شماره ۱۰۱۳

گلوکوم، دیابت مغز

دکترمحمد فروزیده - چشم

 

پژوهشگران انستیتوی علوم پزشکی تمامی هند و مرکز پژوهش بیومدیکال آمبدکارهند مکانیسم‌ تازه‌یی برای گلوکوم پیشنهاد کرده‌اند. این پیشنهاد مبنی‌بر آن است که ممکن‌است دیابت در مغز هم بروز کند و ممکن‌است علت بروز بسیاری از نابسامانی‌های نورودژنراتیو ازجمله گلوکوم باشد.
گلوکوم علت اصلی نابسامانی‌ کوری غیرقابل برگشت است و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند. راه علاج شناخته شده‌یی برای گلوکوم وجود ندارد. این بیماری را یکی‌از پیچیده‌ترین بیماری‌های انسان می‌دانند. دانشمندان هندی کوشیده‌اند تا این بیماری را توضیح دهند تا دریچه‌ای به سوی دوره‌یی تازه در تحقیقات این بیماری بازشود.
گلوکوم از نابسامانی‌هایی است که به کوری برگشت ناپذیر منتهی می‌شود و قریب 65 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. درحال حاضر راه علاجی برای گلوکوم وجود ندارد و بهترین  کاری که می‌توان انجام داد پائین آوردن فشار درون چشم با  دارو و یا با عمل‌جراحی است.
به‌این‌ترتیب به‌رغم کنترل ظاهری یا پایین‌آمدن فشارچشم در بسیاری از بیماران، سیر بیماری به سوی کوری پیشرفت می‌کند.
درک شایسته درمورد جنبه‌های اتیوپاتوژنیک و مکانیستیک زمینه‌ساز گلوکوم برای ایجاد یک رژیم درمانی و راهکارهای تدبیر این نابسامانی‌ ضرورت دارد. دانشمندان هندی مقاله‌ی‌ اخیر خود را با عنوان گلوکوم: دیابت مغز، فرضیه‌یی اساسی درمورد ماهیت و پاتوژنز آن درنشریه
 Medical hypothesis به‌صورت آنلاین منتشر ساخته‌اند. این مقاله بینشی کاملاً علمی درمورد آن چیزی است که شاید صورت واقعیت و اسرار ملکولی زمینه‌ساز این بیماری باشد.
این محققان گلوکوم و بیماری‌های نورودژنراتیو مرتبط با آن را از جنبه‌های بسیار زیاد و متفاوت کاویده‌اند و به این برداشت چند‌وجهی و دارای ارتباط منطقی از درون گلوکوم رسیده‌اند و آن‌را «دیابت مغز» نامیده‌اند.
براساس شباهت‌های شگفت‌انگیز میان منظرهای ژنتیک، بیوشیمیایی و ملکولی، این دانشمندان به این اصل رسیده‌اند که در واقع گلوکوم شکلی از دیابت اختصاصی مغز است.
این مصنفان دربخش‌های افتالمولوژی و آناتومی انستیتوی علوم طبی به‌کار مشغولند و فرضیه‌ی خود را براساس مستندات بسیار ازجمله ترانسدوکسیون سیگنال مغز، آثار استرپتوزوسین بر مغز و کاهش فشار چشم با داروهای آنتی‌دیابتی توجیه کرده‌اند.
این بررسی، احتمالاً تغییری اساسی درنمونه‌ی موجود درک گلوکوم (و نیز سایر نابسامانی‌های نورودژنراتیو شبیه بیماری آلزایمر) فراهم خواهد آورد. با این یافته‌ها می‌توان گلوکوم را یک نوع دیگر دیابت دانست و به این ترتیب سبب تولد مفاهیم جدید در درمان و تدبیر گلوکوم خواهد شد. با مدالیته‌های درمانی و دارویی جدید، شاید بیمار بتواند نور روز را که پیامد طبیعی این نظریه است مشاهده کند.

 

 

تعداد بازدید : 1391

ثبت نظر

ارسال