۱۰۱۵

انتشار سرطان و کلسترل بد

دکترمحمدعلی توکلی اردکانی - داخلی

 

وقتی سرطان شروع به انتشار یافتن به سایر بخش‌های بدن می‌نماید، یعـنی فــرآیند یا جــریان متاستاز، درمان بسیارسخت می‌شود. اکنون طی یک بررسی بیــن‌المللی که برای نخستــین ‌بار در دانشگاه سیدنی انجام گرفته مشخص شده ‌است کلسترل بد عامل اصلی در انــتشار مـتاستاز است.

سرطان وقتی روی می‌دهد که یاخته‌های طبیعی، رفتاری غیرطبیعی از خود نشان می‌دهند و رشد‌شان خارج ازکنترل می‌شود و تکثیر یافته و برجستگی‌هایی به نام تومور تشکیل می‌دهند. در صورت عدم درمان، یاخته‌های سرطان ازتومور اولیه بیرون آمده و به سایر بخش‌های بدن سفر کرده و دراین بخش‌ها رشد نموده و به سرطان‌های ثانوی یا متاستاز تبدیل می‌شوند. مــتاســتازها، علــت اصلی مـرگ به علت سرطان می‌باشند.
اگر لازم باشد درمان سرطان به طور قابل توجه بهبود یابد، باید مسأله‌ی متاستازها را بهتر درک کنیم. یکی از حوزه‌های پژوهش‌ دراین‌زمینه‌، تحقیق دراین مورد است که چه چیزی کمک می‌کند تا یاخته‌های سرطانی از تومورهای اولیه فرار کرده ودرجای دیگری از بدن مستقر شوند. قبلاً می‌دانستیم که بسیاری از یاخته‌های بدن به آن علت به‌هم چسبیده‌اند که در سطح خود دارای مولکول‌هایی شبیه زیپ به نام اینتگرین integrin هستند. درسال‌های اخیر، پژوهشگران به این کشف نائل شده‌اند که ‌اینتگرین‌ها در فرار از تومور و استقرار درجای دیگری از بدن به یاخته‌های سرطانی کمک می‌کنند. درسال‌2012 طی یک بررسی که درنشریه ‌Cell Biology به چاپ رسید توضیح داده شده بود که چرا یاخته‌های مهاجر سرطانی غالباً ‌اینتگرین‌هایی را متجلی می‌کنند که دارای کشش بهتر هستند. دراین بررسی آشکار شد که چگونه آنزیم مبدل لیپید DGK‌- آلفا به یاخته‌های سرطانی کمک می‌کند تا قدرت کشش یافته‌ومتحرک شوند.
به‌این جهت یک سوال مهم در پژوهش‌ سرطان آن است که چگونه می‌توان اینتگرین‌ها را بلوک کرد تا یاخته‌های سرطانی از حرکت و انتشار بازایستند. دراین زمینه، تعدادی مهارکننده‌ی اینتگرین‌ به وجود آمده است ولی این عوامل برای مصرف بالینی مناسب نیستند.


پژوهشگران در بررسی تازه‌ی خـود که در شمـاره‌ی آوریـل Cell Reports انتشار‌یافته کشف کرده‌اند که اینتگرین‌ها می‌توانند از سطح به درون یاخته‌ها بروند و کلسترل، یکی از لیپیدهای اساسی بدن برای حفظ اینتگرین در سطح یاخته‌های سرطانی لازم است. اما مکانیسم‌ زمینه‌ساز این مسأله، تا به امروز روشن نشده است.
مصنفان می‌گویند توانسته‌اند کلسترل بد را شناسایی کنند که دراین زمینه کنترل رفت و آمد را در عروق کوچک و ظریفی عهده‌دار است که حاوی این ‌اینتگرین‌ها هستند و این امر تأثیری عظیم بر قدرت حرکت و انتشار یاخته‌های سرطانی در سراسر بدن دارد.
به‌نظر می‌رسد بالا بودن میزان کلسترل بد به اینتگرین‌ها کمک می‌کند تا یاخته‌های سرطانی را به حرکت درآورند و به عکس بالا بودن کلسترل خوب اینتگرین‌های درون یاخته‌ها را حفظ می‌کند. این پژوهشگران دریافته‌اند که تنظیم ظریف میزان کلسترل راهی است برای تأثیر بر مهاجرت و یورش یاخته‌ی‌ سرطانی. با دانستن نحوه‌ی دستکاری و پائین آوردن کلسترل بد می‌توان ازقدرت انتشار یاخته‌های سرطان کاست.



 

تعداد بازدید : 1183

ثبت نظر

ارسال