شماره ۱۰۱۷

پیوت، کاکتوس آسمانی(۴) (بخش پایانی)

دکتر سیدرضا جمالیان - عفونی

برخی از اولین پژوهشگران دراین زمینه درغرب

* دکتر جان رالیق D. John Raleigh ا(1851 تا1907) اولین پزشکی بود که توجه علمی و پزشکانه به پیوت را به محافل پزشکی آمریکا متذکر شد.
* آلتور هفترArthur Hefter با انجام تجربیاتی روی خودش، آثار و علائم مرتبط با مصرف پیوت را گزارش کرد.
* یک انسان‌شـناس نـروژی با ‌نام کارل‌سوفوس‌لوم‌هـولتز
Carl Softus Lumholtz درمورد آثار مصرف پیوت در بومیان بررسی‌های میدانی انجام‌داد ولی وجود حالات نشئه، مستی و از خود‌بی‌خود‌شدگی را در مصرف‌کنندگان به‌این مواد مشاهده نکرده بود.
* چند نفر از افرادی که درجنگ‌های داخلی آمریکا شرکت کرده‌بودند، با راهنمایی‌های سرخپوستان دکمه‌های پیوت را درآب خیس کردند و با نوشیدن این محلول، به حالات «نشئه، سرمستی و ازخود بیخود شدگی» رسیدند. این گونه گفته شده که این‌ها اولین افراد غیر بومی آمریکا هستند که به صورت مستند مصرف، علائم و شواهد کاربرد پیوت را گزارش کرده‌اند.

برخی از مشخصات فرهنگی و آئینی سرخپوستان

مذهب، فرهنگ یا آئین هویی‌چولhuichol cultur براساس باور به 4 آفریدگار بنا شده که 3تای آنها خدای ذرت، خدای آهوی آبی رنگ و خدای پیوت است که باعقاب به عنوان آفریدگار چهارم، همه‌ی آنها ازسوی خدای خورشید به زمین فرستاده شده‌اند(شکل۴).
یک مردم‌شناس به نام استاسی ‌ب.شائوفر Stacy B.Shaefer اظهار داشته که اهمیت و عظمت پیوت دراین قبایل ابهت خدایان دیگر را تحت تأثیر قرارمی‌دهد. دریک بررسی بایک شمن اهل سان اندرس، این شمن به او گفته بود: «پیوت همه‌چیز درعالم است، پیوت گذرگاه روح است. پیوت همه‌چیز است. بدون پیوت چیزی نمی‌تواند وجود داشته باشد».
 استاسی‌ب.شائوفر معتقد است که ادراکات افراد قبیله‌ در شرایط مشاهدات مقدس، روح واساس زندگی این افراد است. ازطریق درگاه پیوت است که آنان می‌توانند به بارگاه سایر خدایان دسترسی پیداکنند و به آنها برسند.

خلاقیت هنری بامصرف پیوت

 برخی ازهنرمندان درباره‌ی احساس خود درشرایط مصرف پیوت مطالب هیجان‌انگیزی نوشته و آن را درایجاد کارهای هنری خویش مؤثر دانسته‌اند.
* کن‌کسیKen Kesey در شرایطی که به‌عنوان یک نگهبان شب، دریک بخش بیماران روانی خدمت می‌کرده، نگارش فیلمنامه‌ی مشهور پرواز روی آشیانه فاخته را تحت‌تأثیر مصرف پیوت شروع کرد و درمقدمه‌ی آن نوشته‌است که: «پیوت به‌من الهام بخشید تا این فیلمنامه را بنویسم. درجریان مصرف تدریجی 8 دکمه‌ی کوچک پیوت بود که به‌تدریج چند صفحه‌ی  اول این کتاب تهیه شد...»
* میشل‌مک‌کلور Michael Mc Clure پس‌از مصرف پیوت دفتر اشعار پیوت را تهیه و تنظیم‌کرده است.
* آلن‌گینز‌برگ Allen Ginsberg پس‌از مصرف پیوت بود که در 17 اکتبر 1954 درآپارتمان شماره 755 درخیابان پاین استریت شعر معروف خویش  تحت‌عنوان سوگواری howl را سروده است.
* ازسال 1970 به بعد و با انتشار کتاب‌های کارلوس‌کاستاندا Carlos Castaneda مصرف این کاکتوس به‌عنوان یک داروی تعالی بخش و عرفانی گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است(شکل۵).


