شماره ۱۰۱۷

بیماری‌های قلب و عروق درآمریکا

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

به‌خوبی مستندو ثابت‌شده است که بیماریهای قلب‌وعروق اولین قاتل مردان و زنان در ایالات ‌متحده‌ی‌ آمریکا است اما گفته می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها هیچ‌نگرانی از بیماریهای قلب ‌و عروق ندارند.
درواقع یک نظرسنجی از حدود 1000زن و مرد بیش‌از 18‌سال انجام شده در کلینیک قلب کلیولند در ایالات متحده انجام پذیرفته نشان‌می‌دهد که اکثر افراد مورد بررسی خطرات ناشی‌از بیماریهای قلب‌وعروق را جدی نگرفته و اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام نمی دهند و از علائم حملات قلبی بی‌اطلاع هستند. نتایج این بررسی نشان داد که 74 درصد آمریکایی‌ها درمورد مرگ ناشی‌از بیماریهای قلبی نگرانی ندارند و فقط 32 درصد آنها اقداماتی برای جلوگیری از این بیماریها انجام داده‌اند،
حتی درمیان 39درصد از آمریکائی‌هایی که سابقه‌ی اینگونه بیماری را درخانواده دارند و در معرض خطر قابل‌توجهی نسبت به دیگران هستند، فقط 29‌درصد از آنان اقداماتی برای محافظت از سلامت خود انجام داده‌اند. دلیل این موضوع مشخص نیست و بسیاری از آنها باور ندارند که موضوع برایشان پیش خواهد آمد و بیماری را جدی نمی‌گیرند و این موضوع را داستان رسانه‌ها برای فروش بیشتر روزنامه‌ها و مجلات می‌دانند و یا  خودسرانه به پیشگیری از آن می‌پردازند. بسیاری از بیمارانی که دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند بیماری آنها با یک آنفلوانزای ساده شروع می‌گردد و یک باره دچار حمله‌ی عضله‌ی قلب می‌شوند که برای کمک از 911 استفاده می‌نمایند.
دراین کلینیک از آگاهی نسبت به پیشگیری درمورد حمله‌ی قلبی با بیماران صحبت شده و آگاهی دادن به آنها در زمان بروز این گونه حملات صحبت می‌شود تا توجه بیشتری به عوامل و نشانه‌های این بیماری خطرناک آن داشته باشند. چگونگی حمله‌ی قلبی در زن و مرد متفاوت است و آگاهی دادن به آنها یکی‌از موارد این صحبت‌ها می‌باشد.
مردان در زمان حمله‌ی قلبی احساس می‌کنند که فیل بالغ روی سینه‌ی آنها نشسته است و قادر به تنفس نیستند و درد بسیار شدیدی که هم به گردن می‌رود و هم به پایین دست چپ وارد می‌شود صورت می‌پذیرد که اغلب با عرق‌کردن و تهوع و خستگی شدید و سرگیجه و دربعضی موارد به صورت بیهوشی موقت همراه است. اما در زنان این موارد کمی پایین‌تر بوده وخستگی مفرط و بیهوشی موقت همراه با تهوع ودرد پشت و دست چپ ایجاد می‌شود که تمامی موارد ممکن‌است از یک بیماری ساده مانند آنفلوانزا ایجاد شود که با سوزش سردل ودرد شکم و درد فک ومشکلات خواب همراه است.

آیــا ویتامیـن‌ها ممکن‌است کمک به این بیماری نمایند؟

از افراد مورد بررسی 44٪ معتقد بودند ویتامین‌ها می‌توانند میزان کلسترول را پایین بیاورند و 61٪ معتقد بودند که ویتامینها و مکملها کمک به جلوگیری از بیماریهای قلب‌وعروق می‌نمایند آرزو می‌کردیم که چنین بود اما این فکرها درست نیست و تنها کمی از مکمل‌ها، روغن‌ماهی و یا روغن‌سویا کمک به کاهش میزان تری‌گلیسرید می‌نمایند و یا مکمل‌هایی مانند رسوراترول موجود در عصاره‌ی دانه‌ی انگور ممکن‌است در پیشگیری از  بیماری‌های قلبی در تئوری سبب کاهش شود. لذا چون اینگونه مکمل‌ها گران‌ قیمت ‌است بهتراست که پول آن صرف یک رژیم‌غذایی درست و سالم همراه ورزش شود تا کار بهتر نمایان گردد.

آیا موادغذایی و سوء‌هاضمه در حمله‌ی قلبی اثری دارد؟

اینگونه مواد نقش بسزایی دراین بیماری‌ها دارند. درمورد نمک که دارای سدیم است می‌توان گفت که کار کلیه‌ها را افزایش داده و در نتیجه باعث افزایش حجم مایع و فشارخون درعروق شده و همچنین سبب بالا رفتن فشارخون می‌گردد و باگذشت زمان عروق خونی ضخیم و سفت و تنگ شده نیز به قدرت بیشتری ازنظر فشارخون می‌گردد. متأسفانه اکثریت آمریکایی‌ها در این مورد که چه غذاهایی دارای نمک پنهان و یاروغنهای اشباع نشده هستند اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که نان دارای نمک است که این نمک بیش‌از نمک پنیر حتی گاهی ازانواع آن است و یا سوپهای نیم‌آماده و یا کنسروها که دارای نمک بسیار بالایی هستند وسسها و دیگر منابع غذایی آماده.
USDA توصیه می‌کند که کمتر از‌2400میلی‌گرم سدیم (که یک قاشق چای‌خوری) در روز ‌باید نمک مصرف نمائیم و به برچسبهای مواد غذایی آماده توجه نمائیم واگر به رستوران می‌رویم باید بدانیم دریک بشقاب ما چه میزان نمک مصرف شده است و شما احتمالاً در یک وعده‌ی‌غذایی بالاترین نمک را دریافت ننمائید.

ژن بیماریهای قلبی:

در کلینیک طبق آمار به دست آمده مشخص شد که 60٪  آمریکاییها فکر می‌کنند ژن بیماری‌ قلبی دارند که باعث بروز این بیماری می‌شوند اما دراینگونه بیماران قلبی که ژن مثبت دارند چنانچه با یک برنامه و رژیم غذایی مناسب در زندگی عمل نمایند خطر درگیری حمله‌ی قلبی در آنها 70 تا 80 درصد پایین‌ می‌آید که این موارد نیز در همین کلینیک مورد بررسی قرارگرفته است. همچنین دوری از دودهای معلق در هوای اطراف آنها و همچنین دود سیگار همگی از عوامل خطر و بروز حمله‌ی قلبی بوده‌اند لذا به اینگونه افراد توصیه شد که ازاین عوامل نیز دوری جویند و بهترین راه برای جلوگیری از بیماریهای قلبی حفظ فشارخون طبیعی، قندخون و پایین‌نگهداشتن میزان آن و کنترل تری‌گلیسرید و جلوگیری از تبدیل‌شدن به اضافه وزن یا چاقی خصوصاً چربی دور شکم، ورزش‌کردن و خوردن غذا به سبک مدیترانه‌یی و نکشیدن سیگار و یا ترک آن، هوای سالم و مدیریت استرس از همه مهم‌تر ‌اینکه با دکتر خود به‌صورت منظم دیدارکرده و اینگونه می‌توان مدیریت خطر را در این افراد و دیگران به حداقل رساند.




تعداد بازدید : 1505

ثبت نظر

ارسال