شماره ۱۰۱۱

کالپروتکتین درغربالگری IBD

پزشکی امروز

کالپروتکتین Calprotectin، پروتئینی است که از مدفوع بیماران دچار روده‌ی ملتهب به‌دست می‌آید. نشان داده شده است که تراز کالپروتکتین مدفوع با ترمیم در بیماری التهابی روده (IBD) ارتباط داشته و پیشگویی‌کننده‌ی عود و افتراق بیماران کم خطر و پرخطر IBD پیش‌از تشخیص است.
در بررسی حاضر، محققان برای مقایسه‌ی مقرون به‌صرفه‌بودن اندازه‌گیری کالپروتکتین مدفوع پیش‌از تشخیص آغازین‌IBD با ارزیابی مستقیم آندوسکوپیک، یک درخت تصمیم‌گیری آنالیتیک ساختند.
در غربالگری بزرگسالان  با کالپروتکتین مدفوع در هر بیمار 417دلار صرفه‌جویی‌شد ولی در 2‌نفر از 32‌بیمار دچار IBD  از میان‌100‌بیمار غربالگری‌شده، تشخیص IBD به تأخیر افتاد. درکودکان، غربالگری با کالپروتکتین به صرفه‌جویی‌300 دلار در هر بیمار منتهی شد ولی تشخیص بیماری برای 5 نفر از 61 بیمار دچار IBD درمیان‌100‌بیمار غربالگری شده به تأخیر افتاد. در بزرگسالان، آندوسکوپی مستقیم در 18/955 دلار و در کودکان6250 دلار برای پرهیز از یک مورد نتیجه‌ی منفی حاصل از غربالگری کالپروتکتین خرج اضافی دارد. وقتی احتمال پیش از آزمون IBD دربالغان کمتر از 75٪ و درکودکان کمتر از 65٪ باشد و با احتمال غیر‌مؤثر بالای پیش‌از ‌آزمون IBD (به ترتیب کمتر از 85 و کمتر از 78٪ در بالغان و اطفال)، غربالگری کالپروتکتین مدفوع مقرون به‌صرفه بود. در آنالیز حساسیت، ارزش قطع 50 میکروگرم درگرم کالپروتکیتن، حساس‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر از قطع 100‌میکروگرم  بود.


 Gastroenterol Hepatol 2014 Feb

تعداد بازدید : 5069

ثبت نظر

ارسال