شماره ۱۰۱۳

پیش‌بینی مرگ‌ومیر درکبد بارداری

پزشکی امروز

پیش‌بینی مرگ‌ومیر درکبد بارداری

تا 3٪ بارداری‌ها با نتایج غیرطبیعی تست کبد همراهند. در‌تعداد اندکی‌از بیماران این حالات غیرطبیعی حاکی‌از بیماری شدید و دربسیاری موارد پره‌اکلامپسی وHELLP (همولیز، افزایش آنزیم‌های کبد، پایین بودن پلاکت) است. برای کمک به طبقه‌بندی خطر این بیماران، محققان عوامل پیش‌آگهی‌دهنده‌ی مرگ‌ومیر در زنان باردار را شناسایی کردند که به‌علت بیماری کبد یا زردی در‌فاصله‌ی‌2000‌تا‌2011 دریک بیمارستان آموزشی دانشگاهی در هند بستری شده بودند.
با استفاده از طرح‌گذشته نگر، پژوهشگران داده‌های بالینی، هماتولوژیک و بیوشیمیایی را گردآوری‌کرده و مدل پس رونده‌یی برای پیش‌بینی مرگ‌و‌میر یک ماهه به‌وجود آوردند. تا مرگ یا 3 ماه پس‌از زایمان داده‌های پیگیری موجود بود.
از130بیمار شناسایی شده با بیماری کبدی مختص بارداری، 32 نفر در دوره‌ی ‌پیگیری (24/6٪) درگذشتند. درآنالیز با یک متغیر، آنسفالوپاتی، آسیت، بیلیروبین‌تام، کرآتینین،تعداد پلاکت، نسبت طبیعی‌شده‌ی بین‌المللی، پروتئین تام والکالین فسفاتاز  با مرگ‌و‌میر همراه بود. در آنالیز با چند متغیر فقط بیلیروبین تام و INR به‌طور مستقل با مرگ‌و‌میر ارتباط داشت. هردو انگاره برای بیماری کبد مرحله‌ی نهایی و انگاره‌ی2 متغیر بیلیروبین تام و INR که در معادله‌ی‌MELD دو عامل متغیر به‌شمار می‌رفتند امکان پیش‌بینی مرگ‌ومیر وجود داشت.

Clin Gastroenterol Hepatol 2014 Jan

 

تعداد بازدید : 1466

ثبت نظر

ارسال