شماره ۱۰۱۳

ارتباط حافظه و شیزوفرنی

دکترفریدون ضرغام - روانپزشک

ارتباط حافظه و شیزوفرنی

بسیاری‌از نابسامانی‌های روانپزشکی با نقص‌های حافظه همراهند. اکنون دانشمندان سویسی، یک شبکه‌ی ژنی را شناسایی کرده‌اند که خواص بنیادین نورون‌را کنترل می‌کند و برای فعالیت مغز، حافظه وایجاد شیزوفرنی اهمیت دارد. نتایج این بررسی در ویراست آنلاین نشریه‌ی آمریکاییNeuron انتشار یافته است.
توان به یادداشتن اطلاعات موقت مثل به خاطر آوردن یک شماره تلفن از وظایف بنیادین مغز انسان است. این خاطره‌ی مؤثر یا کاری working memory سبب می‌شود تا انسان جهان اطراف خود را درک کند. برای حفظ کار خاطره‌ی مؤثر، مغز مقدار زیادی انرژی مصرف‌می‌کند،
 اما در بسیاری از بیماری‌های روانپزشکی این خاطره‌ی مؤثر دچار اختلال می‌شود. دانشمندان دانشگاه بازل سویس وکلینیک روانپزشکی دانشگاه اکنون یک شبکه‌ی ژنی را شرح داده‌اند که خواص بنیادین نورون‌ها را کنترل می‌کند و با خاطره‌ی مؤثر، فعالیت مغز و شیزوفرنی ارتباط دارد.
در بررسی حاضر، اساس ژنتیک حافظه‌ی مؤثر در بیش از 2800 شرکت کننده‌ی سالم درگروه‌های سنی مختلف آنالیز شد. سپس از روش‌های بیوانفورماتیک به منظور شناسایی گروه های ژنی که ازنظر زیست شناسیک معنادار بودند استفاده شد. ازاین آنالیز روشن شد که یکی از گروه‌های ژنی، یعنی گروه راهگذریونی دروازه‌ی ولتاژ voltage gatedion channel دارای اهمیت خاص است. این ملکول‌ها یکی‌از خواص بسیار اساسی  نورون‌ها را تنظیم می‌کنند: تحریک‌پذیری الکتریکی آنها، از همین روش درمورد یک جمعیت بیش‌از‌32000 شرکت‌کننده به‌کارگرفته شد که هم از بیماران دچار شیزوفرنی و هم از جمعیت سالم بودند. همچنین، راهگذرهای یونی به آن گروه ژنی تعلق داشت که دارای قوی‌ترین آثار گستره‌ی ژنومی بود.
درمرحله‌ی بعد فعالیت مغز در 700‌ شرکت‌کننده‌ی سالم ضمن آنکه با حافظه‌ی مؤثر مسأله‌یی را حل می‌کردند با تصویرسازی کارکردی مورد بررسی قرارگرفت. گروه ژن‌های راهگذر یونی، با فعالیت‌ دومنطقه از مغز در مخ‌ و ‌مخچه، ارتباط قوی داشت. نتایج بررسی‌های پیشین نشان‌داده بود که این دوناحیه‌ی مغز برای حافظه‌ی موثر کارکردی اهمیت دارند. بنابراین ملکول‌های تنظیم‌کننده‌ی تحریک‌پذیری نورون‌ها برای حافظه‌ی مؤثر انسان و جریان‌های عصبی مناطق مشخص‌شده اهمیت دارند. سوء‌کار این مکانیسم نیز درایجاد شیزوفرنی موثر است.
نتایج این بررسی دردرک اساس ملکولی جریان‌های حافظه و نابسامانی‌‌های روانپزشکی سهیم است. این یافته‌ها نقطه‌ی آغاز خوبی برای تولید داروها با هدف درمان نابسامانی‌های روانپزشکی و مرتبط با حافظه به‌شمار می‌آید.

 

تعداد بازدید : 1290

ثبت نظر

ارسال