جنبه‌های حقوقی و قانونی مصرف پیوت

1ـ قوانین و مقررات آمریکا

براساس قوانین آمریکا درحوزه‌ی‌قضایی این کشور مصرف پیوت درکلیساهای بومیان آمریکا منع قانونی ندارد وقانون درمورد مصرف آن توسط نژادها و اقوام دیگر هم ساکت است.
درقوانین اختصاصی ایالات دیگر، فقط برای مصارف واقعی و جدی پزشکی و آئینی، کاربرد پیوت برای اعضای کلیساهای بومیان آمریکا منع قانونی ندارد(شکل۶).
برخی از شهروندان عادی و غیربومی آمریکا اقدام به تأسیس مراکزی برای مصرف پیوت به‌عنوان یک گیاه‌مقدس یا یک کاکتوس درمان‌بخش کرده‌‌اند که برخی ازآنها مانند مـرکز پیوت در آریزونا Peyote Foundation in Arizona از شهرت زیادی برخوردار است. درحالی‌که مصرف این قارچ درمتن کلیساهای سرخپوستی برای آئین‌های مذهبی واهداف دارویی منع قانونی ندارد برای کاشتن، فروش و مصرف آن برای افراد غیرسرخپوست درایالات مختلف تفاوت‌ها و تضادها زیادی وجود دارند.
 براساس قوانین آمریکا، افراد بومی آمریکا (به اصطلاح سرخپوستان) درجواب به این سوال درهریک از پرسشنامه‌های استخدامی که: «آیا شما هرگز یک ماده‌ی غیرقانونی را مصرف کرده‌اید؟» می‌تــوانند جواب «نه» را بنویسند.

قوانین مصرف پیوت درکانادا

هرچند مسکالین تحت کنترل و در فهرست سومین داروهای تحت کنترل در کانادا قراردارد، ولی به صورت اختصاصی پیوت استثناء شده‌است(شکل۷).
نگهداری بوته و بذرهای کاکتوس پیوت اگر برای مصرف شخصی نباشد، قانونی است و در کانادا هم مانند آمریکا مصرف این کاکتوس برای اهداف آئینی بومیان بلامانع است. کاربرد پیوت خارج از تشریفات آئینی غیر قانونی ومشابه با مصرف مسکالین است، ولی به نظر نمی‌آید که هرگز برای این کار کسی تحت تعقیب قراربگیرد.

قوانین بین‌المللی درمورد مصرف پیوت

درماده 32 ازکنوانسیون کنترل مواد پسیکوتروپیک یا محرک روانی به این ترتیب به کشورها اجازه داده شده که اگر بعضی ازاقوام براساس برخی ازسنت‌ها از برخی از این مواد ازجمله پیوت استفاده می‌کنند، این موضوع استثنا وقانونی تلقی شود:
 اگر در کشوری به‌صورت طبیعی و بومی گیاهانی به شکل وحشی رشد می‌کنند که شامل برخی‌از مواد پسیکوتروپیک مذکور  دراین کنوانسیون هستند، اگر دراین کشورها این اقوام و یاگروه‌های محدود به خوبی مشخص شده‌اند، برای اهداف ساحرانه magical ومناسب مذهبی خویش درزمان امضای این قرارداد هم به این مواد مشغولند، نگهداری و مصرف این ترکیبات برای آنها بلامانع ولی تجارت بین‌المللی این مواد برای همه غیرقانونی است.
دراین کنوانسیون به نظر می‌آید که بیشتر یا اختصاصاً روی موادشیمیایی روانگردان تأکید شده و پیوت و سایرگیاهان مولد مواد پسیکوتروپیک در آن ذکر نشده‌است.

 

تعداد بازدید : 3675

ثبت نظر

ارسال