شماره ۱۰۱۱

خطر سیگارهای الکترونیک

پزشکی امروز

خطر سیگارهای الکترونیک

نتایج یک پژوهش که دربخش رفتار سلامت در انستیتو سرطان RPCI)Roswell Park) انجام شده حاکی از آن است که سیگارهای الکترونیک با ولتاژ بالا، مصرف‌کننده را درمعرض مقدار زیادی مواد‌شیمیایی سمی ازجمله فرم آلدئید و استالدئید قرار می‌دهند.
این بررسی به‌صورت آنلایـن در نشریـه‌ی معتبر Nicotine and Tobacco Research به‌چاپ رسیده است.
سیگارهای الکترونیک که به e-cigarette موسومند وسایلی می‌باشند که با باتری کار می‌کنند و درآن ازکاربردگرما در یک محلول مایع (e-liquid) پرازنیکوتین، مواد طعم دهنده و سایر مواد شیمیایی استفاده شده است. سپس مصرف‌کننده بخار حاصل را به درون ریه می‌فرستد. این e-liquid اساساً از گلیسرین (VG) و پروپیلن گلیکول (PG) تشکیل شده است.
در بعضی از سیگارهای الکترونیک، مصرف‌کننده می‌تواند ولتاژ دستگاه را تغییرداده و میزان تولید بخار و نیکوتین حاصل را افزایش دهد. محققان موادشیمیایی مختلف موجود در بخار تولید‌شده از یک سیگار الکترونیک را با ولتاژهای متغیر بررسی کرده‌اند. ایشان دریافته‌اند که وقتی دستگاه با ولتاژ پائین‌تر کار می‌کند، در بخارهای تولید شده مقدار موادشیمیایی سمی کم است. این ترکیبات عبارتنداز فرم الدئید که کارسینوژن شناخته شده‌است، استالدئید که احتمال دارد برای انسان کارسینوژن باشد و دو ماده‌‌ی‌شیمیایی شناخته‌شده که سبب آغالش بینی، ریه و یا بافت‌های مخاطی می‌شوند و آکرولئین واستون نام دارند. وقتی ولتاژ دستگاه افزایش می‌یابد، میزان مواد توکسیک نیز به‌طور قابل‌توجه افزایش پیدا می‌کند.
این نتایج حاکی از آن است که بعضی انواع سیگارهای الکترونیک مصرف‌کننده را در تماس با‌همان مقدار یا مقدار بالاتر فرم الدئید کارسینوژنیک نسبت به دود سیگار معمولی قرار‌می‌دهد. به مصرف‌کننده‌ی سیگارهای الکترونیک با ولتاژ‌ بالا لازم است درمورد این افزایش احتمال بروز آثار مضر ناشی‌از این سیگار‌ها هشدار داده شود.

تعداد بازدید : 1704

ثبت نظر

ارسال