۱۰۱۵

استرس، ترس و حمله قلبی

دکترتقی درودگر - داخلی قلب

استرس، ترس و حمله قلبی

دانشمندان معتقدند که برای این قضیه‌ی بدیهی است که استرس، شوک عاطفی یا تقلازدن بیش‌از‌حد ممکن‌است در افراد تأثیرپذیر شعله‌ی حمله‌های قلبی را برافروزد توجیهی به‌دست‌آمده است. طبق نتایج پژوهشی که به‌صورت آنلاین در نشریه‌ی mBio ارگان انجمن میکروبیولوژی آمریکا به‌چاپ رسیده و در دسترس همگان است به‌نظر می‌رسد هورمون‌هایی که ضمن این رخدادها در بدن ظاهر می‌شوند سبب پـــــراکنده‌ شدن بیــوفیلم‌های باکتریال دیواره‌ی سرخ‌رگ‌ها شده و به پارگی پـــلاک‌های رسوب کرده و حرکت آنها درگـــردش خون منتهی می‌گردند.
این فرضیه با  این مشاهده تناسب دارد که غالباً حمله‌ی قلب و استروک به دنبال رخدادی بروز می‌کنند که سبب آزاد شدن مقدار زیادی هورمون‌های کاتکولامین درخون و بافت‌ها می‌گردد، مانند حالتی که ضمن شوک یا استرس عاطفی ناگهانی، تقلای ناگهانی یا زورزدن بیش ازحد بروز می‌کند.
دانشمندان دانشگاه Binghamton نیویورک، گونه‌های متفاوتی از باکتری‌ها را از سرخ‌رگ‌های کاروتید دچار بیماری جدا کرده وآنها را کشت داده‌اند. این باکتری‌ها از بیمارانی به‌دست‌آمده است که همگی دچار تصلب‌شرائین بوده‌اند. نتایج این کار نشان‌داد که دربیوفیلم‌های دیواره‌های هریک ازسرخ‌رگ‌های کاروتید (که از پلاک پوشیده بود) آزمایش شده گونه‌های متعدد باکتری‌ زندگی می‌کردند(شکل۱).


درشرایط طبیعی، بیوفیلم‌ها به‌صورت جوامع میکربی چسبیده به‌هم بوده و نسبت به درمان با آنتی‌بیوتیک و پاکسازی توسط دستگاه ایمنی مقاوم می‌باشند. اما به‌محض دریافت سیگنال‌ملکولی، این بیوفیلم‌ها پراکنده‌شده و برای هضم لایه‌هائی که باکتری‌ها را درون بیوفیلم حفظ می‌کنند آنزیم‌هایی آزاد‌ می‌کنند. این آنزیم‌ها دارای قدرت بالقوه گوارش بافتهای مجاوری هستند که از پاره‌شدن رسوب پلاک سرخرگی در‌جریان خون جلوگیری می‌کنند. طبق نظر این محققان، این‌ نکته را می‌توان به‌عنوان توجیه علمی این اعتقاد درازمدت مبنی بر شعله‌وری حمله‌های قلبی دراثر استرس، شوک ناگهانی یا تقلای بیش‌ازحد به حساب آورد.
برای آزمودن این نظریه، دانشمندان در بیوفیلم‌های شکل گرفته در دیواره‌ی درونی یک لوله‌ی سیلیکونی از اپینفرین به میزانی استفاده کردند که به‌دنبال استرس یا تقلا در‌بدن آزاد می‌شود. حداقل یک گونه از باکتری‌ها، یعنی پسودموناس آئروژینوزا در بررسی‌های انجام‌شده به‌طور رایج در سرخرگ‌های کاروتید وجود داشته و سبب پاسخ‌ پراکنده‌شدن درتماس با اپینفرین، هورمون مسوول بروز پاسخ جنگ یا گریز در انسان شده است. ازآنجا‌که این بیوفیلم‌ها به شدت به پلاک‌های سرخ‌رگی پیوند می‌شوند، پراکندگی بیوفیلم ممکن است سبب آزاد‌شدن ناگهانی پلاک سرخ رگی اطراف شده به شعله‌وری حمله‌ی قلبی بیانجامد(شکل۲).


با اطلاعات موجود، این مورد نخستین مشاهده‌ی مستقیم بیوفیلم باکتری‌ها درون رسوب پلاک سرخ‌رگ کاروتید است. نتایج این پژوهش حاکی از‌آن است که باکتری‌ها را باید بخشی از پاتولوژی کلی آتروسکلروز دانست و تدبیر باکتری‌ها درون ضایعه‌ی پلاک سرخ‌رگی همچون تدبیر کلسترل با اهمیت است.

 

 

تعداد بازدید : 1904

ثبت نظر

ارسال