شماره ۱۰۱۷

نسخه‌های یادآور (اسـهال)

دکتر احمدرهنمای چیت‌ساز - داروساز

نسخه‌های یادآور (اسـهال)

اسهالDiarrhaea به مفهوم شل و بدکارکردن شکم می‌باشد. خطرناکترین نوع اسهال عفونت توام معدی ـ روده‌یی می‌باشد که ممکن‌است به سبب ویروس و یا باکتری به‌وجود آمده باشد. در هرصورت خطراصلی بیماری، دفع شدید آب است و علت اصلی این خطر آن است که ذخیره‌ی آب بدن برای بیش‌از چند ساعت کافی نیست و استفراغ و اسهال مداوم و حاد دربیمار ممکن‌است سبب مرگ شود.
دفع وکمبود آب ازدست‌رفته باید با رساندن مایعات به‌خصوص به‌صورت قطرات داخل سیاهرگی تزریق سرم جبران گردد. دراسهالهای حاد معمول بر‌این است که تغذیه را 24‌ تا ‌48 ‌ساعت به تأخیر افکنده و مایعاتی که معمولاً از آب جوشیده و شکر و نمک به مقدار 2 قاشق و یک قاشق نمک در یک لیتر آب جوشیده تهیه شده از راه خوراکی مصرف شود.
علت اصلی بروز اسهال چه در کودکان و چه در بزرگسالان عفونت‌هایی است که بیشتردراثر زندگی‌کردن به‌صورت اشتراکی بروز می‌کند. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری اسهال، نظافت شخصی است.
شستن دستها قبل و بعد‌از غذا و به‌خصوص بعد‌از رفتن به دستشویی کاملاً ضروری است. رژیم‌غذایی نامرتب نیز به بروز بیماری کمک می‌کند باید درنظر داشت که نزد بزرگسالان اسهال بیشتر به سبب تغییر شرایط روده‌یی به‌وجود می‌آید و هرشخص بالای‌35‌تا 40‌سال که به تغییر ناگهانی مزاج (خواه اسهال و خواه یبوست) مبتلا گردد باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه نماید.
درمان عفونت‌های روده‌یی ناشی‌از ژیارد یا با یک یا چند داروی زیر میسر است.

Tab.Metronidazol 250mg N=20

بزرگسالان: هر 8‌ساعت یک قرص به‌مدت 5 تا 7 ‌روز

خردسالان: هـر 8 ساعت   5mg/kg/day به‌مدت 5 تا 7 روز

Tab.Furazolidone100mg N=30

بزرگسالان: روزی 4قرص برای مدت 7‌تا‌10 روز

خردسالان: روزی 4 بار به میزان 2mg/kg/day برای مدت 10 روز یا

Tab.Quinacrine 100mg  N=20

بزرگسالان: هر 8 ساعت یک قرص برای مدت 5 تا 7 ‌روز مصرف شود. گاه یک دوره‌ی درمان بعد‌از 2هفته ضروری است.

خردسالان: هر‌ 8 ســاعت 2mg/kg/day به‌مدت 5 روز

 

تعداد بازدید : 1324

ثبت نظر

ارسال