست و پنجه نرم می‌کنند
پژوهش تازه انتشار یافته سبب امیدواری ایجاد داروهای جدید و مؤثرتر شده است. دراین گزارش، دانشمندان برای نخستین‌بار و با دقتی خاص نشان داده‌اند که چه نوع یاخته‌ی‌ ایمنی خاصی در رانش جریان التهاب دراین بیماری درگیر است. با این معلومات، می‌توان ترکیبات جدیدی را شناسایی کرد که از فعالیت این یاخته‌ها می‌کاهند یا آثار التهابی‌شان را کاهش می‌دهند.
با افزایش دانش درمورد زیر مجموعه‌های متفاوت ماکروفاژ‌ در روده و همتایان خونی آنها، امید‌می‌رود بتوان در کشف هدف‌های اختصاصی‌تر در بیماری کرون سهیم شد و کارآمدی داروهای جدید را افزایش داد.
برای رسیدن به این کشف، دانشمندان نمونه‌های خون وبیوپسی روده‌ی افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری کرون را مورد بررسی قرار داده‌اند. در‌این بررسی، نسبت‌ها و ویژگی‌های اختصاصی یاخته‌ها دراین دو نمونه مقایسه شد. منوسیت‌های خون به 3 زیر دسته‌ی متفاوت، کلاسیک، واسطه وغیر کلاسیک تقسیم‌بندی شدند و ماکروفاژهای روده به صورت زیر تقسیم بندی شدند:

ـ CD14hi HLA-DRdim

ـ سبک CD14hi HLA-D

ـ واسطه CD141o HLA-DR

سپس پژوهشگران این سه مجموعه را از خون با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته‌ی سورتینگ sorting یاخته‌ی فعال‌شده با فلورسانس تخلیص کردند. با آنالیز ترکیباتی که دربیماری دارای اهمیت هستند مثل آزادشدن سایتوکین‌های پیش‌التهابی، متالوپروتئینازهای ماتریکس وتوان منوسیت‌ها در مهاجرت به‌سمت CCL2 چند  خاصیت عملکردی یاخته‌های خالص شده مورد تحقیق قرارگرفت. درافراد دچار بیماری کرون، زیـــرمجموعه‌ی اختـصاصی ماکروفــاژهای CD14hi HLA-DRdim افزایش می‌یابد حال‌آنکه جمعیت ماکروفاژ مقیم دست‌نخورده است. این ماکروفاژ‌های CD14hi HLA-DRdim به احتمال زیاد ازمنوسیت‌های کلاسیک خون فراخوانده شده‌اند و بیشتر پیش‌التهابی می‌باشند. این امر حاکی از آن است که ماکروفاژهای CD14hi HLA-DRdim، التهابی را می‌راند که دربیماری کرون دیده می‌شود و التهاب را تشدید می‌کند و به تخریب بافت منتهی می‌شود.
این تحقیق اشتقاقات جدیدی برای هدف‌های دارویی و روش‌های درمانی بیماری کرون و احتمالاً سایر شرایطی را فراهم می‌آورد که در راه التهاب درگیر است. در بسیاری از روش‌های درمانی موجود برای بیماری‌های التهابی روده مانند کرون از فرونشانی غیراختصاصی ایمنی استفاده می‌شود که دارای کارآمدی متفاوت و عوارض‌جانبی بسیار است. نتایج این بررسی‌ها حاکی از‌آن است که هدف‌گیری انواع اختصاصی یاخته‌ سبب افزایش توان درمان اختصاصی بیماری، کاهش عوارض‌جانبی ناخواسته و کمک به زندگی سالم‌تر می‌شود.

 

تعداد بازدید : 1488

ثبت نظر

ارسال