شماره ۱۰۱۲

نوزایش شبکیه

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

جانشین‌‌کردن سلول‌های فتورسپتور با بن‌یاخته‌ها در آگوست گذشته درمجله (Nature Biotechnology) به چاپ رسید.

در دژنرسانس ماکولارسنیل، دردیابتیک رتینوپاتی و دردژنرسانس ارثی رتین سلولهای فتورسپتور تدریجاً ازبین می‌روند و این امکان که بتوان آنها را جانشین نمود رویایی بیش نبوده است.
قبلاًArgust Retinal Prosthetic توسطSecond Sight, Sylmar, California می‌توانست جانشین این سلولها بشود. این Implant توسطDiode حساس به نور می‌توانست نور را دریافت نماید اما مقدار رزولوشن آن محدود بود.
 اگر شبکیه را به‌عنوان یک دوربین دیژیتال در‌نظر بگیریم شماره Plxels برابر Milion Xmilion) Megapixels) بوده ولی باپیوند شبکیه چندصد خواهد بود که قادر می‌سازد اشیای بزرگ را تشخیص دهد.
حالا با نوزایش شبکیه این رزولوشن افزایش خواهد یافت چرا که با وضعیت بیولوژیک بدن خیلی نزدیک‌تر خواهد بود و قادر است که ده‌ها هزار فتورسپتور را پیوند نماید.
دانشمندان توانستند بافت رتین را از یک موش 3‌روزه که بن‌یاخته‌های فراوان دارد با موفقیت به یک موش نابینا پیوند نمایند.(یادآور می‌شود که درموش‌ها بعداز تولد هم هنوز رتین درحال رشد است).
درانسان باید از جنین در سه‌ماهگی گرفته شود که عملی نیست.
یک گروه دانشمند ژاپنی توانستند از سلولهای آمبریونیک بافت شبکیه بسازند.
در انگلستان توانستند از بن‌یاخته‌ها، سلولهای فتورسپتور (استوانه‌یی) تولید نمایند.
همین تکنیک درمورد سلولهای دیگر رتین ‌ازجمله سلولهای مخروطی شبکیه امکان‌پذیر خواهد بود.
جانشین‌‌‌کردن تعداد کمی از سلولهای مخروطی دربیماران مبتلا به دژنرسانس ماکولار احتمالاً بسیار مؤثر خواهد بود.
(حدود 200‌هزار سلول‌مخروطی در چشم وجود‌دارد و در فوآ حدود20هزار تا موجوداست).
قبلاً سلولهای اپی تلیوم پیگمانتر رتین(RPE)را توانستند در بیماران دژنرسانس ماکولار وstargardts جانشین‌‌ نمایند. اما به‌علت نقصان فتورسپتورها نتیجه‌ قابل‌توجه نبوده اما همراه با پیوند سلولهای فتورسپتور می‌تواند امیدبخش‌تر باشد.
 سلولهای سازنده‌ی فتورسپتورها حـاوی پروتئین‌های طبیعی این سلولها بــوده که عبارتنــد‌از: (Visual Pigment (Recoverin) Rhodopsin(Green و آنزیم (Phototransduction (RED می‌باشد. این سلولها را می‌توان جدا نموده و به شبکیه‌ی موش‌های بالغ پیوند نمود.

 

تعداد بازدید : 1688

ثبت نظر

ارسال