۱۰۱۵

بلفاریت و روزاسه

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

بلفاریت و روزاسه

بلفاریت شایع‌ترین بیماری درچشم‌پزشکی است و معمولاً علت آن Demodex Mite می‌باشد.
دو نمونه از آن مشاهده شده Demodex Follocurarum  که درخارج فولیکول مژه و نوع Demodex Brevis که درداخل غدد Sebaceous قرار دارند.
سوزش و تحریک همراه با Demodex می‌باشد. شوره‌های استوانه‌یی شکل در ریشه‌ی مژه علامت مشخصه‌ی بیماری است. اگر دیده نشود وجود دمودکس را رد نمی‌کند چرا که ممکن است عمیق‌تر در داخل غدد میبومین قرار داشته باشد. اگر یک مژه را کنده‌ و زیر میکروسکوپ نگاه کنیم دمودکس را خواهیم دید. برای درمان، درگذشته رعایت بهداشت و شستن مژه و حتی با شامپوی بچه و احتمالاً آنتی‌بیوتیک و استروئید تواماً موردتوجه بود.
اخیراً Tea  Tree Oil که ماده‌ی مؤثر آن Terpineol -ا۴ است ومی‌تواند دمودکس را بکشد و ضمناً اثر آنتی‌باکتریال هم دارد مورد توجه قرارگرفته است.
Clirradex حاوی  Terpineol -ا۴ است و مورد‌استفاده می‌باشد. به‌جای مالیدن به لبه‌ی پلک آن را نقطه به نقطه در پای مژه به‌کار برده و منتظر می‌شویم تا خشک شود.
علاوه‌بر دمودکس، باکتری هم ممکن‌است دخالت داشته باشد. در ماه مه ۲۰۱۰ دکتر Tseng در مجله‌ی افتالمولوژی درمقاله‌یی ارتباط بین کرم دمودکس و فعالیت Bacillus Bacteria درکسانی‌که دچار روزاسه بودند مورد بررسی قرار داد و نشان داد که در روده‌ی دمودکس باکتری‌ زندگی می‌کند و پروتئینی که درموقع مردن ترشح می‌کند شدیداً التهاب ایجاد می‌کند. روزاسه در واقع فرم شدید بلفاریت است. بیمار آنتی‌بادی علیه باکتری‌ ایجاد نموده و دچار عکس‌العمل التهابی می‌شود.
درحالی‌که به‌نظر می‌رسد آنتی‌بیوتیک‌ مفید باشد متأسفانه خیلی مشکل است که آنتی‌بیوتیک بتواند داخل روده دموکس شده و روی میکروب اثر نماید. اما اگر با Cliradex بتوان Demodrx را ازبین‌برد به‌طور غیر‌مستقیم می‌توان تهاجم باکتری‌ را کنترل نمود. علاوه‌براین استافیلوکک نیز یکی دیگر از علل شایع بلفاریت است که بر آن آنتی‌بیوتیک‌ مؤثر است. توصیه می‌شود به‌جای قطره، پماد مصرف شود که مدت طولانی‌تر در برابر میکروب قرارمی‌گیرد. عدم درمان بلفاریت التهاب غدد میبومین ایجاد نموده و منجر به فیبروزپری گلاندولر و بستن مجرای  ترشحی آن و بالارفتن فشار و بالاخره ازبین‌رفتن بافت غدد می‌شـــود. ماده‌ی اصلی ترشـــحی غدد‌میبومین JOJOBA)Wax Ester)‌ می‌باشد. اگر آن را با لیدوکائین توام نمائیم ممکن‌است بی‌حسی ایجاد‌نموده و می‌توان میل‌زدن مــجرای غــــدد را انـجام‌داد ‌(1mm probe) و در نتیجه‌  از تحلیل رفتن بافت غدد جلوگیری نموده و احتمالاً راه برای درمان مؤثر گشوده خواهد شد.

تعداد بازدید : 2870

ثبت نظر

ارسال