۱۰۱۵

آلودگی هوا و فشارخون

سپیده زرین کفش - ماما

آلودگی هوا و فشارخون

تنفس دربیرون از خانه برای خانم‌های باردار در‌صورت وجود آلودگی هوا همچون تنفس در دود سیگار است وخطر ایجاد عوارض مرگبار ازجمله‌ی پره‌اکلامپسی را به‌دنبال دارد. پژوهشگران دانشگاه فلوریدا در آمریکا داده‌های ولادت  را با برآوردهای آژانس حفاظت محیطی در‌مورد آلودگی هوا مقایسه کرده و دریافته‌اند که تماس شدید با 4 ماده‌ی آلوده‌کننده‌ی هوا به‌طور قابل‌توجه خطر ایجاد نابسامانی‌ فشارخون بالا را در دوران بارداری می‌افزاید، این پژوهش در‌نشریه‌ی Epidemiology & Community Health انتشار یافته است.
این مواد آلوده‌کننده شامل دو‌نوع اختصاصی ذرات نرم و زبر دی‌اکسیدکربن و سولفور دی‌اکسید است. طبق نظر آژانس حفاظت محیطی(EPA) دراین مواد ذره‌یی، اسید، گردو غبار، فلزات و ذرات خاک وجود دارد.
نایع و آتش‌سوزی‌های جنگلی حاصل می‌شود و زمانی شکل می‌‌گیرد که گازها درهوا با یکدیگر واکنش‌‌کنند. دی‌اکسیدگوگرد از کارخانه و صنایع انرژی متصاعد می‌شود. بخش اعظم منوکسیدکربن حاصل از اگزوز خودروها است.
مراحل رشد‌جنین نسبت به عوامل محیطی بسیار حساس است. به‌همین‌جهت لازم بود پژوهشی دراین زمینه انجام شود. به‌خصوص بالا بودن فشار خون با افزایش بیمارگنی و مرگ‌ومیر همراه است و موجب بروز مشکلات بسیار زیاد برای مادر و جنین می‌‌گردد ازجمله زایمان پیش‌از موعد.
نابسامانی‌های هیپرتانسیو ازجمله هیپرتاسیون آبستنی، پره‌اکلامپسی و شرایط مرگبار حاصل ازآن مثل اکلامپسی در 10٪ بارداری‌ها دیده می‌شود. به رغم خطرات جدی برای مادر و نوزاد، درباره‌ی آنچه که به‌طور اختصاصی سبب می‌شود این شرایط درخانم‌های باردار به‌وجود آید نکات زیادی موجود نیست.
برای درک بهتر نحوه‌ی تأثیر عوامل محیطی بر افزایش احتمال ایجاد هیپرتانسیون ضمن بارداری، این پژوهشگران داده‌های به‌دست‌آمده از خانم‌هایی را بررسی کرده‌اند که در فاصله‌ی 2004 تا 2005 در جکسون‌ویل فلوریدا فرزند به‌دنیا آورده و آن را با داده‌های محیطی همان جامعه مقایسه نموده‌اند. این نمونه شامل بیش‌از 22.000 خانم باردار بوده است.
پژوهشگران دراین بررسی مادران مبتلا به هیپرت انسیون مزمن یا آن عده‌‌یی را که قبلاً زایمان زودرس داشته‌اند و یا فرزندان‌شان دچار سایر عوارض بودند شرکت ندادند. سپس با استفاده از داده‌های EPA که روزانه گردآوری می‌شد مقدار آلودگی هوایی را اندازه‌گرفتند که هرخانم باردار در دوران بارداری با آن تماس داشت تا میزان چندین ماده‌ی آلوده‌کننده‌ روشن شود.
در‌این نمونه‌ی خانم‌ها، در ۴/۷٪ نابسامانی‌ هیپرتانسیون دوران بارداری به‌وجود‌آمده بود. تماس با مواد آلوده کننده‌ی هوا در تمام طول‌مدت دو ثلث نخست بارداری سبب افزایش خطر بروز یکی‌از این حالات می‌شد. بعداز کنترل سایر عواملی که ممکن‌بود براحتمال ایجاد هیپرتانسیون در خانم‌ها تأثیر گذارد مانند وضعیت اجتماعی اقتصادی، تماس با مواد آلوده‌کننده‌ی دیگر و دخانیات درطول بارداری مشخص‌شد. اما از این بررسی مشخص نشد که آیا تماس زودرس یا دیررس در بارداری، کدامیک به احتمال زیادتر خطر بروز هیپرتانسیون درخانم‌ها را افزایش می‌دهد. اما به‌نظر می‌رسد تمام دوران بارداری تحت‌تأثیر فشارخون است.
براساس این یافته‌ها، پژوهشگران اظهار داشته‌اند که برای پیشگیری از عوارض خطرناک درخانم‌های باردار و فرزندشان لازم است  آلودگی هوا بیشتر کنترل شود. با‌وجودی‌که در‌این‌مورد لازم است بررسی‌های بیشتری انجام گردد ولی این فرضیه پابرجاست که تماس با آلودگی هوا در دوران بارداری بر الگوی طبیعی فشارخون خانم باردار تأثیر می‌گذارد.


تعداد بازدید : 1393

ثبت نظر

ارسال