شماره ۱۰۱۱

اسکار صورت و لیزر CO2

پروفسور رضا قادری - پوست

باتوجه به این که ناحیه‌ی صورت یکی از مناطق مهم در شکل‌گیری تصویر ذهنی هر فرد از خودش محسوب می‌شود و بیماری‌های این ناحیه بدون شک تاثیر زیادی در‌کاهش اعتماد‌به‌نفس و کاهش عزت شخصی دارند بنابر‌این اسکارهای ناحیه‌ی صورت در بچه‌ها تأثیر روحی‌روانی اجتماعی عمیقی روی آنها می‌گذارد و اغلب باعث گوشه‌گیری و انزوا‌ی آنها شده و در ‌آینده‌‌ی آنها تأثیر بسزایی دارد و بنابر‌این نیازمند یک درمان تهاجمی و زود هنگام و موثر‌است.
 اسکار‌ها و عوارض آن درهمه‌ی سنین مهم است اما باتوجه به آن‌چه گفته شد‌، در‌این گروه سنی به‌طور خاص، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
در‌یک بررسی کارآزمایی بالینی، ایمنی و اثربخشی لیزر CO2  فرکشنال در درمان اسکارهای ناحیه‌ی صورت کودکان (ناشی‌از علل مختلف و متنوع) ارزیابی شد.
24 کودک در سنین 2‌تا‌16 سال تحت تأثیر لیزر CO2  فرکشنال برای ترمیم صورت قرار‌گرفتند.
پاسخ کلینیکی و ترمیمی و عوارض احتمالی آن طی 3 روز، یک‌هفته، یک‌ماه، دو ماه و شش‌ماه پس‌از درمان به‌طور مداوم ثبت شد.
بیماران قبل‌از درمان و 2‌ماه بعداز درمان نهایی به‌طور مستقل مورد ارزیابی و نمره‌بندی توسط پزشک متخصص قرار‌گرفتند.
تمام بیماران درمان را به‌خوبی با حداقل اریتم و ادم تحمل کردند. بهبود علائم بالینی در 14‌بیمار (58%) عالی، در 7 بیمار (29%) خوب و در‌3‌بیمار (13%) نسبتاً خوب امتیاز‌دهی شد. هیچ کدام از بیماران نمره‌ی بد یا ضعیف نیاوردند. هیچ عارضه‌ای مشاهده نشد.
یافته‌های این بررسی نشان داد که استفاده از لیزر CO2  فرکشنال در درمان اسکارهای صورت کودکان مؤثر است. بنابر‌این  پیشنهاد می‌شود جهت ترمیم اسکارها  و بهبود علائم بالینی درکودکان از لیزر CO2  فرکشنال استفاده شود و این اقدام حتی‌الامکان هرچه زودتر و سریعتر در سنین پایین انجام شود تا نه‌تنها  اسکارهای ناحیه‌ی صورت بهبود یابد بلکه همچنین اثرات‌ روحی روانی، اجتماعی ناشی‌از آنها را تا جایی‌که امکان دارد هر‌چه سریعتر کاهش دهد.

 

 

تعداد بازدید : 1864

ثبت نظر

ارسال